Hej!

Vi har köpt tomt och bygget påbörjas sommar 2022.

Vilken slags försäkring rekommenderar ni för tomten (och då allt på tomten under byggtiden)?

Någon byggspecifik eller en tomt/villaförsäkring?
 
Jag vet inte vad som går att försäkra på en "tomt"?
Och vad är allt?
Ett fordon får du försäkra separat.
Olycksfallförsäkring för personer som hjälper dig försäkrar du separat.
Tombolan får nog vara inlåst för att få ut på en ev försäkring.
 
Tänker exempelvis om det börjar brinna på tomten under byggtiden, någon skadar sig på tomten, stöld av virke etc.
 
Obebyggd tomt försäkras normalt bara som tomt - det som uppstår under byggtiden ingår i andra försäkringar. Jag kan inte tro att byggvirke kan försäkras om det inte är inlåst. Likaså om någon skadas - om inte träd på tomten faller på en individ - eller faller och skadar byggbod... Brinner tomten är frågan om värdeminskning är märkbar om fastigheten ändå ska bebyggas?

Jag försäkrade visserligen min tomt innan bygget - ett par hundralappar - men jag erkänner att jag inte riktigt förstod varför
:rofl:. Var lite stressad inför bygget!
 
  • Gilla
husgoals
  • Laddar…
Hemmakatten
En vanlig villa/hemförsäkring med rättsskydd täcker så fort man har påbörjat arbetet, tex börjat röja, byggmateriel, infart mm. Beloppet är lägre i början och ökar vart eftersom.
 
  • Gilla
husgoals
  • Laddar…
Hej.

Ring det bolag du är kund i.

Oftast lägger man villaförsäkring som "vila under uppförande".
Då har man inget lösöresskydd och premien brukar vara lägre. När bygget är klart så lägger man om den till en vanlig villa försäkring.

Är du skriven på en annan adress.Så har du mest troligt en hemförsäkring. Kolla tex omfattningen av bortaskyddet. Det är ett skydd för dina saker på husbygget.

Om du har anlitat ett företag för bygget. Bara dubbelkolla att dom har försäkring så är det lugnt.
Lås in dina saker när ni klar så slipper man bråka med bolagen om du något skulle hända.


Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.