Nu är det dags att börja men finsnickerier och till det kommer en bra planhyvel behövas.
När man kollar Youtube så är det inte mycket till hjälp eftersom de nämner i princip bara amerikanska modeller som inte existerar i EU. Vad som man är att använda YouTube som källa till information har nu lett till att jag inte vet vart jag ska kolla upp denna info så därav vänder jag mig till er som kanske vet det :)

Målet är att ha något liknande DW735X som nämns i alla YouTube filmer.

Jag är alltså ute efter en riktigt bra planhyvel, vad för maskin är det som gäller?
 
Jag var i liknande sits för ett tag sedan och suktade då efter samma maskin. Jag köpte istället en dyrare kombomaskin, men nu ser det ut som att det går att köpa den där och få hit den. Jag testade hela vägen till sista klicket på Amazon.com precis och det såg ut att gå. Tidigare när jag försökte stod det bara att de inte levererade hit, men nu märktes inga hinder. Maskinen säljs i Australien som har 230 volt, så den kanske funkar rakt av här, men annars är en transformator billig.

Jag kan i alla fall inte hitta någon annan planhyvel som verkar bättre än den, utan att betala betydligt mycket mer och få något större och tyngre.
 
Vermilion Vermilion skrev:
Nu är det dags att börja men finsnickerier och till det kommer en bra planhyvel behövas
En bra rikthyvel är betydligt viktigare. Planhyvel kan man komma undan med det mesta. Jag hade hellre letat en hyfsad rikt o plan än börjat med en bra planhyvel o ingen rikt. Jag vet att vissa riktar i planhyveln eller med fräsen eller för hand men en rikthyvel underlättar väsentligt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
En bra rikthyvel är betydligt viktigare. Planhyvel kan man komma undan med det mesta. Jag hade hellre letat en hyfsad rikt o plan än börjat med en bra planhyvel o ingen rikt. Jag vet att vissa riktar i planhyveln eller med fräsen eller för hand men en rikthyvel underlättar väsentligt.
Men en planhyvel kan du även rikta om du böra skapar en jigg för det. Lite mer jobb MEN den tar betydligt mindre plats och kostar betydligt mindre. För de små jobben jag behöver den till räcker detta för mig. Hade jag hyvlat varje dag så hade det sett annorlunda ut.

Med andra ord är en planhyvel allt jag behöver för att göra allt jag behöver göra.
 
Hep Hep skrev:
Jag var i liknande sits för ett tag sedan och suktade då efter samma maskin. Jag köpte istället en dyrare kombomaskin, men nu ser det ut som att det går att köpa den där och få hit den. Jag testade hela vägen till sista klicket på Amazon.com precis och det såg ut att gå. Tidigare när jag försökte stod det bara att de inte levererade hit, men nu märktes inga hinder. Maskinen säljs i Australien som har 230 volt, så den kanske funkar rakt av här, men annars är en transformator billig.

Jag kan i alla fall inte hitta någon annan planhyvel som verkar bättre än den, utan att betala betydligt mycket mer och få något större och tyngre.
Transformator omvandlar bara till 110V vill jag minnas och maskinen drivs av 120V Man förlorar en del kraft.
 
Hep Hep skrev:
Jag var i liknande sits för ett tag sedan och suktade då efter samma maskin. Jag köpte istället en dyrare kombomaskin, men nu ser det ut som att det går att köpa den där och få hit den. Jag testade hela vägen till sista klicket på Amazon.com precis och det såg ut att gå. Tidigare när jag försökte stod det bara att de inte levererade hit, men nu märktes inga hinder. Maskinen säljs i Australien som har 230 volt, så den kanske funkar rakt av här, men annars är en transformator billig.

Jag kan i alla fall inte hitta någon annan planhyvel som verkar bättre än den, utan att betala betydligt mycket mer och få något större och tyngre.
Inte så billig att köpa, nästan 11000 + trafo...
 
  • Prisinformation som visar kostnaden $631.18 och frakt till Sverige på $467.45.
Men om man totalt bortser från DW735X, vad har jag att välja på?
11000kr är helt otänkbart som prislapp.
 
Vermilion Vermilion skrev:
11000kr är helt otänkbart som prislapp.
Vad tycker du är en tänkbar prislapp för det du kallar "en riktigt bra planhyvel"?
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vermilion Vermilion skrev:
Men om man totalt bortser från DW735X, vad har jag att välja på?
11000kr är helt otänkbart som prislapp.
Jag leker också med tanken på denna planhyvel och blev mäkta besviken när jag insåg att den inte fanns på vår sida pölen.

Den blir iofs fortfarnade dyr men jag tror att om man använder en paketskickartjänst i USA så kan man få den någon tusenlapp billigare (om man väljer sjöfrakt). Har inte provat detta själv men är frestad i detta fall. Dock inte aktuellt riktigt ännu för min del.
När man räknar på det får man inte glömma att tullen skall ha sin del av kakan också.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad tycker du är en tänkbar prislapp för det du kallar "en riktigt bra planhyvel"?
6000-7000kr, bättre än biltemas vilket jag inte anser vidare bra :)
 
Det brukar gå att hitta begagnade rikthyvel/planhyvel kombinationer för under 10000 kronor om man har tur. Jag tror jag betalade någonstans kring 800 euro (på den tiden cirka 7000 kr) för min gamla Ejca rikt/planhyvel för cirka 12 år sedan. Sedan dess har de allmänt sjunkit litet i pris.
Planhyveln som jag håller på och spanar på och väntar på att den skall säljas kommer att kosta långt under 10000 kronor och den är en 60cm bred proffsmaskin. Man kan få mycket för pengarna.

Amerikanerna har pippi på sina "lunchbox planers" men det baserar sig på att de oftast köper färdigtorkat och färdighyvlat virke och då behöver de inte hyvla så mycket.
I våran del av världen är tillgången dålig på sådant virke och priserna så höga att man får ge upp snickrandet och bli guldsmed i stället. I stället har vi god tillgång på sågat lufttorkat snickerivirke för humana priser. Då lönar det sig i längden att satsa på en bättre hyvelmaskin för att kunna använda billigare virke.

Det går inte att hyvla gran i en planhyvel med aluminiumbord. Kvistarna nöter in sig i bordet.
 
H heimlaga skrev:
Det brukar gå att hitta begagnade rikthyvel/planhyvel kombinationer för under 10000 kronor om man har tur. Jag tror jag betalade någonstans kring 800 euro (på den tiden cirka 7000 kr) för min gamla Ejca rikt/planhyvel för cirka 12 år sedan. Sedan dess har de allmänt sjunkit litet i pris.
Planhyveln som jag håller på och spanar på och väntar på att den skall säljas kommer att kosta långt under 10000 kronor och den är en 60cm bred proffsmaskin. Man kan få mycket för pengarna.

Amerikanerna har pippi på sina "lunchbox planers" men det baserar sig på att de oftast köper färdigtorkat och färdighyvlat virke och då behöver de inte hyvla så mycket.
I våran del av världen är tillgången dålig på sådant virke och priserna så höga att man får ge upp snickrandet och bli guldsmed i stället. I stället har vi god tillgång på sågat lufttorkat snickerivirke för humana priser. Då lönar det sig i längden att satsa på en bättre hyvelmaskin för att kunna använda billigare virke.

Det går inte att hyvla gran i en planhyvel med aluminiumbord. Kvistarna nöter in sig i bordet.
Långt bra svar tack!
Att köpa begagnat för mig är lite som att köpa grisen i säcken då jag inte har en aning om det är bra eller dåliga saker, kan helt enkelt inte urskilja. Men det låter som att hitta en mindre bra plan och rikthyvel är det bästa alternativet. Vart man hittar det har jag inte en aning om. Tips?
 
Vermilion Vermilion skrev:
Långt bra svar tack!
Att köpa begagnat för mig är lite som att köpa grisen i säcken då jag inte har en aning om det är bra eller dåliga saker, kan helt enkelt inte urskilja. Men det låter som att hitta en mindre bra plan och rikthyvel är det bästa alternativet. Vart man hittar det har jag inte en aning om. Tips?
Det kommer ut prisvärda alternativ på blocket lite då och då om begg ändå är ett alternativ. Ser jag dem dyker de upp i Blocket-tråden.
I det mindre segmentet är exv Inca ett rätt säkert kort, är inte dreven sönderkörda så brukar de inte krångla.
 
Håll annars lite koll på konkursauktioner där det kan dyka upp riktigt bra fynd när mindre företag lägger ner.
Nackdelen här är väl att man kan få åka en bit om man inte har tur.
 
En rikt plan som håller hygglig kvalitet för hobby. Absolut ingen superpris på denna så den kvalade inte in på blockettips enl mig.
Använd rikt och planhyvel från märket Inca i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.