Ber om ursäkt på förhand för mycket text. :)

Vi ska inom kort bestämma vilka vitvaror vi ska ha. Hustillverkaren har lagt in ett paket med produkter från Miele för 82 tkr, men vi kan även välja Siemens eller Electrolux. Vi kan också köpa vitvaror själva och välja bort dem från hustillverkaren, men om vi väljer bort alla vitvaror så behåller de 10 %.

Jag har fått uppfattningen att Siemens är ganska bra och lite billigare än Miele över lag. Vi hade därför tänkt att byta ut allt till Siemens för att spara in lite på vitvarorna, men när vi jämförde priser med Prisjakt för Miele-produkterna som hustillverkaren har valt och Siemens-produkter som vi valde själva från deras hemsida så blev Siemens dyrare. Det är dock möjligt att vi jämförde "sämre" Miele-produkter med "bättre" Siemens-produkter, men ändå. :thinking:

Här om dagen var vi på Elgiganten för att kolla om de hade några av Siemens-produkterna i butik. Vi pratade med en säljare som menade att vi kan få bättre produkter till ett lägre pris (om vi köper när de har kampanj). Med "bättre" så menade han produkter som vi har valt fritt. Han hjälpte oss att sätta ihop ett paket som exempel. Det verkade ganska vettigt och gick på endast 65 tkr (nu under mellandagarna).

Problemet med att köpa vitvarorna själva är att vi blir ansvariga för att de finns på bygget vid rätt tid, vilket gissningsvis innebär att vi måste förvara dem nånstans ett tag och sen transportera dem till bygget. Det kan ju också hända att vissa produkter blir försenade.

Nu funderar vi på om vi ska välja ett paket med Electrolux (som jag gissar blir billigast) via hustillverkaren. I takt med att vitvarorna behöver bytas ut i framtiden så kan vi ju göra mer välgrundade val. :thinking:

Jag ska också tillägga att vi inte har några preferenser kring märken och behöver inte ha massvis med funktioner, men vi vill att produkterna är praktiska och känns gedigna. Referensen är de vitvaror vi har idag: tvätt och tork från Bosch, en häll från Electrolux och resten från Ikea (kyl, frys och micro är inga höjdare - i övrigt har vi varit nöjda).

Vilken strategi hade ni valt för vitvaror?
 
Nu byggde vi helt själv så vi hade inget problem med när de skulle vara på plats osv. VI gick bara på vad som vi kunde komma fram till är bäst eller mest prisvärt.

Kyl/frys: Miele
Disk: Bosch (Zeolith)
Micro: IKEA
Häll: IKEA
Ugn: IKEA
Fläkt: Siemens
Tvätt/tork: Bosch (Hög kapacitet, snabb centrifug och VP tumlare)

Allt till köket är rostfritt och kantigt i designen.

Köpte på Miele/Bosch/Siemens på Mediamarkt eller Elgiganten då de hade drive med förlängda garantier.

Tror vi sparade ca 5000kr på bara kyl/frys.
 
Glömde skriva att till förra huset gick vi på de Husqvarna som ingick med huset och att vi skulle byta ut det allt eftersom de gick sönder.

Efter 11år hade jag bara fått löda på kortet till diskmaskinen (klassiskt HQ/Elektrolux fel) och byta en slang. Allt annat funkade när vi sålde huset.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Jag skulle helt klart valt att köra det jag själv vill ha. Men som det är idag med halvledare och container brist så tar du ju en chansning om Elgiganten inte har grejerna i lager.

Svärföräldrarnas ugn är snart 6 månader försenad..
 
B
Har provat en hel del varianter genom åren, och de som varit minst problem med och varit vettigast att reparera har varit miele. Dyrt men bra skulle jag säga. Har stött på en del saker som känts väldigt klent dimensionerade t.ex. pumpar i vissa andra fabrikat (och som skapat problem).

Egentligen är det väl tvätt/tork/disk som gått sönder (och mindre problem med miele), spis/ugn/kyl & frys har varit problemfria för min del (har heller ingen erfarenhet av miele här). 82 kkr för miele kändes dyrt spontant, men jag har köpt mina miele på reautförsäljning.

Så tvätt/tork/disk skulle i alla fall jag satsa på miele, övrigt kanske man kan snåla på.

Har provat bosch/siemens/Husqvarna (tror det är Electrolux). Kortare tid med andra märken också (inte långtidstestade).
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Jag skulle helt klart valt att köra det jag själv vill ha.
Ett bekymmer är att vi inte vet vad vi vill ha. När jag köper saker brukar jag vanligtvis lägga ganska mycket tid på att kolla upp och jämföra, men det blir lite övermäktigt med allt som ska väljas till ett nytt hus. Vi har inte köpt vitvaror på många år så jag är inte insatt i vad som gäller där. Av den anledningen vore det skönt att välja ett "färdigt paket", men framförallt känner jag att jag inte vill ta över ansvaret att produkterna finns på plats när de ska installeras.
 
A
M mlindsten skrev:
Ett bekymmer är att vi inte vet vad vi vill ha. När jag köper saker brukar jag vanligtvis lägga ganska mycket tid på att kolla upp och jämföra, men det blir lite övermäktigt med allt som ska väljas till ett nytt hus. Vi har inte köpt vitvaror på många år så jag är inte insatt i vad som gäller där. Av den anledningen vore det skönt att välja ett "färdigt paket", men framförallt känner jag att jag inte vill ta över ansvaret att produkterna finns på plats när de ska installeras.
kör på det som ingår det är billigast och enklast, så efterhand vid behov byter man till det som man då tycker är bättre
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
kör på det som ingår det är billigast och enklast, så efterhand vid behov byter man till det som man då tycker är bättre
Ööh. Varför det. Billigt är ofta dåligt när det gäller vitvaror. Med livscykler för vissa vitvaror på 5-7 år så blir den billiga varan dyr i längden. Varför stå ut med något halvbra för 3-4000 när du kan få något mkt bättre för 5-7000 ?
En diskmaskin som diskar lite halvbra varje dag och låter lite så det stör i flera år är inte billig , den är skitdyr ur kvalitetssynpunkt.
 
A
G Gornor Ulragh skrev:
Ööh. Varför det. Billigt är ofta dåligt när det gäller vitvaror. Med livscykler för vissa vitvaror på 5-7 år så blir den billiga varan dyr i längden. Varför stå ut med något halvbra för 3-4000 när du kan få något mkt bättre för 5-7000 ?
En diskmaskin som diskar lite halvbra varje dag och låter lite så det stör i flera år är inte billig , den är skitdyr ur kvalitetssynpunkt.
Det är ju långtifrån säkert att en lite dyrare är mycket bättre, möjligtvis att en mycket dyrare är lite bättre under förutsättning de gör sitt jobb över huvud taget förstås.
Det ju alltid surt om man väljer en dyrare vara och den både diskar dåligt och låter mycket.
 
För kännedom valde vi till slut att köpa diskmaskin (Miele) och köksfläkt (Fjäråskupan) via husleverantören och resten i ett paket från annan leverantör (tvätt och tork från Bosch, övrigt från Husqvarna).

Vi har tvätt och tork från Bosch idag och har varit mycket nöjda med dem. Vidare gillade vi Husqvarnas kyl och frys och eftersom de sitter tillsammans med ugn och micro så valde vi samma märke där. Vi tyckte dock att diskmaskinerna från såväl Miele som Siemens verkade bättre än Husqvarnas och eftersom vi fick bäst pris på Miele så fick det bli det.
 
Redigerat:
Nu har frågan dykt upp om vi ska välja serie 6 eller serie 8 på tvätt och tork.

Vi har serie 6 idag, så väljer vi den blir det i princip samma maskiner (= lite tråkigt, men vi vet vad vi får). Serie 8 är ju nyare och har uppdaterat användargränssnitt men framförallt har den bättre energiklassning. Serie 8 tillverkas dessutom i Tyskland medan serie 6 tillverkas i Turkiet. Prisskillnaden på totalen är ca 5 tkr.

Vilken hade ni valt?
 
A
M mlindsten skrev:
Nu har frågan dykt upp om vi ska välja serie 6 eller serie 8 på tvätt och tork.

Vi har serie 6 idag, så väljer vi den blir det i princip samma maskiner (= lite tråkigt, men vi vet vad vi får). Serie 8 är ju nyare och har uppdaterat användargränssnitt men framförallt har den bättre energiklassning. Serie 8 tillverkas dessutom i Tyskland medan serie 6 tillverkas i Turkiet. Prisskillnaden på totalen är ca 5 tkr.

Vilken hade ni valt?
Serie 8 alla dagar , det är ,helt olika uppbyggnad på dessa
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Nu har frågan dykt upp om vi ska välja serie 6 eller serie 8 på tvätt och tork.
Instämmer med föregående talare. Serie 8. Energimärkningen är dock inte jättviktig, om ni nu inte bara kör med Eco 40-60-programmet. Sedan är inte Serie 8 generellt sett nyare än Serie 6 - det är bara olika produktlinjer som funnits i många år. I varje produktlinje finns sedan flera olika modeller.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.