S Sylalbin skrev:
Hej någon som vet om man bör ha två st gasflaskor när man svetsar eller 1st??
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När man gassvetsar har man två, acetylen och oxygen, vid andra svetssmetoder har man bara en...
Eller två olika, men inte samtidigt. Tex Mag Argon/CO2 järn och Mig Argon till rostfritt :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Eller två olika, men inte samtidigt. Tex Mag Argon/CO2 järn och Mig Argon till rostfritt :)
En blå färgspruta på hjul med ansluten grön gasflaska står framför en vit vägg i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nanowire nanowire skrev:
Eller två olika, men inte samtidigt. Tex Mag Argon/CO2 järn och Mig Argon till rostfritt :)
nanowire nanowire skrev:
Eller två olika, men inte samtidigt. Tex Mag Argon/CO2 järn och Mig Argon till rostfritt :)
 
  • Gilla
Nawroz
  • Laddar…
S Sylalbin skrev:
[bild]
Jag hade tänkt köpa denna svets för att svetsa vanlig metal måste jag ha då en flaska till detta
 
S Sylalbin skrev:
Jag hade tänkt köpa denna svets för att svetsa vanlig metal måste jag ha då en flaska till detta
 
S Sylalbin skrev:
Jag hade tänkt köpa denna svets för att svetsa vanlig metal måste jag ha då en flaska till detta
En flaska med Ar/CO2-mix är att föredra. Du kan också söka på fluxtråd på detta forum men viktigt att du då förstår hälsofarorna kopplat till detta och vikten av riktigt bra ventilation.
 
F
nanowire nanowire skrev:
Eller två olika, men inte samtidigt. Tex Mag Argon/CO2 järn och Mig Argon till rostfritt :)
man har inte ren Argon när man svetsar MIG rostfritt, den går för kallt och blir konstigt, det skall vara ett par % CO2. Däremot MIG alu går bra på ren argon.
 
F fsn skrev:
man har inte ren Argon när man svetsar MIG rostfritt, den går för kallt och blir konstigt, det skall vara ett par % CO2. Däremot MIG alu går bra på ren argon.
Jo, visst. Jag använder dock samma tub som till TIG av praktiska skäl. Det är tillräckligt många olika tuber i min verkstad ändå :sweat:
 
F
nanowire nanowire skrev:
Jo, visst. Jag använder dock samma tub som till TIG av praktiska skäl. Det är tillräckligt många olika tuber i min verkstad ändå :sweat:
ja, det gör jag med. Det är illa nog som det är och har inte heller lust att ha en till flaska. Det man kan försöka göra då är att brassa på lite extra effekt.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle gissa att du får ut 30-40 minuter svetsning per liter gasflaska, mellan tummen och pekfingret...

Och hur lång tid tar det att rostlaga en bil?

En fördel är ju också att en "svensk" gasflaska har ett värde, dvs de går att sälja vidare ..
1 liter flaska är ju 1 liter x 200 bar = 200 liter.

200 liter / 30 minuter ger 6,66 liter. Kanske rimligt men inte mer tid än så skulle jag gissa på. Jag brukar ställa min MAG på 6-8 liter/minut. Men en ren uppskattning, jag mäter inte så noga. Men 30 minuter aktiv svetsning är väldigt många timmars ”svetsning” med allt runt omkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.