Hej !! Vi bor i en stuga från 40 talet , huset har ingen isolering i nuläget i väggar. Väggarna ser ut så här med början utifrån , ytterpanel liggande spåntad direkt spikad på en 95 mm regelstommen , på insidan av regelstommen sitter en spontad vägg ,på den sitter en gammal tretex skiva , sedan sitter det en folie ( fuktspärr ) och sedan har man satt en gipsskiva på 80 talet någon gång , nu skall jag sätta ett nytt kök , och tänkte bygga upp en ny vägg på insidan mot ytterväggen och isolera och använda som installation för el eventuellt , hur gör jag med folien ( fuktspärren som nu sitter innanför den befintliga gipsen , hur gör jag bäst , tanken är att jag skall plocka ner ytterpanellen och lägga i isolering i dom tomma väggarna inom något år
 
Vad är det för typ av material, plast eller tjärpapp?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det för typ av material, plast eller tjärpapp?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det för typ av material, plast eller tjärpapp?
Tänker du på Folien innanför gipsen ? Den är Pvc folie
 
Ok , hur mycket tänkte du regla på med invändigt och isolera?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok , hur mycket tänkte du regla på med invändigt och isolera?
tänkte göra en som en installations vägg 45mm isolering , och sedan isolera utifrån inom ett år med 95mm i den tomma väggen
 
Kommer gå bra men isolera då utifrån innan vintern kommer i år så slipper du risk för fuktvandring
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer gå bra men isolera då utifrån innan vintern kommer i år så slipper du risk för fuktvandring
Ok !! Då skall jag alltså låta fuktspärren sitta kvar där den sitter idag och bara bygga ny vägg utanpå 45mm regel o isolera ( ingen fuktspärr där då) och sedan gips ( kanske eventuellt en OSB skiva innanför gipsen ), har det någon betydelse om reglarna i den nya väggen är liggande eller stående , tänker oxå på att ha reglar o fästa skenan på väggen för ovan o underskåp
 
Jag gissar att huset kommer vara uppvärmt året runt? Lägg nya reglarna liggande , enklast så om du ska få exakt cc-mått för nya väggarnas skivor m.m
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag gissar att huset kommer vara uppvärmt året runt? Lägg nya reglarna liggande , enklast så om du ska få exakt cc-mått för nya väggarnas skivor m.m
Tänkte oxå på att ha reglar och kunna fäste dom horisontal upphängnings listerna till skåpen när man sätter reglarna på samma håll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.