Jag vill byta ut några Nexa 433mhz dimmer väggpluggar till Z-wave eller ZigBee.

Men det förefaller inte finnas några alls från respekterade tillverkare, jag får några träffar på obskyra siter som Amazon och Alibaba men att finna från någorlunda pålitliga källor verkar svårt.

Har jag missat något? Eller använder alla puckar för inbyggnad?
 
H hapazard skrev:
Kan vara komponentbristen som spökar. Men Kjell har [länk]
Bättre url: https://www.kjell.com/se/produkter/...xa-z-wave-fjarrstrombrytare-med-dimmer-p50822

Den borde nog fungera, har dock inte egen erfarenhet av den eller andra Nexa Z-wave produkter.
Jag hade köpt en först och kollat att den faktiskt fungerar som du vill. Många dimmers har problem med låga LED-laster, vilket man normalt kan lösa med en bypass, men ju inte går med en extern plug.
 
J Jaif skrev:
Bättre url: [länk]

Den borde nog fungera, har dock inte egen erfarenhet av den eller andra Nexa Z-wave produkter.
Jag hade köpt en först och kollat att den faktiskt fungerar som du vill. Många dimmers har problem med låga LED-laster, vilket man normalt kan lösa med en bypass, men ju inte går med en extern plug.
På den länkade står det LED max 40, minst 6W. Gillar att den har på/av-knapp.
(Uttags-pluggar har jag bara kört Nexa och telldus on/off)
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
M
Jag har kört med Z-wave inbyggnadspuckar ett par år nu och skulle bara vilja tillägga att det är viktigare än man kan tro med vilken LED-lampa man har kopplad till dimmern.

Jag köpte Philips (har ej modellen i huvudet nu), dimbara LED-lampor som inte var jättebilliga (150:-/st) och hade problem med att det flimrade och att det inte gick att dimra så lågt som jag ville. Jag kopplade in en sån där resistiv last, men det gjorde ingen skillnad. Jag mixtrade även med parametrarna som styr vilken flank det skall dimras på o.s.v.

Jag läste någonstans att IKEAs LED-lampor skulle vara väldigt bra i färgåtergivningen och även byggkvaliteten, så jag köpte några sådana bara för att prova och skillnaden på hur de fungerade med dimmerpucken var som natt och dag.

Här finns ju lite färdiga dimrar, jag har handlat ganska mycket av m.nu och det har alltid fungerat bra.
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Kan vara komponentbristen som spökar. Men Kjell har [länk]
Ja, ok just den Z- wave dimmern från Nexa har jag faktiskt köpt vid något tillfälle. Jag tror den hamnade i en låda då den inte fungerade så bra med Vera som jag körde då, eller om den inte fungerade med lägre last, minns inte, något var det.

Ska ge den en ny chans under HA/Aoetec.
 
M moonsire skrev:
Jag har kört med Z-wave inbyggnadspuckar ett par år nu och skulle bara vilja tillägga att det är viktigare än man kan tro med vilken LED-lampa man har kopplad till dimmern.

Jag köpte Philips (har ej modellen i huvudet nu), dimbara LED-lampor som inte var jättebilliga (150:-/st) och hade problem med att det flimrade och att det inte gick att dimra så lågt som jag ville. Jag kopplade in en sån där resistiv last, men det gjorde ingen skillnad. Jag mixtrade även med parametrarna som styr vilken flank det skall dimras på o.s.v.

Jag läste någonstans att IKEAs LED-lampor skulle vara väldigt bra i färgåtergivningen och även byggkvaliteten, så jag köpte några sådana bara för att prova och skillnaden på hur de fungerade med dimmerpucken var som natt och dag.

Här finns ju lite färdiga dimrar, jag har handlat ganska mycket av m.nu och det har alltid fungerat bra.
Jag föredrar pluggar, enkla att flytta när man möblerar om eller byter lampor.
Ytterbelysning med fastskruvade armaturer kör jag på några inbyggda puckar.

Vi använder mest golvstående belysning runtom i huset och i de flesta fönster, väggpluggarna är väldigt mångsidiga på det sättet, man kan ju liksom flytta ett scenario genom att flytta pluggen istället för att bygga om det i mjukvaran.
 
ARJU ARJU skrev:
Jag föredrar pluggar, enkla att flytta när man möblerar om eller byter lampor.
Ytterbelysning med fastskruvade armaturer kör jag på några inbyggda puckar.

Vi använder mest golvstående belysning runtom i huset och i de flesta fönster, väggpluggarna är väldigt mångsidiga på det sättet, man kan ju liksom flytta ett scenario genom att flytta pluggen istället för att bygga om det i mjukvaran.
Ledsen att jag är en sån nybörjare men får jag bara kolla att jag förstår tugget:
* Plugg = Stickkontakt man sätter i väggen och sätter sedan lampkontakten i så man kan sätta av/på lampan via att styra stickkontakten via app. Vad händer om någon släcker lampan via knappen på sladden?
* Puck = Pryl man sätter innanför strömbrytaren/lampknappen som pratar både med strömbrytaren och lampan?

Är det hyfsat rätt? Någon nyans jag missat?
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
K Kird3rf skrev:
Ledsen att jag är en sån nybörjare men får jag bara kolla att jag förstår tugget:
* Plugg = Stickkontakt man sätter i väggen och sätter sedan lampkontakten i så man kan sätta av/på lampan via att styra stickkontakten via app. Vad händer om någon släcker lampan via knappen på sladden?
* Puck = Pryl man sätter innanför strömbrytaren/lampknappen som pratar både med strömbrytaren och lampan?

Är det hyfsat rätt? Någon nyans jag missat?
Du har fattat rätt, och släcker någon på brytaen så blir det mörkt :)
 
  • Gilla
Kird3rf och 1 till
  • Laddar…
K Kird3rf skrev:
Ledsen att jag är en sån nybörjare men får jag bara kolla att jag förstår tugget:
* Plugg = Stickkontakt man sätter i väggen och sätter sedan lampkontakten i så man kan sätta av/på lampan via att styra stickkontakten via app.
Tänk plugg du pluggar i vägguttaget och får ett nytt uttag att stoppa stickkontakten i.
Vit Nexa-adapter för vägguttag med on/off-knapp, användbar för fjärrstyrning av eluttag.
För gamla bakåtsträvare som mig så uppskattas modellerna med on/off-switch på. Vissa använder knappen endast till programmering. De billigaste saknar knapp och kan endast programmeras under några sekunder efter man satt dem i uttaget då den får ström och startar).
Även bra med on/off-knapp då man inte hittar fjärrkontrollen, batteriet är slut eller appen strular.
K Kird3rf skrev:
* Puck = Pryl man sätter innanför strömbrytaren/lampknappen som pratar både med strömbrytaren och lampan?
Nästan rätt, den förser lampan med ström men kommunicerar inte med lampan till skillnad mot tex Hue-lampor där knapp/fjärr/App kommunicerar med lampan.
Hue fungerar inte att tända om du släckt med ordinarie strömbrytare på väggen.

Jfr stänga av strömmen till en lös golvlampa med strömbrytare på sladden. Det är bara en mänsklig hand som kan slå på den igen. Hue-lampan är då strömlös och tillfälligt död.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
M
Kolla på Sunricher, finns riktigt läckra prylar till fullt rimligt pris.
Kör ZigBee eller Z-Wave, men jag går uteslutande på ZigBee då Z-Wave är helt ohemult dyrt.
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
M
M Marcussjogren skrev:
Kolla på Sunricher, finns riktigt läckra prylar till fullt rimligt pris.
Kör ZigBee eller Z-Wave, men jag går uteslutande på ZigBee då Z-Wave är helt ohemult dyrt.
Jag hade hoppats på att Z-wave-grejerna skulle gå ner mer i pris när de öppnade standarden, men det kanske är för tidigt än.

Jag valde Z-wave för att de kör på 800-900MHz istället för de ett fulla 2.4GHz-bandet.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
K Kird3rf skrev:
Vad händer om någon släcker lampan via knappen på sladden?
Om någon tänder och släcker på knappen har man framförallt misslyckats med sitt scenario/automation .;)

Det är i stort sett aldrig någon som tänder och släcker med varken app eller knapp hos oss, där det sitter någon form av smart plugg sköter det sig självt, lite skojigt när man råkar ha kalas sent på kvällen och större delen av huset slocknar, men inte heller då rör man en knapp eller app, man säger åt Google att tända.

Knappar och appar är för pöbeln.:rofl:
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
K Kird3rf skrev:
Ledsen att jag är en sån nybörjare men får jag bara kolla att jag förstår tugget:
* Plugg = Stickkontakt man sätter i väggen och sätter sedan lampkontakten i så man kan sätta av/på lampan via att styra stickkontakten via app. Vad händer om någon släcker lampan via knappen på sladden?
* Puck = Pryl man sätter innanför strömbrytaren/lampknappen som pratar både med strömbrytaren och lampan?

Är det hyfsat rätt? Någon nyans jag missat?
Efter önskemål startade jag nästan precis en youtubekanal med inriktning hemautomation. Min tanke är att försöka vara extremt tydlig.
www.mittsmartahem.nu
 
  • Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.