Mikael_L
Idag började jag undra varför det generella måttet mot tomtgränserna är 4,5 meter!?
Varför inte 5 meter eller 4 ?

Jag kan tänka mig att det finns någon historisk anledning, någon som kan stilla min nyfikenhet? :)
 
Det är av brandskyddskäl. Byggnader skall ha minst 9 meter mellan sig, då har man satt regeln 4,5 för att så att säga dela avståndet rättvist mellan tomterna.
 
Mikael_L
Ja det kom svar snabbt här. :)

När du nu nämner brandskydd, så har jag nog också ett svagt minne av det.

Fast jag var dessutom fundersam över det "ojämna" avståndet 4,5 meter. (Ja nästan mer intresserad av just det...)
FAst 9 meter är ju ett lite jämnare tal.

Jag antar att tester ha visat att eld inte kan ta sig över 9 meter, men dock över 8 meter... :D
 
Det kan ju vara så att man i planarbetet på kommunen lagt till ½ meter för att ta hänsyn till takutsprånget?
 
jag har för mig att jag hört att brandskyddsgränsen har minskats. Men att man behåller 4,5m dels för att det står inskrivet i många detaljplaner, dels för att det uppfattas som en bra gräns för att förhindra störningar för grannar.
 
Vid byggnation nära tomtgräns eller annan byggnad är det viktigt att beakta brandkraven.

Småhus (fritidshus, en- eller tvåbostadshus) som uppförs närmare gränsen mot en granntomt än 4,0 meter, skall utformas så att risken för brandspridning till byggnader på granntomten begränsas. För att förebygga risken för brandspridning skall ytterväggar utföras i lägsta klass EI 30. Kravet gäller inte om avståndet till byggnader på granntomten ändå blir minst 8,0 meter.

Bostadslägenheter i småhus skall avskiljas i lägst klass EI 30 från garage, förrådsbyggnad större än 10 kvm, som är placerad mindre än 4 meter från bostadshuset. Detta krav gäller oavsett till vilken fastighet garaget eller förrådsbyggnaden hör.

Vid ytterligare frågor angående brandkrav, kontakta Räddningstjänsten.

Anders
 
hempularen skrev:
jag har för mig att jag hört att brandskyddsgränsen har minskats. Men att man behåller 4,5m dels för att det står inskrivet i många detaljplaner, dels för att det uppfattas som en bra gräns för att förhindra störningar för grannar.
Det är mycket med dessa metrar som är oerhört viktigt för ett funktionellt boende. Man vill t.ex. att det skall kunna vara parkering vid sidan av huset, att underhåll och reparationer skall kunna ske utan att man t.ex. måste ta en grävare och ställa den på grannens gräsmatta för att dränera om. Det skall gå att öppna fönstren, växtlighet skall kunna få plats för att skärma av ljud och insyn, gräsmattor skall kunna klippas växtligheten skall också kunna få lite ljus på sig.

Och detta då utöver brandsäkerhetskrav som vi förmodligen hämtat från något land med fot som bas för längdmätning, och man där angivit jämna 30 fot som ett bra mellanrum mellan husen för att minimera brandrisken.

Naturligtvis skulle inte världen gå under om det hade varit 4 meter eller 5 meter som normen sagt istället, någonstans där går gränsen för när det inte längre är funktionellt med villor, utan att man hellre bygger radhus eller kedjehus.
 
W
Swetrot skrev:
Det är mycket med dessa metrar som är oerhört viktigt för ett funktionellt boende. Man vill t.ex. att det skall kunna vara parkering vid sidan av huset, att underhåll och reparationer skall kunna ske utan att man t.ex. måste ta en grävare och ställa den på grannens gräsmatta för att dränera om. Det skall gå att öppna fönstren, växtlighet skall kunna få plats för att skärma av ljud och insyn, gräsmattor skall kunna klippas växtligheten skall också kunna få lite ljus på sig.

Och detta då utöver brandsäkerhetskrav som vi förmodligen hämtat från något land med fot som bas för längdmätning, och man där angivit jämna 30 fot som ett bra mellanrum mellan husen för att minimera brandrisken.

Naturligtvis skulle inte världen gå under om det hade varit 4 meter eller 5 meter som normen sagt istället, någonstans där går gränsen för när det inte längre är funktionellt med villor, utan att man hellre bygger radhus eller kedjehus.
Allt det i ditt första stycke stämmer ju men är det upp till komunen att bestämma? Man borde "enligt mig" får bygga hur jäkla opraktiskt man vill, det ska komunen skita i. Jag tror de gör detta oxo och kraven är endast för brandskydd och inget av det praktiska, men jag kan ju som sagt ha fel. (inte helt ovanligt)
 
Njae, kommunerna har i praktiken all makt via sina detaljplaner och rätten att bevilja bygglov, som i sin tur regleras av den svenska lagen. Sedan blir frågan om huruvuda de har "rätt" att göra det eller ej snabbt en ideologisk fråga om vilken samhällssturktur vi vill ha. Den debatten tar vi någon annan gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.