Hej,

Har försökt läsa på lite på forumet och lära mig via generella googlingar. Men det är bara att inse att jag inte fattar vad jag behöver. Såhär är ser det ut under handfatet nu:
PXL-20220119-183033977.jpg

Ingen aning om detta är relevant men inkommande rör är 12 mm om jag fattar rätt. Det är i alla fall det jag får ut när jag mäter med skjutmåttet. Det står också "12" på tillhörande muttern. Slang/rör till handfatets blandare mäter jag till 10 mm och på den muttern står det "10".

Min tanke är nu att jag kan ta bort den raka kopplingen (är detta klämringskoppling kanske - det finns i alla fall små koppardelar eller vad det är som ligger runt rörändarna som jag antar klämmer fast rören med hjälp av muttrarna) emellan dessa rör och sätta nån form a T-koppling så att jag kan skruva på inloppsslangen till tvättmaskinen. Om det går att få dit en avstängnings-ventil så hade det ju varit bra.

Har inte fattat hur jag vet dimension på muttern som är på slangen till tvättmaskinen. Mäter jag invändigt på den så får jag någonstans emellan 24-25 mm. Men jag har sett folk på forumet nämna att normalt är det 20 eller 15 mm som gäller för dessa? Eller har jag förstått fel? Slangens dimension får jag till 16,7 mm om det spelar roll.
 
A
herrenP herrenP skrev:
Hej,

Har försökt läsa på lite på forumet och lära mig via generella googlingar. Men det är bara att inse att jag inte fattar vad jag behöver. Såhär är ser det ut under handfatet nu:
[bild]

Ingen aning om detta är relevant men inkommande rör är 12 mm om jag fattar rätt. Det är i alla fall det jag får ut när jag mäter med skjutmåttet. Det står också "12" på tillhörande muttern. Slang/rör till handfatets blandare mäter jag till 10 mm och på den muttern står det "10".

Min tanke är nu att jag kan ta bort den raka kopplingen (är detta klämringskoppling kanske - det finns i alla fall små koppardelar eller vad det är som ligger runt rörändarna som jag antar klämmer fast rören med hjälp av muttrarna) emellan dessa rör och sätta nån form a T-koppling så att jag kan skruva på inloppsslangen till tvättmaskinen. Om det går att få dit en avstängnings-ventil så hade det ju varit bra.

Har inte fattat hur jag vet dimension på muttern som är på slangen till tvättmaskinen. Mäter jag invändigt på den så får jag någonstans emellan 24-25 mm. Men jag har sett folk på forumet nämna att normalt är det 20 eller 15 mm som gäller för dessa? Eller har jag förstått fel? Slangens dimension får jag till 16,7 mm om det spelar roll.
så är det
klämringskopplingar
skaffa en t-koppling med ballofix ingång tio och 12 utgång 1/2" eller R15, den blir ju lite längre men slngen flexar så det kanske går
 
electroluxaren skrev:
så är det
klämringskopplingar
skaffa en t-koppling med ballofix ingång tio och 12 utgång 1/2" eller R15, den blir ju lite längre men slngen flexar så det kanske går
Okej, tack. Ska försöka hitta rätt del på nätet. Men hur kom du fram till att det ska vara utgång 1/2" (R15)?
 
herrenP herrenP skrev:
Okej, tack. Ska försöka hitta rätt del på nätet. Men hur kom du fram till att det ska vara utgång 1/2" (R15)?
Du skrev 24-25mm invändigt i muttern så då skulle jag faktiskt anta 3/4" eller R20... 1/2" är runt 19mm invändigt.

Men som föregående talare sade så bör en ballofix, eller vatette t-ventil funka fint för dig. Kopplingen du har nu är Vatette tycker jag mig se så jag hade satt vatette. Tycker det ser snyggare ut om koppling/ventil och muttrar har samma märke och strikt sett är det det enda som tillverkarna godkänner normalt sett. De kan inte garantera att deras hus passar med ngåon annans muttrar och klämringar (även om det oftast funkar).

https://www.rinkabyror.se/artiklar/vatette-produkter/ventiler-forkromade/

Finns många fler och många olika märken förstås där vatette och ballofix är bra grejor enligt många.

Edit: Ska sägas att det är väldigt vanligt med R15 så innan du försöker hitta R20 till tvättmaskinen, mät igen.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du skrev 24-25mm invändigt i muttern så då skulle jag faktiskt anta 3/4" eller R20... 1/2" är runt 19mm invändigt.

Men som föregående talare sade så bör en ballofix, eller vatette t-ventil funka fint för dig. Kopplingen du har nu är Vatette tycker jag mig se så jag hade satt vatette. Tycker det ser snyggare ut om koppling/ventil och muttrar har samma märke och strikt sett är det det enda som tillverkarna godkänner normalt sett. De kan inte garantera att deras hus passar med ngåon annans muttrar och klämringar (även om det oftast funkar).

[länk]

Finns många fler och många olika märken förstås där vatette och ballofix är bra grejor enligt många.
Tack för svar. Ja, det är vatette. Det glömde jag nämna.
 
herrenP herrenP skrev:
Tack för svar. Ja, det är vatette. Det glömde jag nämna.
Ett tips kan också vara att fylla i lite mer info i din profil. Ibland råkar någon läsa som bor i samma by och som har rätt grejor hemma. Då kan det vara snabbt och lätt att titta och prova fram rätt pryl :)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ett tips kan också vara att fylla i lite mer info i din profil. Ibland råkar någon läsa som bor i samma by och som har rätt grejor hemma. Då kan det vara snabbt och lätt att titta och prova fram rätt pryl :)
Jaså, jaha. Jag ville nästan ta bort lite info först haha. Jag bor dock på Hisingen i Göteborg så nån butik lär ju ha grejer tänker jag. Men att kunna testa sig fram är ju alltid bra förstås.
 
Jag antar att ni båda menar att det finns en enda del att köpa som:
* Är T-koppling (12 mm, 10 mm och R20)
* Har avstängings-ventil

Har väldigt svårt att hitta just det. Men har så klart inte kammat igenom alla webbplatser och alla deras produkter.

Annars antar jag att ett annat alternativ är T-koppling (12, 10, 10) med klämringskopplingar och sen sätta kort 10 mm rör och ytterligare nån kopplings-del med ventil som är typ 10 mm klämringskoppling till R20.
 
Claes Sörmland
Grejen är ju att tvättmaskinen ska ha en egen avstängningskran med backventil. Jag löste det genom att köpa denna kran och skruva upp på väggen:

https://www.vvsochbad.se/vatette-tappventil-med-vaggfaste-vandbar-398476

Nästa utmaning är att koppla in den på kallvattenledningen. Det snyggaste är att du bockar förkromade rör och monterar. Jag löste det dock senast med anslutningsslang med lekande muttrar i ändarna ska erkännas.

Köp en T-klämringskoppling Vatette 12 mm. Det ska vara Vatette eftersom det är det fabrikat som du redan hhar och de ska inte blandas:

https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-T-koppling-12-FKR-VA1150/5139142/artikel-detaljer.html

Den kan nu monteras på röret, kanske t o m där du redan har en koppling (=du behåller muttrarna på rören men betyder delen emellan dem):

Närbild av en Vatette tappventil med väggfäste och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har du en 12 mm fri klämringskoppling. Där kan du koppla på ditt snyggt bockade 12 mm rör. Eller fuska lite som jag jag och trycka dit en Vatette planadapter som ger dig en plan R10-(G3/8)-ände:

https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Planadapter-12-1945644/5630810/artikel-detaljer.html

Nu kan du skruva på en anslutningslang där med en lekande R10-mutter med packning. Andra änden av anslutningslangen har istället en lekande mutter R15 (G1/2) som då direkt passar på avstängningskranen.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Du skall bara byta ut den gängade delen mellan muttrarna, den kallas för nippel. Även om det står 10 resp12 på muttrarna så är nippeln lika stor i bägge änderna.

Nippen skall bytas ut mot en t-koppling som ser ut som nippeln i två änden men har en tredje utång där du sätter en ballofix. Ballofixen skall ha r-15 mot tvättmaskinen.

Det är viktigt att dra klämringskopplingarna lagom hårt och du kanske åker på gängtape vid ballofixen. Altenativt med mutter ock packing som föreslagits ovan.

Alltid en viss risk för läckage om man inte gjort det förut några gånger :)
 
Sätt tappventil med backventil och absolut fortsätta med kromade rör till tappventilen.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Sätt tappventil med backventil och absolut fortsätta med kromade rör till tappventilen.
Varför inte bygga ihop allt direkt på t-kopplingen och ansluta slangen till maskinen på den?

Det behövs ju ingen rördragning om inte maskinen står så illa till?

Backventil kan ju vara ett krav men är det i en egen villa är det svårt se någon nämnvärd betydande fördel.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Varför inte bygga ihop allt direkt på t-kopplingen och ansluta slangen till maskinen på den?

Det behövs ju ingen rördragning om inte maskinen står så illa till?

Backventil kan ju vara ett krav men är det i en egen villa är det svårt se någon nämnvärd betydande fördel.
Just för att få till både backventil och en ventil som sitter så att man faktiskt orkar stänga den mellan varven.

Men visst, det kan bli vettigt att ansluta vid T-röret också. Men som minst med en avstängning. Finns även vinkelkulventil med backventil som skulle kunna bli bra. Men blir till att krypa om man är vän av ordning och brukar stänga ventilen.

Backventil kan man kanske välja att strunta i om man har eget vatten. Kanske även om man har backventil vid vattenmätaren, det vet jag inte.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag löste det med en lös 12mm backventil från Hornbach.
 
Hej igen.

Tack för alla svar och engagemang! Skönt med ett forum där människor verkligen håller sig ontopic och hjälper till.

Jag gillade verkligen Ulltands förslag och åkte till Hornbach och tänkte först säga vad jag ville ha men det slutade istället med att jag berättade för personalen vilka rör jag hade hemma och att en tvättmaskin skulle kopplas in. De som jobbade där verkade ha stenkoll och drog fram allting åt mig.

Hade egentligen tänkt göra en snabb skiss över hur det blev med länkar till Hornbachs artiklar ifall någon annan skulle dra nytta av det. Men nu i efterhand så inser jag att deras kvitton är mer eller mindre värdelösa och att hitta korrekt artikel på deras webbsida via kvitton är rätt svårt om man inte själv vet exakt vad man letar efter. Vet inte hur de tänkt där riktigt.

Hur som helst så blev det såhär:
PXL-20220128-174325330.jpg

Det är alltså t-rör klämringskoppling med 12mm i alla ändar (om jag har koll) sen dubbellmutter på ovansidan för att koppla in blandaren som i sin tur är inkopplad den gamla raka klämringskopplingen som är en 12 -> 10mm.

På sidan av t-röret är det en rak kulventil som har R15 i ena änden. Mellan t-rör och kulventil är det gängtejp. Från R15 är det en övergång till R20. Mellan övergång och kulventil är det en planadapter. På R20 är nu tvättmaskinens inloppsslang påkopplad.

Hoppas jag skrev rätt och att det är begripligt. Trevlig helg!
 
  • Gilla
Steffo6804 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.