Vad ska du slipa?

Jag köpte en grön Bosch slipmus för att slipa färg på dörrfoder. Det är det enda verktyg jag på rak arm ångrar jag köpt, tycker i princip aldrig den fungerat bra till något arbete jag gjort. Slutade med skrapa och värme om jag minns rätt. Är det redan skrapat och spackel som ska slipas hade jag nog gått på det för hand, kanske med mirca abranet https://www.k-rauta.se/produkt/startkit-mirka-abranet-70x198mm/6416868573640.
Feinmastern tycker jag fungerar hyfsat, men den är lite otymplig och tung och det blir ännu värre med ansluten dammsugare.
 
Jag tänker mest på hörn och vinklar som är svårt att komma åt för hand. Och slipa bort färg mm. Mirkan är nog riktigt fin till större ytor och spackelskarvar tänker jag.

Ok, vilken modell köpte du?
 
Ursäkta sent svar, var tvungen att leta upp maskinen och läsa på den, det är PSM 160A som jag har.

Som du säger är nog mirkan mer för större ytor. Fungerat bra att slipa gamla tapetskarvar med innan omtapetsering spackel i skarvarna vid gipssättning etc.

Ska färgen ruggas innan ommålning borde det ju nästan räcka med en bit slippapper och ett finger. Ska det vara trärent är skrapa bra. Med de sliphjälpmedel jag använt har jag sällan fått den avlastning jag förväntat mig utan tagit tid och varit tungt. Förhoppningsvis har någon annan tips på en bra maskin att använda.
 
Redigerat:
Tack för svar! Jag har läst en del senaste dagarna och funderar på att skaffa en ordentlig maskin direkt. Ska se om det dyker upp en begagnad Rotex 90 som får täcka mindre ytor. Ett plus är ju deltamunstycket som följer med och levererar dessutom som jag förstår i princip ett dammfritt resultat.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Det låter klokt. Jag håller själv span främst efter en rotex 150 men även lite sugen på en 90 för trånga platser. Har en trappa som ska slipas och målas om, någon gång i framtiden...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
J
J JFrisk skrev:
Vad ska du slipa?

Jag köpte en grön Bosch slipmus för att slipa färg på dörrfoder. Det är det enda verktyg jag på rak arm ångrar jag köpt, tycker i princip aldrig den fungerat bra till något arbete jag gjort. Slutade med skrapa och värme om jag minns rätt. Är det redan skrapat och spackel som ska slipas hade jag nog gått på det för hand, kanske med mirca abranet [länk].
Feinmastern tycker jag fungerar hyfsat, men den är lite otymplig och tung och det blir ännu värre med ansluten dammsugare.
Har en grön slipmus och håller med om att effektivitet inte är 100. Men efter ett antal slipobjekt och pappersbyten började kardborrebandet att lossna från maskinen. Drog loss det helt och hellimmade med superlim. Då hände något magiskt, den blev av någon anledning supereffektiv…
 
J johmi skrev:
Drog loss det helt och hellimmade med superlim. Då hände något magiskt, den blev av någon anledning supereffektiv…
Inte så konstigt egentligen.
Kardborrefästet gjorde så att slippappret satt lite "elastiskt/löst" och inte vibrerade med slipplattan, och således gjorde slipeffekten mycket sämre.
 
Redigerat:
Bosch 160A (bild två) är duglig som slip men du får inte ut så mycket på ett papper om du ska in i hörn då det är bara spetsen framtill som är smal nog att komma in i 90 graders hörn. Jag har ingen rotex 90 så jag kan inte uttala mig om hur bra den kommer åt i hörn.
Excentriska slipar är oftast bättre på avverkning men av förklarliga skäl så är de inte så bra på att komma åt i hörn ;)
Jag hade nog skrapat i hörnen och sen slipat resten med valfri smidig slip:cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.