M Maxx16 skrev:
Sladdställ perilex finns ju bara i 1,5mm2, men ska vara korrekt, iaf på den korta sträckan med 2 fas, enligt andra trådar…?
Ja för en anslutningskabel får man generellt gå ned en dimension. Den sitter öppet, får bra kylning, blir därmed inte för varm. Den är kort, så spänningsfallet blir OK. Och den tillför såpass lite extra resistans att det inte blir problem med utlösningsvillkor för säkringen.
 
  • Gilla
Maxx16
  • Laddar…
G
M Maxx16 skrev:
är med hela vägen förutom när du skriver schucko X3. Eftersom det kommer bli inbyggt tänkte jag nog sätta en dosa, i brist på plats. Är det klokt att sätta ett schucko separat för ugnen och sen hällen direkt anslutet i kopplingsdosan? Eller bara slänga in allt i samma dosa med dragavlastning utifall att någon börjar rycka i grejerna.

nollan är framdragen, kikade nyss. Men ska som sagt mäta så det verkligen är en nolla och är inkopplad rätt. Gamla använde nämligen inte nolla enligt diagrammet på baksidan.

Sladdställ perilex finns ju bara i 1,5mm2, men ska vara korrekt, iaf på den korta sträckan med 2 fas, enligt andra trådar…?
Jag skulle parallellt sätta ett schuckonuttag och dra 3x2,5 till det direkt från de befintliga om det får plats och ha stickpropp på båda, 3fas till häll som använder 0, L1, L2 och jord. Ugn 0, L3 och jord.
 
  • Gilla
Maxx16
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag skulle parallellt sätta ett schuckonuttag och dra 3x2,5 till det direkt från de befintliga om det får plats och ha stickpropp på båda, 3fas till häll som använder 0, L1, L2 och jord. Ugn 0, L3 och jord.
G OMathson skrev:
Jag skulle parallellt sätta ett schuckonuttag och dra 3x2,5 till det direkt från de befintliga om det får plats och ha stickpropp på båda, 3fas till häll som använder 0, L1, L2 och jord. Ugn 0, L3 och jord.
Ja jo, kanske kan byta till ett utanpåliggande perilex då det är betongvägg, så får jag ut fk till schucko.

Känns ju dock tydligast med en kopplingsdosa där ena leder till schucko och andra perilex, än att koppla vidare bakom perilex till schucko.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
G
M Maxx16 skrev:
Ja jo, kanske kan byta till ett utanpåliggande perilex då det är betongvägg, så får jag ut fk till schucko.

Känns ju dock tydligast med en kopplingsdosa där ena leder till schucko och andra perilex, än att koppla vidare bakom perilex till schucko.
Blir väl bra vilket som.
 
  • Gilla
Maxx16
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.