Hej,
Jag vill installera låg lutning 7 grader takpannor. Är det någon som vet vilka förutsättningar som krävs. Denna tillverkare har sådana pannor men de skriver även att installationen skall följa deras riktlinjer. Jag kommer att korrespondera om detta med de. Men är det någon här som har implementerat sådant koncept?

https://www.creaton.com/products/sinfonie
 
Rickard.
Det är ju helt uppenbart en produkt som inte är tillverkad för svenska marknaden så det är nog inte så många som testat den här eller sitter på kunskapen för deras system. Enligt dom krävs ett helt tätt svetsat tätskikt under pannorna på så låg lutning och deras egna system verkar allt annat än enkelt så jag kan tänka mig att du inte kommer hitta någon som vill ta på sig det. Någon sorts plastsvetsning verkar det vara som gå att göra med värme eller lösningsmedel, eller kanske båda? :thinking:

Nu finns det såklart andra tätskikt som är vanligare i Sverige men det går ändå mot vad som räknas som fackmässigt här och då följer det ju med en del potentiella problem.
 
Esam Esam skrev:
Hej,
Jag vill installera låg lutning 7 grader takpannor. Är det någon som vet vilka förutsättningar som krävs. Denna tillverkare har sådana pannor men de skriver även att installationen skall följa deras riktlinjer. Jag kommer att korrespondera om detta med de. Men är det någon här som har implementerat sådant koncept?

[länk]
i sverige är reglerna minst 14 grader för takpannor. Är det betongpannor så varierar överlägget. Ju lägre lutning desto längre överlapp.
För pannor på lägre lutningar än 14 grader så finns det, vad jag vet, bara en plåtpanna som heter Decra som är godkänd ner till 10 grader.

därunder är det sedan bandtäckt plåt ner till 5,6 grader. Under det är det sedan tätskiktsmatta eller takduk som gäller
 
  • Gilla
MagnusMy
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
i sverige är reglerna minst 14 grader för takpannor. Är det betongpannor så varierar överlägget. Ju lägre lutning desto längre överlapp.
För pannor på lägre lutningar än 14 grader så finns det, vad jag vet, bara en plåtpanna som heter Decra som är godkänd ner till 10 grader.

därunder är det sedan bandtäckt plåt ner till 5,6 grader. Under det är det sedan tätskiktsmatta eller takduk som gäller
Regelverk? Menar att det är reglerad i lag? Tillverkaren säger att den är godkänd för 7 graders lutning med särskilt installationsmetod som de refererar till.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Esam Esam skrev:
Regelverk? Menar att det är reglerad i lag? Tillverkaren säger att den är godkänd för 7 graders lutning med särskilt installationsmetod som de refererar till.
Du får göra hur du vill i princip.
Men att inte ta hänsyn till de fysiska lagarna vore dumdristigt, vatten kommer tränga in med 100% säkerhet, men ju brantare taklutning ju längre tid tar det.

Jag tror du får förklara bakgrunden till att du vill ha ett i princip platt tegeltak?
Visa gärna bilder på en sådan lösning som finns?
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Den särskilda installationsmetoden är väl ett undertak som är tätt och godkänt för den aktuella lutningen. Man kan lägga pannor på vilket tak som helt, även ett helt platt, så länge skiktet under är tillräckligt tätt.
 
  • Gilla
Esam och 1 till
  • Laddar…
S
Tänk också på att om du nu skulle ha takpannor med låg lutning och får till allt runt omkring så kommer ditt tak samla på sig massor av skit och eventuellt mossa. Det bör inte ligga kvar, tar du inte bort skiten så ökar du risken för att det börjar läcka i slutändan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Esam Esam skrev:
Regelverk? Menar att det är reglerad i lag? Tillverkaren säger att den är godkänd för 7 graders lutning med särskilt installationsmetod som de refererar till.
Den särskilda metoden är alltså att lägga ett godkänt tak enligt det Roblil72 skriver för att därefter "dekorera" det med pannor. Viktigt att detta sker på ett sätt så att man inte låser in fukt under pannorna eftersom det förkortar livstiden på det "riktiga" taket.
 
Esam Esam skrev:
Regelverk? Menar att det är reglerad i lag?
Inte direkt, men kanske indirekt. I Sverige förutsätter försäkringsbolag, konsumenttjänstlag, BBR, etc att saker utförs 'fackmannamässigt'. Vad som är fackmannamässigt definieras av branschstandarder framtagna inom olika branscher. Vill man göra något som inte passar perfekt inom 'Svensk standard' så kan det bli en viss uppförsbacke den dagen det blir några problem.
Dock ser jag inga problem just med det där taket. Det man ska vara medveten om är att vid så låg taklutning blir pannorna bara dekoration över det 'riktiga' taket under - Även enligt Svensk standard.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Esam Esam skrev:
Regelverk? Menar att det är reglerad i lag? Tillverkaren säger att den är godkänd för 7 graders lutning med särskilt installationsmetod som de refererar till.
Nej, inte i lag. Du får ju bygga hur du vill själv men en hantverkare som arbetar under konsumenttjänstlagen kan aldrig rekommendera att bygga på ett annat sätt än enligt gällande Hus-AMA och gängse standard.
Byggreglerna är ju baserat på vad som fungerar i praktiken och vad man kan garantera.

då pannor överlappar varandra så får du nog t.om nästintill bakfall på pannorna vilket innebär att vatten rinner in under pannorna istället för av taket
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.