S
Hej
Jag håller på att riva golvet i ett rum, i bjälklaget har jag hittat ca 15-20 cm sand. Nedanför finns en källare med betong/cement-tak byggt runt 1925.

Eftersom det ska bli ett badrum där med golvvärme så skulle jag vilja ha in lite isolering där, ska jag tömma bjälklaget på sand helt? Vad för typ av isolering passar här?
 
S
Jag vet inte om sanden kommit dit i efterhand, på sanden var det en gjuten platta. Plattan satt inte fast något utan var gjuten mot väggarna i rummet typ som flytande ett flytande golv. Det fanns även en lite modernare golvbrunn där, vad detta rum användes för tidigare vet jag inte. Så det kan vara så att sanden lagts där för att gjuta platta mot det.
 
S Screew skrev:
Hej
Jag håller på att riva golvet i ett rum, i bjälklaget har jag hittat ca 15-20 cm sand. Nedanför finns en källare med betong/cement-tak byggt runt 1925.

Eftersom det ska bli ett badrum där med golvvärme så skulle jag vilja ha in lite isolering där, ska jag tömma bjälklaget på sand helt? Vad för typ av isolering passar här?
Om du ska ha betonggolv skulle jag välja cellplastissolering under det istället för sanden men även att fylla med EPS betong borde funka fint.
 
S
F fribygg skrev:
Om du ska ha betonggolv skulle jag välja cellplastissolering under det istället för sanden men även att fylla med EPS betong borde funka fint.
Jag är faktiskt inte säkert om jag ska gjuta, resten av huset har träbjälkar som spont sitter på. Utgår från källartaket är det: Betong/cement ca 150-200 mm sen bjälklag i trä och på det spont. Jag har faktiskt aldrig sett denna lösning förut.

Så antingen så gjuter jag nytt, då med EPS betong som du rekommenderar eller så bygger jag nytt träbjälklag (lättare att renovera i framtiden). Viken bör källartaket klara eftersom det är säkert 1m2 sand där och det väger en del.

Angående cellplasten finns det någon risk med fukt osv? Källaren har typ 12°C på vintern och runt 18°C på sommaren, jag vill helst inte få kondensproblem.
 
S
För att förtydliga lite, såhär ser det ut. På sanden var det gjutet ett golv, det golvet blev gjutet på 70- 80-talet. Vågar jag ta bort lite av sanden för att lägga i ett lager cellplast och gjuta nytt ovanpå det?

Ovan ifrån blir det då:
Kakel - flytspackel - betong - cellolast - sand och sist det som är taket i källaren
Handskriven illustration av lager med sand, betong och källartak i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Nu börjar det bli dags att isolera. Jag har skottar ur all sand och byggt upp ett träbjälklag, frågan är fortfarande vilken typ av isolering som skulle passa bäst här. Ska jag bara fylla med tex kutterspån och låta det ligga på betongbjälklaget? Behövs någon ångspärr? Som sagt är det ca 12°C på vintern och runt 18°C på sommaren i källaren under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.