M
Vad jag jag välja för trossbotten till min torpargrund? Det verkar inte vara fuktigt eller extremt ogästvänligt.

Vad väljar man idag? Något slags skivmaterial?

Funderar på följande lagerprincip i mitt golv.

Lager 5 klinkers
Lager 4 gipsskiva
Lager 3 22 mm golvspånskiva
Lager 2 200 cm isolering
Lager 1 Trossboten (Men vad för material?????)
 
Trossbotten = extra (bräd)botten med isolerande material mellan två våningar i ett hus. Typ asfaltimpregnerad skiva
 
Jag förstår inte ditt svar. Han frågar ju inte vad trossbotten är för någonting, utan vilket material som han bör använda.

Majk, det finns speciella blindbottenskivor om du inte vill använda vanligt virke, typ råspont.
 
50mm falsad/spontad cellplast spikad/skruvad tvärs bjälklaget undertill blir perfekt som blindbotten. Ljust, och fint blir det i grunden med, och dessutom isolerar det själva bjälklaget så att inte temperaturvariationerna (fukt) blir lika stora i själva träet.
 
Styx skrev:
50mm falsad/spontad cellplast spikad/skruvad tvärs bjälklaget undertill blir perfekt som blindbotten. Ljust, och fint blir det i grunden med, och dessutom isolerar det själva bjälklaget så att inte temperaturvariationerna (fukt) blir lika stora i själva träet.
Det låter intressant, det har jag aldrig hört talas om !

Finns det att köpa hos de flesta bygghandlare ?
 
Jag är precis i samma läge i renoveringen och efter att ha läst och talat med olika firmor så har jag bestämt mig för vanlig masonit tvärs bjälklaget och med ordentliga plank under så de inte sviktar ner om de skulle bli fuktiga. De blindbottenskivor jag kollat på är masonitskivor i en viss dimension.
 
Ahlbom, kanske oljehärdad masonit är klokade eftersom den tål mer fukt.
Vi har det utomhus som täcker en syllreparation, den tål väta :)
 
Om du ändå är och rotar i krypgrunden så borde du passa på att plasta mot marken även om du tycker att det verkar hyfsat torrt och fint, för att förhindra framtida fuktproblem.
 
zoom skrev:
Det låter intressant, det har jag aldrig hört talas om !

Finns det att köpa hos de flesta bygghandlare ?
Cellplast isolering frigolit t.ex.

De flesta byggfirmor tar hem det annars, falsad eller spontad, lite beroende på fabrikat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.