Kan någon vänlig själ förklara, mer i detalj, vad följande begrepp står för?

Nyckelfärdigt - är det tapetserat, draget el, vvs och hela kittet? Bara att flytta in?

Snickarfärdigt = alla ytter- och innerväggar klara och uppsatta, spacklade, slipade? "Bara" att måla och lägga golv, sätta upp garderober, kök? Är el och vvs draget?

Stomrest = bara färdigt utvändigt? Är taket lagt?

Brukar det skilja mellan olika husleverantörer vad som ingår i de olika entreprenadalternativen? Ska man själv som husköpare vara tillgänglig för att hugga i med att bygga även om man t ex väljer nyckelfärdigt? Jag har fått intrycket av att många gör det i alla fall.
 
Ingen av de termer du nämner har en exakt formell definition. Man skall nog bara se dem som grovsorteringsbegrepp när man jämför olika leverantörer.

Skall man faktiskt skriva kontrakt med någon så är en term som nyckefärdig helt irrelevant. I princip så kan det betyda att det ligger en hög med bräder på tomten, ytterdörren är monterad för sig själv i sin karm, med nyckel i låset. Så när man faktiskt köper så är det en exakt beskrivning av vad som levereras, vilka tjänster som utförs etc. som gäller.

Nyckelfärdig används ofta som ett sätt att lura i en köpare att han köper en totalentrepenad. Totaentrepenad är ett defnierat uttryck som som begrepp definerar att den beställda funktionen skall levereras. Även här måste man sätta sig in i exakt vad dte innebär, det finns fallgropar.
 
Mmm, jag kunde nästan tänka mig att det var så. Då gäller det att höra med var och en av husleverantörerna alltså, för att se hur just de definierar begreppen.
 
Du måste nästan göra en egen uppställning (excelark?) ner till att räkna garderober, antal nycklar, antal utebelysningslampor osv utifrån varje leverantörs leveransdeklaration för attfå en uppfattning om vad de menar och om det är jämförbart med varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.