V vik_tor skrev:
Eller öka spänningen i befintligt stamnät mellan norr-söder från 400kV till 800kV. Men elöverkänsliga miljö-vänner är för högljudda i den här frågan för att det skall bli verklighet.

På gott och ont så gör ju faktiskt den ökade handeln med EU att kärnkraftverken blir ännu mer lönsamma då elpriset normaliseras på en högre nivå, och öppnar upp för privata investeringar i nya reaktorer i Sverige.
som jag ser det så kommer en utbyggnad som tar bort begränsningarna mellan se2&se3 bara vara kontinenten till godo, det kommer bara säljas mer el dit och se1&se2 kommer bli lika ruinerade som vi här nere

varför skall vi tycka något är en bra lösning som gagnar andra och inte oss
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
som jag ser det så kommer en utbyggnad som tar bort begränsningarna mellan se2&se3 bara vara kontinenten till godo, det kommer bara säljas mer el dit och se1&se2 kommer bli lika ruinerade som vi här nere

varför skall vi tycka något är en bra lösning som gagnar andra och inte oss
Visst är det så att bara blir kontinenten till godo.

Det intressanta är ju anledningen till varför SvK delade upp Sverige i 4 st elområden 2011. EU ansåg att Sverige diskriminerade Europa när SvK begränsade exporten till Europa för att säkerställa driftsäkerheten inom landet.

Med elområden och artificiella gränser inom landet så kom man runt EU:s regler. Nu kunde man istället begränsa exporten till Europa genom att begränsa effekten till SE4.
 
Redigerat:
N
K Kasper10 skrev:
Tydligen är inte huset isolerat. December 1200 kWh 150 m2 i 2 plan + källare.
Bor i Örnsköldsvik.
Nej, tydligen inte. Står i handlingarna att det är till viss det tilläggsisolerat.
Och vet inte riktigt, på övervåningen i sovrummet (utbyggt) så är det vattenburen golvvärme och trägolv.
Denna årstid brukar vi ha 18-19 grader där. resten av huset ok, 20-23 grader. Så jag eldar inte på, men blir dyrt ändå, har rörligt.
 
L Leifur skrev:
407 kWh, det är ju typ bara hushållsel. Jag tycker jag har snålat som fan och då ligger jag ändå på 1600 kWh för december.
Nä snålar man som fan och värmer hus och vatten med ved kan man ha december räkning 314 kWh hushållsel rörligt a'192öre+moms och avgifter på knappa 120m2 boyta.
Försöker hålla behagliga 23° inne och badar gärna badkar då tillgången på billigt varmvatten är god!
 
V vik_tor skrev:
Visst är det så att bara blir kontinenten till godo.

Det intressanta är ju anledningen till varför SvK delade upp Sverige i 4 st elområden 2011. EU ansåg att Sverige diskriminerade Europa när SvK begränsade exporten till Europa för att säkerställa driftsäkerheten inom landet.

Med elområden och artificiella gränser inom landet så kom man runt EU:s regler. Nu kunde man istället begränsa exporten till Europa genom att begränsa effekten till SE4.
dock så kommer facebook, northvolt och amazon suga i sig en massa el utan att knappt betala skatt och dit skall de dra nya ledningar för 8 miljarder??

jo de slängde se3&se4 under bussen stället för att stå på sig och hävda sin rätt att skydda vårt nät
de stod ju på sig gällande snuset, varför inte el exporten??????
 
A
M masseman33 skrev:
dock så kommer facebook, northvolt och amazon suga i sig en massa el utan att knappt betala skatt och dit skall de dra nya ledningar för 8 miljarder??

jo de slängde se3&se4 under bussen stället för att stå på sig och hävda sin rätt att skydda vårt nät
de stod ju på sig gällande snuset, varför inte el exporten??????
De gav något och fick något :cool:;)
 
R RoAd skrev:
Har du tillgångar så får du ju förstås sälja något av dem innan du låter en räkning gå till kronofogden. Du kommer ju inte bli av med skulden så i slutändan kommer de ju ändå ske en utmätning om du inte betalar. Att bara skita i räkningen kommer bara göra allt dyrare för dig i slutändan, det inser du väl?



Om man inte kan få fram 5000:- för att undvika kronofogden så har man ju per definition inte råd, eller hur? Då tycker jag nog att man i.a.f. ska se över sin situation för att se vad man kan göra.

Att bara rycka på axlarna löser ju ingenting och skjuter ju bara upp problemet på bekostnad av att det senare blir ännu större.
R RoAd skrev:
Borde väl vara bättre att kontakta din elleverantör och lägga upp någon slags avbetalning?

Och hur krasst det än kan låta så kanske du ska fundera på din situation. Det låter inte som om du har råd att bo i hus om du verkligen inte kan skaka fram drygt femtusen kronor för att undvika en betalningsanmärkning.
Då tycker du alltså att alla andra som gnäller här på forumet med stora hus osv med tänka efter om dom ska sälja eller stänga av värmen o inte gnälla för att dom fått höga elräkningar? Alla kan inte ha buffert eller har bufferten precis gått till annat kanske som gått sönder?? Man har hört många historier på jobbet om folk som har 1/2 årslön på kontot som buffert osv. Sen ska bilen på service eller ungarna ska ha nya fotbollsskor, då är allt så jävla dyrt. Tvi fan på sånt folk. Eller är det bara bluff allt dom säger.
 
R
H Husärlivet skrev:
Då tycker du alltså att alla andra som gnäller här på forumet med stora hus osv med tänka efter om dom ska sälja eller stänga av värmen o inte gnälla för att dom fått höga elräkningar? Alla kan inte ha buffert eller har bufferten precis gått till annat kanske som gått sönder?? Man har hört många historier på jobbet om folk som har 1/2 årslön på kontot som buffert osv. Sen ska bilen på service eller ungarna ska ha nya fotbollsskor, då är allt så jävla dyrt. Tvi fan på sånt folk. Eller är det bara bluff allt dom säger.
Jag kan sympatisera med människor som har haft otur och hamnat i en situation de inte reder ut p.g.a. det. Det kan handla om olyckor, sjukdom, plötslig arbetslöshet, eller liknande saker.

Men om man som du verkar anse, inte har en buffert och hamnar i skiten för att bilen ska servas eller att det måste köpas fotbollsskor så tycker jag nog att man får skylla sig själv.

I detta fallet handlade det om att låta en elräkning gå till kronofogden utan att göra något för att förhindra det. Jag föresloog att ringa elbolaget för att lägga upp en avbetalning eller att sälja av något för att få in pengar att betala med. Dessutom tyckte jag att det lät som en bra idé att se över den ekonomiska situationen om det är så tajt. Tycker du att det var dåliga råd?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag kan sympatisera med människor som har haft otur och hamnat i en situation de inte reder ut p.g.a. det. Det kan handla om olyckor, sjukdom, plötslig arbetslöshet, eller liknande saker.

Men om man som du verkar anse, inte har en buffert och hamnar i skiten för att bilen ska servas eller att det måste köpas fotbollsskor så tycker jag nog att man får skylla sig själv.

I detta fallet handlade det om att låta en elräkning gå till kronofogden utan att göra något för att förhindra det. Jag föresloog att ringa elbolaget för att lägga upp en avbetalning eller att sälja av något för att få in pengar att betala med. Dessutom tyckte jag att det lät som en bra idé att se över den ekonomiska situationen om det är så tajt. Tycker du att det var dåliga råd?
Jag menade att oftast dom som säger man ska ha buffert osv är dom som ofta gnäller så fort någon oförutsedd utgift ska betalas. Varför skryta om buffert ens då? Dom jag träffat skryter om att det är så viktigt med buffert på en halv årslön minst osv. Jag tycker med klart man ska ha buffert helt klart. alla kanske inte har den turen med löner och kan spara ihop till en!..Men klart du gav bra råd med att ringa elbolaget. Men hoppas klart det löser sig för killen.
 
A
K Kekistan skrev:
Den rödgröna Zoddelögnen om kärnkraft har spruckit.

[länk]
Zodde?
 
K kstenstrom skrev:
Låter snarare som att du gnäller!
Jag konstaterade bara att elpriset är sjukt mycket högre än förra året och att det är på en orimlig nivå
Ja du har fanimej rätt, jag borde inte gnälla, borde vara glad och tacksam att ni andra gnällt er till en kompensation som gör att min elräkning för december går jämt ut med kompensationen jag får, hahaha
 
K kstenstrom skrev:
Ja helt sjukt, fick idag min räkning för sista kvartalet och nu är jag 12.500:- fattigare
Bor i en enplans villa 120 kvm byggt 92 med luft/luft värme. Samma period förra året knappt 4.200:-

Orimligt i mina ögon är rådande situation!
Helt sjuk utveckling och regeringen spelar efterblivna mongo!
 
  • Gilla
kstenstrom och 1 till
  • Laddar…
A
J Johnk74 skrev:
Helt sjuk utveckling och regeringen spelar efterblivna mongo!
skriv gärna om hur detta påverkar dig. och din familj... Men snälla lämna såna där ord utanför... Det är inte trevligt att läsa och de som har denna åkomma har inget ont gjort..

Det har däremot regeringen...
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.