hej har ett rum som tidigare ägare rökt i, luktade mycket rök i rummet men inte så mycket avlagringar av gul sot på väggar osv.
min åtgärd har blivit att riva all tretex på väggarna in till träväggarna, och taket har det varit spänd papp det är också bortaget, och golvet är slipat . så all ytskikt är rivit fönster bytt och alla lister och karmar osv.
så nu när allt är rivet och utkastat och städat så känner jag ingen lukt!

en ide var att spärrmåla väggar och tak innan jag gipsar igen, men har hör lite att målare att dagen vattenbaserad spärrfärg är värdelös.
så vågar man enbart gipsa om utan att spärrmåla? eller finns risk för återkommande lukt?
 
har även en ozommaskin jag tänkt köra nån timme innan jag gör nån åtgärd
 
Jotun kvist och spärrgrund har presterat bra i tester, åtminstone vad avser kvisttäckning. Det är epoxi i den så kan vara jobbigt att göra rent sprutan om du tänkt använda sådan.
Två strykningar innan gipsning är säkert bättre än inget alls.

/Höghus
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
AXS
Skulle köra ozon och sen spruta allt med spärrfärg.

Du vill täcka insidan av eldosor, springor och liknande med ett lager för att undvika doft.
 
S
Jag provade spärrfärg i något rum men det enda som på riktigt hjälpte var att plocka ner gips och lister, och sätta upp nytt. Beroende på väder ute kan fortfarande något rum lukta emellanåt - ett rum där jag inte gjorde den åtgärden utan endast målade med spärr-färg.
 
Vi köpte en inrökt sommarstuga och gjorde precis som du gjort, rev ner alla ytskikt, innertak etc. Sedan köpte vi en liten ozonapparat som fick stå på i långa perioder (det är ju ett sommarhus så vi var inte där hela tiden). Vi körde även det gamla husmorsknepet med öppna kärl med ättika i. Sedan målade vi med Alcros spärrfärg innan vi satte upp nya ytskikt. och målade innertak. Nu har vi inget av nikotin lukten kvar. Sen vilken åtgärd som gjorde mest nytta är ju svårt att säga.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
lutar åt att spruta allt med spärrgrund för att vara på säkra sidan innan jag gipsar allt. Men mest nyfiken på om det hade funkat utan spärr måla. Som sagt känner ju ingen lukt alls nu
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
E Elutte skrev:
lutar åt att spruta allt med spärrgrund för att vara på säkra sidan innan jag gipsar allt. Men mest nyfiken på om det hade funkat utan spärr måla. Som sagt känner ju ingen lukt alls nu
Gissningsvis kommer det att funka, men om det inte gör det så kommer du ångra att du inte gjorde det...
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.