Att öppna upp i nock kan man göra för att få högt i tak med synliga takbjälkar och mer rymd, men också för att få mer boyta. Här berättar vi hur arbetet går till och vad det kostar.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att öppna upp i nock?
 
  • Gilla
Daniel Berge
  • Laddar…
Kan bjuda på ett par bilder när det är färdigt Ett renoverat vardagsrum med exponerade takbjälkar, stort fönster och modernt inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt vardagsrum med synliga takbjälkar, vit panel och en vägg i mörkt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
A
W widdde skrev:
Kan bjuda på ett par bilder när det är färdigt[bild][bild]
Mkt tjusigt!
 
mowatom skrev:
Mkt tjusigt!
Tack!
 
Det låter som ett brutalt överpris. Förvisso var det 10 år sedan men vi gjorde det för under 100000kr. Exkl el och målare men det var en liten kostnad då
 
Ja det låter onekligen dyrt.. vårt landade på 250000kr men då gjorde jag all rivning själv.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Det låter som att priset är för att byta ut vanliga takstolar mot ett ryggåstak (med 6 meter limträbalk). Det är nog bara undantagsvis detta man menar med ”öppna upp i nock”. Oftast accepterar man nog synlig hanbalk och bevarar stödbenen. Då klarar man sig säkert på hälften av prisförlaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U
Vi kommer öppna upp till nock i sommar och öppna upp kattvindarna, men jag tror det kommer bli ännu billigare än häften av det som anges här. Jag hoppas iaf det :O

Kommer såga upp och återanvända de gamla timret som angränsar till kattvindarna för att snickra med.
Får bli synliga stödben och hanbjälkar även om vissa stödben är lite fula.
Träbalkar och stödben i kattvind redo för återanvändning i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi kommer öppna upp till nock i sommar och öppna upp kattvindarna, men jag tror det kommer bli ännu billigare än häften av det som anges här. Jag hoppas iaf det :O

Kommer såga upp och återanvända de gamla timret som angränsar till kattvindarna för att snickra med.
Får bli synliga stödben och hanbjälkar även om vissa stödben är lite fula.
[bild]
Intressant! Vi är lite sugna på att göra motsvarande, eller egentligen ersätta kattvindsväggen med skjutdörrar längs hela längden.

Vet @justusandersson huruvida själva väggen till kattvinden brukar ha nån bärande/stabiliserande funktion när det ser ut som på Utsliten och utdömds bild?
 
U
Klaugust Klaugust skrev:
Intressant! Vi är lite sugna på att göra motsvarande, eller egentligen ersätta kattvindsväggen med skjutdörrar längs hela längden.

Vet @justusandersson huruvida själva väggen till kattvinden brukar ha nån bärande/stabiliserande funktion när det ser ut som på Utsliten och utdömds bild?
Vi hade en timmerman här och frågade honom i och med att vi ville ta bort en plankvägg på nedervåningen. Just våran kattvind är inte bärande. Gaveln stabiliseras av stående ständare(?) och underkant på takstolarna nuddar inte kattvindsväggen. Vi kommer spara kattvindarna åt ena hållet för att det ska bli lättare att möblera.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Glöm inte energikostnaden. Värmen samlas längst upp. Inte obetyligt. Ett rör med kanalfläkt som drar ner värmen till golvet funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Det låter som att priset är för att byta ut vanliga takstolar mot ett ryggåstak (med 6 meter limträbalk). Det är nog bara undantagsvis detta man menar med ”öppna upp i nock”. Oftast accepterar man nog synlig hanbalk och bevarar stödbenen. Då klarar man sig säkert på hälften av prisförlaget.
I vårt fall satte vi kan en 9m balk på stolpe och ersatte befintliga takstolar. Precis som i exemplet. Vi hjälpte till att riva en del men inte mycket. Tog två man ca två veckor så arbetskostnaden är ju tveksam.
 
Det låter fruktansvärt dyrt med 720 000 kr! Arbetskostnaden motsvarar två gubbar som jobbar heltid i tre månader. Det är inte rimligt.
Min plan är att spruta PUR-isolering på vinden och sedan ta bort innertaket. Alla takstolar behålls som de är. Jag räknar med att komma under 100 000 kr för mina 22 kvm.
 
Har inte läst hela artileln. Me det verkar bara vara "moderna" hus det är tänkt på om man kollar på vilka material som tas upp. Det enda jag använder av det som tas upp där är isolering, och troligen inte den isolering som dom tänker på här.

Jag öppnade upp till nock, men sen gjorde nytt innertak istället och med riktigt golv på vinden. Kanske lite billigare men 2400 kr/m² för material? Kostade inte ens 1000 kr/m² för mig, fast att isoleringen jag använder kostar mycket mer än miniralull.
 
Man skall vara försiktig med att såga bort intimrade bärande konstruktioner ur gamla timmerhus. Ni som läser det här och har timrade kattvindar skall lämna dem ifred. Det är betydligt trevligare att inte få alla sina visioner uppfyllda än att få taket över sig.
 
  • Gilla
datja och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.