Jag har tagit in offert för byte av all el (ledningar, kontakter uttag) i mitt g:a hus från 20-talet. Jag har aldrig tidigare anlitat hantverkare så det här är helt nytt för mig och jag vet inte alls hur jag ska tolka denna offert. Hur mycket tolkar ni att de vill ha betalt?
 
  • Offert för att byta el i ett äldre hus som visar priser, ROT-avdrag och specifikationer för el-centralen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offertdokument för elektriska installationer, inklusive kostnader för vägguttag, strömbrytare och lampor före och efter ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offertlista med detaljer kring byte av elektriska installationer inklusive priser före och efter ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Du har inte fått något mer papper?
Det enda man kan utläsa ur denna offert vad det faktiskt kommer att kosta dig är byte av centralerna, samt matningen mellan dem. Ca 25kkkr.
Sedan har du fått styckpris som beror på dina val och antal.
T.ex. Om du har 20 vanliga vägguttag och väljer Schnider. Så kommer den delen kosta 20x650=13kkr.
Men de hänvisar till appapendix, vad står det i den? Finns det ingen totalsumma för hela arbetet?
 
Jag är inte elektriker och läser offerten precis som du, vad ingår i de 25400? Inte så tydligt.
Jag tolkar den som att rivning och två centraler ingår, men varje inkoppling av nytt vägguttag och liknande tillkommer med ca 700. Så om du har 25 vägguttag, strömbrytare, lamputtag så tillkommer 15-20 tusen beroende på materialval.
 
Värdelös ”offert” detta känns mer som en generell prislista, alt. Underlag för om du vill ha rörligt pris. Men då går dom väl oftast på en timlön + material

Man brukar ses på plats och gånigenom vad man vill göra. Sedan går hantverkaren igenom sin prislista och festar ihop kostnaderna och specificerar ett pris och då vad som ingår (det man pratat och).
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Kul hantverkare, har dålig koll på det här med företagsekonomi. Hen påstår ju att om kunden inte vill ha (eller kan få mer) ROT-avdrag, ska det tillkomma 25% moms på alla priser. Det är inte riktigt så det funkar.
En kan undra vilka andra konstigheter i den vägen som dyker upp :surprised: .
 
S siamthai skrev:
Jag har tagit in offert för byte av all el (ledningar, kontakter uttag) i mitt g:a hus från 20-talet. Jag har aldrig tidigare anlitat hantverkare så det här är helt nytt för mig och jag vet inte alls hur jag ska tolka denna offert. Hur mycket tolkar ni att de vill ha betalt?
Det här var den snurrigaste och mest oläsliga offerten jag någonsin läst. Att företagaren gör en korrekt skriven offert utan enkla stavfel tar jag för givet, allt annat känns väldigt oseriöst. Visst kan jag förstå att alla inte är svenskfödda med god skrivförmåga men det här tar ändå priset.
En notering om hans ca priser på eluttag, strömbrytare mm. är att det bara skiljer någon hundring mellan Schneider och Malmbergs. Tittar man i prislista så kostar ett Malmbergs uttag ca 29-49:-. Ett Schneider ligger på ca 250-350 kr. Värt att tänka på.....
 
  • Gilla
siamthai
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Du har inte fått något mer papper?
Det enda man kan utläsa ur denna offert vad det faktiskt kommer att kosta dig är byte av centralerna, samt matningen mellan dem. Ca 25kkkr.
Sedan har du fått styckpris som beror på dina val och antal.
T.ex. Om du har 20 vanliga vägguttag och väljer Schnider. Så kommer den delen kosta 20x650=13kkr.
Men de hänvisar till appapendix, vad står det i den? Finns det ingen totalsumma för hela arbetet?
Appendix som de hänvisar till är enbart foton på hur de olika uttagen m.m. ser ut från elko, malmberg och schneider.

Men då är det så att de har endast gett pris på elcentralerna och resten blir beroende på hur många eluttag, kontakter o.dyl. som jag vill ha. Vad anser ni i så fall om kostnaderna? Är 25000 kr ett ok pris för centralerna och till exempel 670 kr för ett elko vägguttag.?
 
S siamthai skrev:
Appendix som de hänvisar till är enbart foton på hur de olika uttagen m.m. ser ut från elko, malmberg och schneider.

Men då är det så att de har endast gett pris på elcentralerna och resten blir beroende på hur många eluttag, kontakter o.dyl. som jag vill ha. Vad anser ni i så fall om kostnaderna? Är 25000 kr ett ok pris för centralerna och till exempel 670 kr för ett elko vägguttag.?
Ska bara uttagen bytas ut eller ska det dras fram ny tråd och rör till uttagen ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ska bara uttagen bytas ut eller ska det dras fram ny tråd och rör till uttagen ?
Alla elledningar ska bytas och de är utanpåliggande. De nya som de sätter dit ska även de vara utanpåliggande. Inga ledningar dras alltså i rör.
 
S siamthai skrev:
Alla elledningar ska bytas och de är utanpåliggande. De nya som de sätter dit ska även de vara utanpåliggande. Inga ledningar dras alltså i rör.
Konstigt att ha fastpris på ett uttag om det innebär att man ska ta bort och dra ny utanpåliggande kabel.
Priset känns inte jätte dyrt, kanske helt ok. om man tar in att det i priset för en Schneider led dimmer ingår dimmer för typ 800 kr, sedan kablar + arbetstid.
 
  • Gilla
siamthai
  • Laddar…
Så ett lamputtag, tillhörande strömbrytare och ett vägguttag under strömbrytaren går på 2237,50

Det känns som att firman brukar jobba mot företag, då har man den typen av prissättning - Pris/uttag och allt ex moms. Priser till privatpersoner ska normslt vara ink moms, det är ju inte svårt att multiplicera med 1,25 i offerten.

Byte av två elcentraler och dragning av kabel mellan för 31750? Låter rätt dyrt, eftersom all kabeldragning till alla förbrukare faktureras separat.
 
Sedan är det alltid bra att ta in flera offerter och jämföra.
Då får du dig en bild vad som är rimligt i ditt fall.
 
Han skriver kabel 4G6 mellan centralerna. Det är fel. Mellan centralerna kan man antingen dra en kabel med gemensam jord/nolla en PEN ledare. I så fall räcker det med 4 trådar, MEN PEN måste vara minst 10 kvmm alltså i praktiken 4G10.

Eller så drar man en 5G6, med separat nolla och skyddsjord. I praktiken drar man inte 4 ledarsystem mellan två centraler annat än i undantagsfall (om det finns en bef. 4 ledarmatning vidare från centralen, man får inte gå tillbaka från 5 ledare till 4 ledare).

En sådan felskrivning gör att man borde undersöka ifall firman verkligen har behörighet. Det kan vara ett enkelt skrivfel, men det är grundläggande kunskap som sitter i ryggmärgen på en elektriker som har någon form av utbildning i yrket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.