Hej! Byggde till en gästtoalett i samband med större renovering under 2021. Jag är nöjd med resultatet på alla punkter utom en, och det är att vi skippade golvvärmen. Vi tänkte att "vi hade inte golvvärme i förra lägenheten och det störde oss inte". Vi såg golvvärme som en lyx vi kunde vara utan. Men nu när vi bott i nya huset en vinter så kan jag konstatera att det blir väldigt kallt på gästtoaletten. Dels finns ingen värmekälla alls där, dels angränsar den till yttervägg.

Så, någon typ av värmekälla måste komma till. En första grej vi skulle kunna göra är att installera frånluft (typ Pax Passad). Det hade väl dragit in en del varm luft in i "rummet". En annan grej jag funderade över var att montera ett elektriskt element på väggen. Men när man ändå ska lägga pengar på att köpa och montera ett element, då började jag fundera över om det finns lösningar där man kan montera golvvärme i efterhand. Stötte på Raychem Quicknet (https://www.raychemgolvvarme.se/produkter/golvvarmesystem/golvvarmemattor/nya-quicknet), som verkar bygga väldigt lite på höjden, och vad jag förstår skulle det kunna monteras ovanpå befintliga klinkers. Sedan skulle vi i så fall lägga identiska klinkers ovanpå Quicknet.
Är detta något ni skulle rekommendera? Eller skulle ni, när ni ändå är igång, riva bort befintlliga klinkers och lägga golvvärme för att sedan lägga klinkers igen? Då skulle man inte behöva vara låst till lågbyggande Quicknet.

Att notera är att det finns tätskikt i gästtoaletten, så det är en faktor att förhålla sig till. Se bilder:

Nybyggd gästtoalett med vita väggkakel, schackrutiga golvklinkers, och trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd gästtoalett med svartvita schackrutiga klinkers och vita kaklade väggar, saknar värmekälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd gästtoalett med halvlagda svartvita klinkerplattor och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valen är alltså följande:
1. mekanisk frånluft eller annan ventilationslösning som kan bidra till ökad värme (kommer nog göras oavsett)
2. el-element på väggen
3. lågbyggande elektrisk golvvärme ovanpå befintliga klinkers, typ Quicknet, sedan nya klinkers ovanpå
4. riva bort klinkers, lägga elektrisk golvvärme, typ T2, och sedan lägga nya klinkers
5. alternativ 5 vore att lägga vattenburen golvvärme med el-spets, vilket kanske inte makes sense för ett så litet rum, men med tanke på att drömmen är att på sikt lägga vattenburet på hela våningen så skulle detta vara ett led i en förberedelse inför en sådan större åtgärd i framtiden. Det går en radiatorslinga hyfsat nära och jag tror man kan få relativt enkel åtkomst till den, givet att man lyfter upp det nylagda klickgolv som löper utanför rummet.

Tacksam för inspel kring detta. Det handlar dels om att värma upp rummet på en "funktionell nivå" (det är svinkallt nu) och det handlar dels om komforten i att slippa gå på iskalla klinkers. Kostnad och omfattning av åtgärd är en faktor eftersom vi är inflyttade och inte vill hamna i ett renoveringskaos igen.

MVH
 
Hur ser det ut med matning till elgolv? Termostat på väggen och det? Går det komma åt att dra det bakifrån?
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Det är en bra fråga som jag gärna hade fått inspel på. Jag vet faktiskt inte hur man ska lösa det på bästa sätt. Elektrikern verkade inte se något problem, men jag vet inte om han tog hänsyn till tätskiktet när jag bollade frågan med honom. För att lägga tex Quicknet så antar jag att väggkaklet skulle behöva penetreras på något sätt? Eller har du idéer på hur man skulle kunna lösa det? Kan skicka fler bilder strax på hur det ser ut!
 
Har du kollat på Kelvin golvvärme bygger ca 3 mm och du slipper bryta tätskikt.
Har det själv i gästtoan, funkar bra.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Har du kollat på Kelvin golvvärme bygger ca 3 mm och du slipper bryta tätskikt.
Har det själv i gästtoan, funkar bra.
Tack för tipset, ska spana in det! Vad skiljer detta från typ Raychem Quicknet som också bygger 3mm, eller är det samma typ av produkt?
Kelvin verkar ju vara väldigt bra och verkar kunna bygga i princip 0mm när man lägger nya klinkers. Men iom att vi redan lagt klinkers med tätskikt under, hur hade du resonerat när det gäller Kelvin? Att lägga Kelvin + nya klinkers ovanpå befintliga klinkers?
Frågan hur man löser matningen mellan termostat och golvvärmetråden återstår också.. håller på att fundera över detta. Lägger ytterligare bilder nedan:
 
Vy genom öppen dörr till litet badrum med handfat, spegel, vita kakelväggar och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med vita kakelplattor och en vridströmbrytare, intill en toalettstol, i en badrumsinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hur ser det ut med matning till elgolv? Termostat på väggen och det? Går det komma åt att dra det bakifrån?
Lade upp ett par bilder ovan. Osäker på vad som krävs för att dra matningen ”bakifrån”, men där ser du iaf hur elen är dragen. Mottager tacksamt förslag på hur man kan dra matningen utan att förstöra tätskiktet, om möjligt :thinking:
 
Såg att det bygger 10-15mm + klinkers om du ska ha det nätet du länkade till i början, har du råd med den höjningen? Är det gipsväggar och kan du få fram matning till väggen från central eller annan plats någorlunda smidigt?
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Du var inne på det själv, att lägga golvvärme och klinker på bef. golv.
Kelvins system lågvolt system kan du lägga i fix. Kelvin har värme inbyggd termostat i slingan som du lägger i fix. Du behöver endast 230V till styrboxen som du fäster ca 10 cm ovan golv dvs ovan tätskikt.

  • Patenterat
  • Marknadens tunnaste värmekabel
  • Du behöver inte fräsa spår eller flytspackla
  • Satsen innehåller allt du behöver för att få värme i ditt golv
  • Lågvoltssystem med steglös elektronisk temperaturreglering
  • Ingen extern termostat behövs
  • Ökar ej golvets tjocklek
  • Läggs direkt i fästmassan
  • Själv diagnostik
  • Styrboxens storlek: BxHxD 15x21x5cm
Golvvärmebutiken, 12-48V.
 
S Srixon skrev:
Du var inne på det själv, att lägga golvvärme och klinker på bef. golv.
Kelvins system lågvolt system kan du lägga i fix. Kelvin har värme inbyggd termostat i slingan som du lägger i fix. Du behöver endast 230V till styrboxen som du fäster ca 10 cm ovan golv dvs ovan tätskikt.

  • Patenterat
  • Marknadens tunnaste värmekabel
  • Du behöver inte fräsa spår eller flytspackla
  • Satsen innehåller allt du behöver för att få värme i ditt golv
  • Lågvoltssystem med steglös elektronisk temperaturreglering
  • Ingen extern termostat behövs
  • Ökar ej golvets tjocklek
  • Läggs direkt i fästmassan
  • Själv diagnostik
  • Styrboxens storlek: BxHxD 15x21x5cm

Golvvärmebutiken, 12-48V.
Tack! Kan inget om el men läser på. Tolkar jag det rätt om man (när det gäller Kelvin-systemet) kan koppla in golvvärmen direkt utan att behöva ha egen jordfelsbrytare dvs att man inte behöver dra nya kablar från elcentralen? Jag har inte riktigt språket för att prata om el än, men kan man alltså ”skarva på” golvvärmen i den befintligt dragna elen? Låter som att Kelvinsystemet kan vara rätt lämpligt för min situation om jag förstår det rätt.

En annan fråga:
Råkar du veta om man kan koppla en extern termostat till Kelvin-systemet? Jag kan styra min andra golvvärme via Raychems wifi-termostater och det har funkat väldigt bra. Vore trevligt att koppla värmen till samma system.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Såg att det bygger 10-15mm + klinkers om du ska ha det nätet du länkade till i början, har du råd med den höjningen? Är det gipsväggar och kan du få fram matning till väggen från central eller annan plats någorlunda smidigt?
Höjningen blir suboptimal helt klart, med den höjningen kommer toalettgolvet vara lite högre än trägolvet utanför. Men det går antagligen att leva med. Det är gipsväggar. Elcentral relativt nära, men tvärs över en korridor. Dock skulle man nog kunna dra kablar enligt röda markeringen på bilden. Nivåskillnaden i taket beror på att det är spotlights i rummet till vänster, så man borde kunna knacka bort gipsen där och leda kabelrör vid nivåskillnaden, eller vad man ska kalla det.
 
  • Elcentral med öppen dörr och röd markering som visar kabeldragning över tak till toalettdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L longtimelurker skrev:
Tack! Kan inget om el men läser på. Tolkar jag det rätt om man (när det gäller Kelvin-systemet) kan koppla in golvvärmen direkt utan att behöva ha egen jordfelsbrytare dvs att man inte behöver dra nya kablar från elcentralen? Jag har inte riktigt språket för att prata om el än, men kan man alltså ”skarva på” golvvärmen i den befintligt dragna elen? Låter som att Kelvinsystemet kan vara rätt lämpligt för min situation om jag förstår det rätt.

En annan fråga:
Råkar du veta om man kan koppla en extern termostat till Kelvin-systemet? Jag kan styra min andra golvvärme via Raychems wifi-termostater och det har funkat väldigt bra. Vore trevligt att koppla värmen till samma system.
Ja, om du har 230V indraget i toalett eller i närliggande vägg så kan ta kraft därifrån som matar styrbox till Kelvin golvvärme.
Vet inte om kan koppla extern termostat till wifi, du får ringa och kolla med tillverkaren.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Ja, om du har 230V indraget i toalett eller i närliggande vägg så kan ta kraft därifrån som matar styrbox till Kelvin golvvärme.
Vet inte om kan koppla extern termostat till wifi, du får ringa och kolla med tillverkaren.
Tack! Ska utforska :)
 
L longtimelurker skrev:
Höjningen blir suboptimal helt klart, med den höjningen kommer toalettgolvet vara lite högre än trägolvet utanför. Men det går antagligen att leva med. Det är gipsväggar. Elcentral relativt nära, men tvärs över en korridor. Dock skulle man nog kunna dra kablar enligt röda markeringen på bilden. Nivåskillnaden i taket beror på att det är spotlights i rummet till vänster, så man borde kunna knacka bort gipsen där och leda kabelrör vid nivåskillnaden, eller vad man ska kalla det.
Du har två lock för kopplingsdosor, det borde gå att dra fas dit genom rören om det skulle behövas.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Du har två lock för kopplingsdosor, det borde gå att dra fas dit genom rören om det skulle behövas.
Nice, ska bolla detta med elektrikern som gjort dragningarna :) Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.