Jag skulle behöva hitta något lim som klarar av att limma ihop lister av det stenhårda och något oljiga träslaget ipé (ibland kallas det också Brasiliansk Valnöt). Tydligen fungerar inte "vanligt" trälim till detta träslag.

Har någon av er här på forumet någon erfarenhet av att limma denna typ av träslag?
 
Inte av ipe, men jag hade samma fundering gällande cumaru för några år sedan. Det ”gick inte” att limma av samma orsaker. Eftersom jag inte hittade något bra svar testade jag några bitar med vanligt trälim för utomhus och försökte bryta isär. Limfogen var starkare än träet runt om som för vilket träslag som helst. Så om ingen sitter på ett säkert facit - testa.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Min kontakt i båtbyggarbranschen brukar säga att dom limmar teak med "Simson".
Ipé låter ungefär som teak, hårt och oljigt.
Nu vet jag inte exakt vad Simson är, möjligen nåt Pur-lim som skummar.

/Höghus
 
Hep Hep skrev:
Inte av ipe, men jag hade samma fundering gällande cumaru för några år sedan. Det ”gick inte” att limma av samma orsaker. Eftersom jag inte hittade något bra svar testade jag några bitar med vanligt trälim för utomhus och försökte bryta isär. Limfogen var starkare än träet runt om som för vilket träslag som helst. Så om ingen sitter på ett säkert facit - testa.
Tack @Hep ! Ja, jag får testa. Jag hittade också ett lim från Bostik som de hävdar skall kunna limma lite "fetare" träslag som teak. Så jag får prova även detta.
 
Höghus Höghus skrev:
Min kontakt i båtbyggarbranschen brukar säga att dom limmar teak med "Simson".
Ipé låter ungefär som teak, hårt och oljigt.
Nu vet jag inte exakt vad Simson är, möjligen nåt Pur-lim som skummar.

/Höghus
Tack, @Höghus ! Dock verkar det som om Simson används när man behöver en elastisk fog mellan exempelvis teakträdelar på båtdäck, etc. Och jag är ute efter en "stum" fog.
 
Du kan ju även prova att tvätta rent ytorna med aceton först för att ta bort så mycket olja som möjligt.

/Höghus
 
S
B BORNER skrev:
Jag skulle behöva hitta något lim som klarar av att limma ihop lister av det stenhårda och något oljiga träslaget ipé (ibland kallas det också Brasiliansk Valnöt). Tydligen fungerar inte "vanligt" trälim till detta träslag.

Har någon av er här på forumet någon erfarenhet av att limma denna typ av träslag?
Vad är det för limning du behöver göra och i vilken miljö?
 
Har limmat många olika hårdträ med vanligt utelim från olika tillverkare och aldrig haft problem. Träskärbrädor med sammanlimmade hårdträbitar i ett mosaikmönster på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärbräda limmad av olika sorters hårdträbitar som visar flera färgskiftningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad är det för limning du behöver göra och i vilken miljö?
Jag håller på och gör några besticklådor i ipé och behöver något limm för att förstärka vissa skarvar.
 
  • Handtillverkad besticklåda i mörkt trä med sorterade bestick, visar skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Argastesnickaren skrev:
Har limmat många olika hårdträ med vanligt utelim från olika tillverkare och aldrig haft problem.[bild] [bild]
Ja, jag får testa på lite olika bitar, men det verkar ju lovande! Snygga skärbrädor!
 
S
Då är det nog lugnt med vitlim men gör lite test om du är osäker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.