Har planerat in tvättstuga i källaren och vill ha ett nedkast från övervåningen. Har hört rykten om att det skulle vara olagligt av brandskäl men undrar om någon kan bekräfta/dementera. Hur mycket brandskydd måste man bygga in om det öht går?

Gäller en 2-plansvilla med källare för en familj.

/Tobben
 
rusticola skrev:
Har hört rykten om att det skulle vara olagligt av brandskäl men undrar om någon kan bekräfta/dementera. Hur mycket brandskydd måste man bygga in om det öht går?
Du ska få ett tvetydigt svar, det beror på.... Det beror på om du med schaktet går mellan två brandceller, då skall du uppfylla brandcellens integritet gällande spriding av rök och värme samt hållfasthet, vilket kanske går men säkert inte blir billigt. Om inte, behöver du i princip inte göra något alls. De allra flesta enfamiljshus består bara av en brandcell och ger därmed inga problem alls. I vissa fall kan ett helt källarplan vara byggt som en egen brandcell. Vanligare är dock att pannrum och garage är de enda som utgör egen brandcell. Passerar du inte brandcellsgränsen blir det alltså fritt fram, ur brandsynpunkt.
 
Tack "norrbottenstorpet"!
Hittade inget om lagligheten i de andra trådarna.
/Tobben
 
Ett hus med vanlig trapp och inget garage eller pannrum iblandat ska vara en brandcell dvs inget behövs. Vi klädde vårt tvättnedkast med gips invändigt för säkerhets skull i alla fall men vad gör det egentligen när allt omkring är trä i golv och väggar? Luckorna har vi sopnedkastluckor i polerad aluminium från Örby maskin. (Går att köpa direkt från dom till 1/4 av priset till vad Järnhandlarna vill ha för samma luckor när de kommer via Habo i deras förpackning...
 
Att garage och rum med eldad panna rimligen görs som egna brandceller känns logiskt, men hur är det om man har värmepump i sitt "pannrum"? (Har själv tänkt mig tvättnedkast i det tilltänkta huset och då till "teknikrummet" innehållande VP, tvättmaskin osv men blev lite orolig nu)

Någon som byggt nån form av sortering på sitt tvättnedkast förresten? tänker mig själv att det vore lite kul å ha en tvättkorg som man kan snurra på med en motor så tvätten kan komma ner i ett av fyra fack man väljer med en knapp vid luckan.
 
Du har inget pannrum utan det är en tvättstuga som även innehåller en värmepump och som inte behöver någon brandcell.
 
Någonstans har jag sett en sorteringsfunktion för tvättnedkast som bygger på att man har 2-4 "plastpåsekanaler" i röret, så att man där uppe väljer i vilket fack tvätten ska hamna i. Nu hittar jag inte var jag såg det.
Svårigheten kan nog vara att hitta en tillräckligt hal plastpåse så att det inte fastnar, och att ha något smart längst upp för att enkelt se skillnad.
 
Har svårt att tro att man kommer tjäna på att bygga sorteringssystem. Tanken är kul men att sortera upp tvätten är faktiskt inget stort jobb när man väl är i tvättstugan. Räkna också med att alla familjemedlemmar kanske inte förstår all sortering så man måste ändå kolla i slutänden. Tror faktiskt det till och med går snabbare att göra all sortering vid ett tilfälle än att man ska göra det (öppna flera luckor, stoppa i plastpåsar?!) varje gång man ska duscha.
/Tobben
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.