Hej

Vi överväger att placera solpaneler i trädgården vid min mors hus på Gotland. Visserligen pekar takets ena sida mot sydost men vi vill inte förstöra det gamla gotlandshuset med en takmonterad installation. Trädgården är stor och det finns en hel del oanvänd mark ca 50m från huset.

Projektet hänger samman med ersättandet av husets gamla CTC EcoAir 109 för att försöka dra ner elkostnaderna (se tråd). Husets elförbrukning är 24000kwh. Vi vill försöka få ner den så mycket som möjligt, genom att utvinna solenergi för husets behov och med en mindre energikrävande luft/vattenvärmepump. Vi kommer också tilläggsisolera vinden.

Jag är dock osäker på hur stor anläggning vi bör installera och tar gärna emot idéer, särskilt från dem av er som har gått igenom samma tankeprocess.

Jag överväger även batteri så om nån har lust att kommentera på det vore jag också tacksam.

Tack på förhand för era synpunkter
Philip
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Mitt förslag är att behålla nuvarande pump, sälja elöverskott under sommarhalvåret och använda pengarna till vinterns elräkningar. Panelerna räcker inte på långa vägar till under vintern.

Tänk på att paneler i trädgården kan kräva bygglov beroende på stadsplanerna.
 
  • Gilla
philipus
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar. Det är förstås ett alternativ också.

Min tanke var att moderna pumpar kanske skulle vara energisnålare och därmed vara värda att investera i.

Den nuvarande pumpen fallerar av och till och Arctic-försäkringen har gått ut vilket betyder att reparationerna riskerar att bli dyra.

Vh
Philip

Logad Logad skrev:
Mitt förslag är att behålla nuvarande pump, sälja elöverskott under sommarhalvåret och använda pengarna till vinterns elräkningar. Panelerna räcker inte på långa vägar till under vintern.

Tänk på att paneler i trädgården kan kräva bygglov beroende på stadsplanerna.
 
P philipus skrev:
Tack så mycket för ditt svar. Det är förstås ett alternativ också.

Min tanke var att moderna pumpar kanske skulle vara energisnålare och därmed vara värda att investera i.

Den nuvarande pumpen fallerar av och till och Arctic-försäkringen har gått ut vilket betyder att reparationerna riskerar att bli dyra.

Vh
Philip

Om nuvarande värmepump fallerar av och till samt artic försäkringen gått ut kan det bara av den anledningen vara värt att byta värmepump till en ny modernare en.
som bonus då blir att man får billigare uppvärmning för samma värmekapacitet.
Att byta pga den gammla har sämre effektivitet lönar sig sällan.
(ps jag kan inte räkna hem ett byte även om det för mig diffar 5000 kWh / år mot min 13år gammla LVVP)

Sen ang solceller
Som tumregel bör man inte ha större anläggning i Wp än antalet kWh du förbrukar.
dvs förbrukar man 20000 kWh så bör man inte ha större anläggning än 20kWp
Med dagens regler vill man inte riskera att man säljer mer el på sommaren än man förbrukar.
Det är inte lönsamt helt enkelt.

Ang batterier så är de aldrig ens med dagens statliga bidrag lönsamma.
(om man inte har elbil som används ganska mycket, då kan det vara annorlunda)
Annat undantag för batteri är om man köper "offgrid" möjlighet med.
Det är för att säkra upp om området man befinner sig i tappar ström titt som tätt.
Men då köper man ju för att garrantera att man har el ett litet tag.
Dock så är batterierna på 5-10-15 kanske 20kWh
Och frågan är då hur långt dessa 20kWh räcker. 2-3-4-5? timmar.
Är avbrottet längre än så , blir man utan el iaf.
 
  • Gilla
philipus
  • Laddar…
Stort tack för ditt svar. Kan du utveckla det du skriver om att det inte lönar sig med större anläggning än årsförbrukningen? Är det för att man bestraffas av elbolagen om man skulle producera mer, eller för att man helt enkelt inte får sälja/leverera in i nätet mer solenergi?

För min mor skulle det vara bra med en installation som är tillräckligt stor för att täcka majoriteten av hennes elbehov under vinterhalvåret. Från oktober till april ligger förbrukningen på 1800-2400kwh per månad.

Det vore bra om anläggningen var stor nog för att kunna utvinna en större del av den månatliga förbrukningen under vinterhalvåret.

Tack på förhand för dina synpunkter.
Philip


M MrDizzy skrev:
Som tumregel bör man inte ha större anläggning i Wp än antalet kWh du förbrukar. dvs förbrukar man 20000 kWh så bör man inte ha större anläggning än 20kWp
Med dagens regler vill man inte riskera att man säljer mer el på sommaren än man förbrukar.
Det är inte lönsamt helt enkelt.
 
Ah, "vinterhalvåret" och "solpaneler" är inte två kompatibla begrepp, dessvärre.

Min anläggning, i söderläge, i Skåne, på 8.5 kWp, gav förra vintern ca:
Oktober: 500 kWh
November: 190 kWp
December: 130 kWp

Visst, Skåne är rejält mulet på vintern, varför en anläggning lite mer norrut kanske får mer sol, men under en kortare del av dagen.

En anläggning som skulle ge 1500-2000 kWh i månaden under vintern skulle behöva vara 10 ggr större än min. Och får oavsett inte plats på ett villatak...

Tyvärr måste du hitta något annat sätt att hålla nere elförbrukningen hos din Mor, precis som vi andra.
 
  • Gilla
philipus
  • Laddar…
Stort tack för ditt svar och den utförliga informationen. Min tanke var en större anläggning, runt 20kWp kanske.

Skåne har nog stora likheter med Gotland kan jag tänka mig men det kanske skiljer sig på vintern. Det vore intressant att jämföra med dem som har solcellsanläggningar på Gotland, om det finns någon medlem här som har en sån.

Hälsningar
Philip

D deBrissac skrev:
Ah, "vinterhalvåret" och "solpaneler" är inte två kompatibla begrepp, dessvärre.

Min anläggning, i söderläge, i Skåne, på 8.5 kWp, gav förra vintern ca:
Oktober: 500 kWh
November: 190 kWp
December: 130 kWp

Visst, Skåne är rejält mulet på vintern, varför en anläggning lite mer norrut kanske får mer sol, men under en kortare del av dagen.

En anläggning som skulle ge 1500-2000 kWh i månaden under vintern skulle behöva vara 10 ggr större än min. Och får oavsett inte plats på ett villatak...

Tyvärr måste du hitta något annat sätt att hålla nere elförbrukningen hos din Mor, precis som vi andra.
 
20kWp är förstås bättre än 8.5, och ni vet bättre än jag hur soltillgången är på Gotland på vintern. Det finns kartor/tabeller över sådant annars.

Batteri nämndes i tråden, och det borde vara givet i en anläggning som ska stå för merparten av eltillförseln. Dagarna är korta på vintern, och det blir många timmar då el måste köpas in.

Problemet är att ha en så stor anläggning att den både kan driva huset och ladda batteriet samtidigt. För att åter referera till min egen situation så står batteriet mest urladdat på vintern. Huset slukar det mesta som produceras, förutom de sällsynta soliga dagarna. De kWh som hinner lagras under dessa dagar försvinner snabbt när solen går ned.

Att sälja sitt överskott och köpa tillbaks det senare fungerar hyfsat när elpriserna är höga på dagen och låga på natten, men du får inte tillbaks överföringsavgifter eller skatten.

Slutligen; jag installerar solanläggningar, men skulle ändå inte pracka på en kund en anläggning för att klara vintern. Man måste se det ur ett årsperspektiv där sommaren ger ett överskott och vintern ett underskott. Precis motsatsen till vad som är önskvärt, men så ser det ut.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Återigen stort tack, jag uppskattar din ärlighet väldigt mycket. En solcellsanläggning skulle vara en del i åtgärderna att minska husets förbrukning. Tilläggsisolering står högst upp på den listan för vinden är inte väl isolerad. Väggarna kan vi dessvärre inte göra mycket åt. Sen är värmepumpen (LVVP) gammal och min förhoppning är att en modern pump är mer effektiv och mindre energikrävande. Och så måste alla lampor bytas ut mot LED (jag vill också byta ut de gamla tvåglasfönstren, men det ligger tyvärr inte i korten just nu).

Min förhoppning är att med dessa åtgärder får vi ner kostnaderna ordentligt för de är alldeles för höga nu. Visst, med en stor anläggning skulle det bli ett överskott under sommaren som vi inte kan "få nåt för" men so be it. Jag hoppas dock att solceller skulle kunna bidra till att sänka energikostnaderna under vinterhalvåret, vilket ekonomiskt är den svåraste tiden.

Tack också för dina tankar om batteri. Det är förstås frestande att installera med nuvarande bidrag men jag undrar om det verkligen är värt det. Men det kanske vore bra att installer för framtiden för en elbil tex.



D deBrissac skrev:
20kWp är förstås bättre än 8.5, och ni vet bättre än jag hur soltillgången är på Gotland på vintern. Det finns kartor/tabeller över sådant annars.

Batteri nämndes i tråden, och det borde vara givet i en anläggning som ska stå för merparten av eltillförseln. Dagarna är korta på vintern, och det blir många timmar då el måste köpas in.

Problemet är att ha en så stor anläggning att den både kan driva huset och ladda batteriet samtidigt. För att åter referera till min egen situation så står batteriet mest urladdat på vintern. Huset slukar det mesta som produceras, förutom de sällsynta soliga dagarna. De kWh som hinner lagras under dessa dagar försvinner snabbt när solen går ned.

Att sälja sitt överskott och köpa tillbaks det senare fungerar hyfsat när elpriserna är höga på dagen och låga på natten, men du får inte tillbaks överföringsavgifter eller skatten.

Slutligen; jag installerar solanläggningar, men skulle ändå inte pracka på en kund en anläggning för att klara vintern. Man måste se det ur ett årsperspektiv där sommaren ger ett överskott och vintern ett underskott. Precis motsatsen till vad som är önskvärt, men så ser det ut.
 
P philipus skrev:
Stort tack för ditt svar. Kan du utveckla det du skriver om att det inte lönar sig med större anläggning än årsförbrukningen? Är det för att man bestraffas av elbolagen om man skulle producera mer, eller för att man helt enkelt inte får sälja/leverera in i nätet mer solenergi?

För min mor skulle det vara bra med en installation som är tillräckligt stor för att täcka majoriteten av hennes elbehov under vinterhalvåret. Från oktober till april ligger förbrukningen på 1800-2400kwh per månad.

Det vore bra om anläggningen var stor nog för att kunna utvinna en större del av den månatliga förbrukningen under vinterhalvåret.

Tack på förhand för dina synpunkter.
Philip

Om man säljer mer än man själv använder händer två saker
1) på den del som är över lika mycket som man själv köper tappar man det 60öriga bidraget från staten.
exempel)
du förbrukar 10.000 kWh på årsbasis
Din solcells anläggning är så stor att du säljer 15000 kWh på årsbasis.
från 0-10000 kWh får du en summa från elhandelsbolaget (typist = spotpris) , du får ca 3-5 öre /kWh från ditt elnätsbolag samt 60 öre / kWh från staten
det som är 10001 - 15000 kWh får du inga 60 öre / kWh från staten.
Då är det frågan om man tycker avkastningen på de 5000 sista kWh är värd installations kostanaden.

det andra som händer är
2) om du bara säljer lite mer (1000-2000 kWh på året ) än du förbrukar flera år i sträck händer nog inte så mycket MEN säljer du alldeles för mycket typ 5000kWh eller mer (varje elnätsbolag hanterar detta olika, så kolla med just ditt elnätsbolag ) så kan elbolaget tycka att du ska betala en inmatnings-avgift som kan uppgå till flera tusen per år.

källa :
https://hemsol.se/vanliga-fragor/mikroproduktion/

Så att köpa en anläggning som producerar väldigt mycket mer än man själv köper in per år är oftast inte lönsamt som privatperson.


Skulle du köpa en anläggning som klarar 2000 kWh / månad mellan nov-feb så skulle jag gissa att du skulle hamna i storleksordningen 200.000 Wp ... och då kommer du definitivt inte att vara en microproducent längre och då är det helt andra regler som gäller som jag inte har koll på.
 
  • Gilla
philipus och 1 till
  • Laddar…
Jag är ledsen om jag framstår som lite brysk, det var inte meningen, men det finns ingen anledning att linda in budskapet i sockervadd ;)

Vi sitter själva i ett iskallt, skånskt stenhus, som slukar värme snabbare än Staten inkasserar skatt, och vi har nu tvingats inse att vi behöver konvertera till vattenburet med VP samt isolera invändigt (inte optimalt, men ett ämne för en annan del av forumet).

Batteriet har jag för nödström på vintern, men på sommaren ökar det självförbrukningen från anläggningen. Med det gamla bidraget blev det inte dyrt.

Fundera absolut på en solanläggning, men dimensionera den efter plånboken och inte med tanke på vintern.

Har inte varit på Gotland på vintern, men kan tänka mig att närheten till havet ger samma fuktiga, råkalla vindar som här?
 
  • Gilla
philipus
  • Laddar…
Tack för den utförliga beskrivningen. Nu förstår jag mycket bättre.

Den underliga situationen vi befinner oss i är ju att vi nu, pga husets dåliga isolering, har en väldigt hög förbrukning. Den vill vi förstås få ner, men förbrukningens nuvarande storlek är ju till del dimensionerande för anläggningens storlek. Risken är väl att när vi förhoppningsvis lyckas få ner förbrukningen är anläggningen alldeles för stor.

Samtidigt, om vi nu har en del pengar att investera i en anläggning och för att minska husets förbrukning och ser pengarnas användning lite mer, ska vi säga, holistiskt än strikt som en investering som ska återbetala sig på kortast möjliga tid så är den eventuella risken kanske irrelevant. Om solcellerna bidrar till att sänka månadskostnaderna under det kalla halvåret så är det i sig en "värdefull investering".

M MrDizzy skrev:
Om man säljer mer än man själv använder händer två saker
1) på den del som är över lika mycket som man själv köper tappar man det 60öriga bidraget från staten.
exempel)
du förbrukar 10.000 kWh på årsbasis
Din solcells anläggning är så stor att du säljer 15000 kWh på årsbasis.
från 0-10000 kWh får du en summa från elhandelsbolaget (typist = spotpris) , du får ca 3-5 öre /kWh från ditt elnätsbolag samt 60 öre / kWh från staten
det som är 10001 - 15000 kWh får du inga 60 öre / kWh från staten.
Då är det frågan om man tycker avkastningen på de 5000 sista kWh är värd installations kostanaden.

det andra som händer är
2) om du bara säljer lite mer (1000-2000 kWh på året ) än du förbrukar flera år i sträck händer nog inte så mycket MEN säljer du alldeles för mycket typ 5000kWh eller mer (varje elnätsbolag hanterar detta olika, så kolla med just ditt elnätsbolag ) så kan elbolaget tycka att du ska betala en inmatnings-avgift som kan uppgå till flera tusen per år.

källa :
[länk]

Så att köpa en anläggning som producerar väldigt mycket mer än man själv köper in per år är oftast inte lönsamt som privatperson.


Skulle du köpa en anläggning som klarar 2000 kWh / månad mellan nov-feb så skulle jag gissa att du skulle hamna i storleksordningen 200.000 Wp ... och då kommer du definitivt inte att vara en microproducent längre och då är det helt andra regler som gäller som jag inte har koll på.
 
Haha inga problem alls, jag uppskattar verkligen direkta och tydliga svar. Jo det blåser mycket på Gotland, och även där min mors hus är beläget trots att det är ett antal kilometer från kusten. Ön är ju ganska platt.

Jag är mycket intresserad av batteri faktiskt, dels pga bidraget och dels för att det kanske blir en elbil längre fram. Jag inbillar mig att det kanske skulle kunna bidra till att hålla bilkostnaderna nere åtminstone under sommarhalvåret.

D deBrissac skrev:
Jag är ledsen om jag framstår som lite brysk, det var inte meningen, men det finns ingen anledning att linda in budskapet i sockervadd ;)

Vi sitter själva i ett iskallt, skånskt stenhus, som slukar värme snabbare än Staten inkasserar skatt, och vi har nu tvingats inse att vi behöver konvertera till vattenburet med VP samt isolera invändigt (inte optimalt, men ett ämne för en annan del av forumet).

Batteriet har jag för nödström på vintern, men på sommaren ökar det självförbrukningen från anläggningen. Med det gamla bidraget blev det inte dyrt.

Fundera absolut på en solanläggning, men dimensionera den efter plånboken och inte med tanke på vintern.

Har inte varit på Gotland på vintern, men kan tänka mig att närheten till havet ger samma fuktiga, råkalla vindar som här?
 
P philipus skrev:
Haha inga problem alls, jag uppskattar verkligen direkta och tydliga svar. Jo det blåser mycket på Gotland, och även där min mors hus är beläget trots att det är ett antal kilometer från kusten. Ön är ju ganska platt.

Jag är mycket intresserad av batteri faktiskt, dels pga bidraget och dels för att det kanske blir en elbil längre fram. Jag inbillar mig att det kanske skulle kunna bidra till att hålla bilkostnaderna nere åtminstone under sommarhalvåret.
Nu är ju en elbil ett batteri i sig, men kruxet är ju att man oftast inte är hemma när solen skiner, och då är enda alternativet att mellanlagra i ett eget batteri.
Här är det viktigt att fundera på hur mycket man kommer att köra, och därmed hur stort batteri man kan behöva. Att ladda en elbil från ett batteri på 10kWh (ca 8kWh ut) räcker ju inte många mil, men kör man inte så mycket är det ju ett bra tillskott.

Tänk på att även växelriktaren blir dyrare när den ska klara hybriddrift, och se till att den har UPS-utgång så att anläggningen ger ström även vid avbrott på nätet.

Mitt batteri på 10kWh hade under sommaren kunnat vara dubbelt så stort, och jag hade ändå fått sälja en del överskott, men under vintern är det bäst att ha det fulladdat till backup i stället. Men alla har olika behov och förbrukning, se till att du hittar en installatör som vet något om tekniken och kan göra en bra beräkning åt er.
 
  • Gilla
philipus
  • Laddar…
Tack för detta, det förklarade en hel del för mig.

A propos beräkningar.

Jag har sökt med ljus och lykta för att finna nåt slags kalkylator för att göra en sammanlagd uträkning av elförbrukning och därmed förknippade kostnader och, förhoppningsvis, intäkter från såld solel. Men jag hittar inget. Finns det verkligen inte? Det skulle ju hjälpa i beslutsfattandet om man kunde knappa in all information, från antaganden om en anläggnings storlek och dess geografiska placering, till nuvarande elkontrakts variabler och liknande.


D deBrissac skrev:
Nu är ju en elbil ett batteri i sig, men kruxet är ju att man oftast inte är hemma när solen skiner, och då är enda alternativet att mellanlagra i ett eget batteri.
Här är det viktigt att fundera på hur mycket man kommer att köra, och därmed hur stort batteri man kan behöva. Att ladda en elbil från ett batteri på 10kWh (ca 8kWh ut) räcker ju inte många mil, men kör man inte så mycket är det ju ett bra tillskott.

Tänk på att även växelriktaren blir dyrare när den ska klara hybriddrift, och se till att den har UPS-utgång så att anläggningen ger ström även vid avbrott på nätet.

Mitt batteri på 10kWh hade under sommaren kunnat vara dubbelt så stort, och jag hade ändå fått sälja en del överskott, men under vintern är det bäst att ha det fulladdat till backup i stället. Men alla har olika behov och förbrukning, se till att du hittar en installatör som vet något om tekniken och kan göra en bra beräkning åt er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.