Fairlane Fairlane skrev:
Jag använder en del bikarbonat, men jag köper storpack och då blir priset ett helt annat än småpåsar i livsmedelsbutiker.
Då blir det klar billigare än allehanda konstiga ämnen som man har i olika rengöringsmedel.

Till TS, det röda locket kan ha lossats i samband med flyttstädning. Sitter den inte tätt kommer det lukta illa.
Visst man kan köpa bikarbonat billigt, men tror det är många som köper 15g påsar till sina huskurer för 1000 kr/kg.
 
Fairlane
H hapazard skrev:
Visst man kan köpa bikarbonat billigt, men tror det är många som köper 15g påsar till sina huskurer för 1000 kr/kg.
Ja, det kan man göra om man vill.
Jag gjorde en rejäl beställning för några år sen. 25 kg för 725 kr, hemkört och klart. Vi delade på tre personer och det finns kvar trots att det används rätt mycket. Ska man köpa rengöringsmedel för kök, för ugn, för badrum etc i den mängden blir det sjukt mycket dyrare, men det blir ju småpåsar också.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
C
Vill man ha ett basiskt medel finns dock Natriumhydroxid/Kaustiksoda i butikshyllorna för nästan ingen peng alls.
Får se upp lite med koncentrationen bara.
 
MultiMan
H hapazard skrev:
Ja. Det är så dumt. Citronerna har vattnats, plockats, hanterats, kykts, fraktas bara för att slösas bort.

Det mest idiotiska såg jag i en gratistidning. Dålig lukt från avloppet? Lägg en halv citron över avloppet över dan och lukten är väck! All effekt där måste vara inbillning.
Tyvärr slås det med hästlängder av Matsmarts facebooksida där man tipsade om att trycka fast en halv citron i diskmaskinen istället för en tablett. Någon stackare hade testat och dels blev det inte rent, men värre var att citronen löstes upp i lagom delar som satte igen hela silen. Miljötänket är föga imponerande hos alltför många. Bara det är "naturligt" är det per automatik bra på alla sätt.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
C
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde jämförande tester på en ugnslucka en gång. Bikarbonat + ättika på en del, vatten + diskmedel på en annan. Gissa vilket som funkade.

När det gäller TS vattenlås så kan diskhandskar + diskborste vara ett sätt att komma åt guck långt in. Vi lyckades sanera en gammal gjutjärnsbrunn med sådana verktyg, den var full med något som såg ut och luktade som tjock spillolja. Ett antal trasor gick det åt också. Jag skulle inte hälla ner syror i gjutjärnsbrunnar med okänt skick, syror fräter även på gjutjärn.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi gjorde jämförande tester på en ugnslucka en gång. Bikarbonat + ättika på en del, vatten + diskmedel på en annan. Gissa vilket som funkade.

När det gäller TS vattenlås så kan diskhandskar + diskborste vara ett sätt att komma åt guck långt in. Vi lyckades sanera en gammal gjutjärnsbrunn med sådana verktyg, den var full med något som såg ut och luktade som tjock spillolja. Ett antal trasor gick det åt också. Jag skulle inte hälla ner syror i gjutjärnsbrunnar med okänt skick, syror fräter även på gjutjärn.
Ja, du hade uppenbarligen inte i så mycket ättika att du helt neutraliserarde bikarbonaten. Testa enbart bikarbonat istället.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! Jag gjorde en jäkla rengöring under dagen faktiskt. Först skrubbade jag med vanlig badrumsrengöring och diskborste (lukten som uppstod fick mig nästan att kräkas ett x antal gånger), sen tömde jag faktiskt vattnet med hjälp av en skopa så att brunnen blev nästan torr. Då körde jag på bikarbonat som fick stå en stund, efter det ättika och sen några liter kokande vatten + en diskmaskinstablett (fick det tipset av en släkting som tydligen brukade köra med det i brunnar på jobbet?!). I alla fall så försvann lukten efter det, men jag ville få det 100 % rent, så jag tömde brunnen igen samt körde på ugnsrengöring och skrubbade en gång till + körde på kokande vatten igen. Jag har kollat så att den röda korken sitter och det gör den. Nu har det inte luktat ett dugg sedan jag gjorde rent för många timmar sen så jag hoppas det håller i sig! Min rengöring var kanske lite overkill, men det var fan värt det för lukten som var innan spred sig i hela lägenheten...
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.