Hej,
Lång historia kort så byggde vi ett hus som vi fick flytta in i 2021-04.
I samband med bygglovs ansökan så fick berörda grannar säga sitt.
Ingen överklagade och bygget drog igång.
När vi väl flyttar in och får slutbesked kommer en anmälan om olovlig marklov samt fel vatten avrinning.
Gällande vatten avrinning har vi stora problem med grundvatten som kommer från berget på andra sidan gatan.
Jag har en dränkbar pump runt poolen som tar hand om det och pumpar det till stenkistan, det är så pass mycket vatten så stenkistan klarar inte av det. Tomten är väldigt vatten sjuk, det var hur mycket som helst när vi grävde för grunden så att tomten är vatten sjuk och närliggande tomter är konstaterat.
Lösningen har varit att underlätta för stenkistan med ett dike på min egna tomt som tar hand om vattnet.
Alltså stenkista + dike.
Inget rinner över till någon granne utan det tas hand om på min egna tomt. Har även lagt makadam i diket för att de ska se bra ut. Jag vet att grannar har samma problem bara att jag grävt fram problemet genom att gräva för pool.

Grannen påstår att det orsakar skada på hans fastighet fastän inte 1 droppe hamnar hos honom.
Att marknivåerna orsakar problem när det regnar och snön smälter osv, fastän inte 1 droppe hamnar hos honom.
Jag har verkligen gjort allt för att ta hand om vattnet på egna tomten.

Kommunen var ute givetvis på tillsyn när min granne anmälde mig. De avslog hans anmälan.
Grannen överklagade till länsstyrelsen och de avslog det också.
Nu vill han gå vidare till mark & miljö domstol.

Trygghetsmänniska som jag är har jag ändå börjat oroa mig igen trots beslut från kommun och länsstyrelsen till min fördel.
Borde jag vara orolig? Jag har verkligen gjort allt för att ta hand om vattnet. Men det är sånt flöde att det här har varit den bästa lösningen och det funkar utan att 1 droppe vatten hamnar hos grannen.
 
Låter inte som du har något att oroa dig över.
 
Claes Sörmland
Sluta oroa dig säger jag också. Har det redan prövats i två instanser så låter det som att grannen är ute och cyklar.

Ska vi kommentera det med mer precision så behöver vi alla underlagen i ärendet. Vilken skada hävdar ens grannen på sin fastighet och hur dokumenterar han den?
 
H hempularen skrev:
Låter inte som du har något att oroa dig över.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sluta oroa dig säger jag också. Har det redan prövats i två instanser så låter det som att grannen är ute och cyklar.

Ska vi kommentera det med mer precision så behöver vi alla underlagen i ärendet. Vilken skada hävdar ens grannen på sin fastighet och hur dokumenterar han den?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sluta oroa dig säger jag också. Har det redan prövats i två instanser så låter det som att grannen är ute och cyklar.

Ska vi kommentera det med mer precision så behöver vi alla underlagen i ärendet. Vilken skada hävdar ens grannen på sin fastighet och hur dokumenterar han den?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sluta oroa dig säger jag också. Har det redan prövats i två instanser så låter det som att grannen är ute och cyklar.

Ska vi kommentera det med mer precision så behöver vi alla underlagen i ärendet. Vilken skada hävdar ens grannen på sin fastighet och hur dokumenterar han den?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sluta oroa dig säger jag också. Har det redan prövats i två instanser så låter det som att grannen är ute och cyklar.

Ska vi kommentera det med mer precision så behöver vi alla underlagen i ärendet. Vilken skada hävdar ens grannen på sin fastighet och hur dokumenterar han den?
Hej,
Tack för ditt svar.

Finns ingen dokumentation för det finns inget vatten som rinner över. Han ogillar bara min marknivå som är godkänt utav kommun som han aldrig överklagade när han hade chansen. När vi byggde upp hela huset, gjorde ordning tomten och fick slutbesked och flyttade in kom hans anmälan.

Men inte 1 droppe vatten hamnar hos honom på något sätt. Tanken med diket och singlet är just det sakta ska filtreras ner i marken och underlätta för stenkistan. Han har ju sett min lösning och hakat upp sig på den då mitt dike är vid tomtgränsen fast på min fastighet men återigen Inte 1 droppa hamnar hos honom.
Och det var precis så kommunen resonerade, fastighetsägaren ( jag ) gör allt för att ta hand om sitt vatten och inget rinner över till någon mer kan jag inte göra.
Det man bör veta också är att detta är inte vatten fråga mina rännor utan detta finns under mark då bergen skickar ner det till oss, jag kan inte ansluta det till något dagvatten system utan de ända jag kan göra är att försöka ta hand om det så gott det går.
 
Svar Nej! Dryg granne , behöver hjälp!
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svar Nej! Dryg granne , behöver hjälp!
Ja tyvärr så behöver han det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.