Det luktar till och från rätt ordentligt från tvättmaskinen i ett hus vi nyss flyttat in till.

Jag tycker lukten verkar komma ifrån tvättmaskinens utlopp och när jag tittade så hittade jag inget vattenlås. Kan det vara så enkelt att det saknas och därför luktar det? Eller kan låset vara monterat nere i golvet?

Lägger till en bild över hur det ser ut.
 
  • Avloppsrör från en tvättmaskin utan synligt vattenlås monterat i hörn av ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns rätt diskreta vattenlås som sitter precis vid golgenomföringen. Men den ser lite väl slimmad ut för att kunna dölja ett vattenlås.
Det är också vanligt att TM avloppet går till ett sidoinlopp i en golvbrunn, och alltså nyttjar brunnens vattenlås. Har också fördelen att brunnen inte blir torr.
 
B BSOD skrev:
[länk]

Går slangen från tvättmaskinen in ut spilltratten på bilden i normala fall? Ovanstående är med vattenlås.
Ja, precis. Slangen från TM går ner i tratten och den där tratten som sitter nu har ju inget vattenlås.

Det finns dock en väldigt närliggande brunn så det kanske är tänkt att använda det vattenlåset. Det verkar ju dock inte fungera för det luktar illa ur tratten för TM men inte om jag luktar i brunnen.
 
F frankie365 skrev:
Ja, precis. Slangen från TM går ner i tratten och den där tratten som sitter nu har ju inget vattenlås.

Det finns dock en väldigt närliggande brunn så det kanske är tänkt att använda det vattenlåset. Det verkar ju dock inte fungera för det luktar illa ur tratten för TM men inte om jag luktar i brunnen.
Kan det vara så att det finns blött ludd och tvättmedelsrester i röret eller i den korrugerade slangen från tvättmaskinen? Det kan ju alltid följa med lite ut med vattnet och om det avlagras över tid kan det lukta rätt illa. Jag hade börjat med att demontera rör och slang, spolat igenom dem och sett vad som kommer ut.
 
BirgitS
Jag tycker att det där närmast golvet är rätt likt en vattenlås som någon länkade till rätt nyligen.
 
A
felet är att denna tratt är till för öppna golvbrunnar, du skall ha en tratt med inbyggt vattenlås lätt för dig att skaffa och byta. den här tratten slutar i avloppsröret direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.