Vi ska precis plöja ner ett par hundra meter slang i vår leriga, i övrigt tomma trädgård (en f.d. åker). När vi i framtiden skall lägga på matjord och plantera träd så funderar man ju på hur det fungerar med träd precis över slingorna. Tänker då främst på elaka rötter som skulle kunna ställa till besvär.

Har läst några inlägg "någonstans" om att det inte alls skall vara några problem, men man undrar ju... Slingorna kommer att ligga på 90cm djup.

Någon med erfarenheter eller tips som kan dela med sig?
 
Faran med rötter och rör gäller främst för äldre fastigheter då rören var av järn och successivt försämrades och rötter kunde förvärra situationen. Idag lägger man plast/etc-rör som är släta och som rötterna slinker förbi.

Däremot måste man räkna med att jordvärmeinstallation försämrar/kyler marken något. Det har inte skrivits så mycket om mark-kylning eftersom denna typ av värmeinstallation är förhållandevis ny. Är man 'vansinnigt' trädgårdsinstresserad väljer man alltså inte detta uppvärmningssystem. Men jag är lite ute på hal is ...:eek: - vet bara att frågan diskuterats i utbildningen för trädgårdsdesigners.

För att vara på den säkra sidan kan det därför vara vettigt att du tänker till var du vill ha dina framtida träd och försöker undvika slangarna/rören just där. Ett minimum bör väl vara 5-10 kvm ... men detta har jag höftat utan någon kunskap - egentligen :rolleyes: . Jag tänker mest på vad ett träds rotsystem egentligen behöver. Rötterna går visserligen neråt men än mer utåt sidorna.

Tänk också på att välja extra härdiga träd den dagen du planterar. Klarar du tex av att lägga rören bara på ena sidan av huset har du vunnit väldigt mycket.
 
Har jordvärme och märker då inget fastän de passerar såväl syrener som träd på mindre än 50 cm avstånd. Hur många träd har huvuddelen av sina rötter på nittio cm djup? Risken att marken sätter sig där det är grävt är ganska stor så därför kan det ju vara bra avvakta ett tag innan man planerar upp ytorna. Däremot skulle jag väl av den orsaken att rören kanske behöver åtgärdas inte plantera träd ovanpå rören.
 
Det här med nedkylning är inte något som direkt lär visa sig de första 5-10 åren utan först på sikt. Men så har du också planterat syren - som i sig klarar sig långt upp i landet och det var ju vettigt.

Men om man är passionerat trädgårdsintresserad och gillar zonknäckerier då bör man tänka sig för. Samtidigt vet vi ännu inte vad det blir för effekt - och om det överhuvud taget blir någon negativ effekt. Jag nämnde bara att detta diskuteras i trädgårdskretsar.
 
yonna skrev:
Det här med nedkylning är inte något som direkt lär visa sig de första 5-10 åren utan först på sikt. Men så har du också planterat syren - som i sig klarar sig långt upp i landet och det var ju vettigt.

Men om man är passionerat trädgårdsintresserad och gillar zonknäckerier då bör man tänka sig för. Samtidigt vet vi ännu inte vad det blir för effekt - och om det överhuvud taget blir någon negativ effekt. Jag nämnde bara att detta diskuteras i trädgårdskretsar.
Problemet är, som jag förstår det, att energiuttaget är större än vad som återlagras i marken, man får en nettominskning av energi i marken, alltså att temperaturen sänks med tiden. Lösningen, eller en del av den, kan vara att försöka återlagra värme i marken under den varma säsongen. Detta kan man göra genom att använda anläggningen för att kyla huset under sommaren eller använda solpaneler för att lagra värme i marken. Vad jag har förstått så ökar också effektiviteten på jorvärmeanläggningen om man kan återladda energinivån till 100% kontinuerligt. Då eliminerar man också problemet med markkylning.


/Kalle
 
En person jag litar på i det här sammanhanget sa att ytjordvärme sänker ungefär en klimatzon. Oräknat global warming...
 
PelleFork skrev:
En person jag litar på i det här sammanhanget sa att ytjordvärme sänker ungefär en klimatzon.
Låter ganska realistiskt faktiskt. Jag har hört detsamma från annan källa.
 
Jag har jordvärme sedan 25 år... slangen går i, eller under :), gräsmattan i 15 meter, sedan går den i en slinga i åkern ner mot sjön och tillbaka.
Men ser tydligt var slangen går pga sättningar och skillnad i "vegetation"...
Där den går under gräsmattan får jag fylla på med jord vart annat/tredje år för där blir det som ett litet dike...
Så jag skulle nog tänka en gång till innan jag förlägger hela slangen i trädgården, för helt klart påverkar det marken...
 
Tack allihop för era svar. Min viktigaste fråga anser jag att jag fått svar på - om träd går att sätta över slingorna, och det verkar det ju gå att göra :)
 
Hej!
Anser att det är väldigt långsökt att en korrekt installerad jordslinga skulle påverka växtligheten.
Det är som att säga att de som använder sjövärme har gjort att man inte kan bada i sjön för att den är för kall.
Det kan man kalla att ha övertro på sin värmepump!
Dock kan en slinga som är nedgrävd för grundt eller i fel typ av mark ställa till med olika fenomen som sättningar.

Vidare vill jag gärna även dumförklara denna falska reklam om "återladdning" som togs upp längre upp i tråden, det är jämförbart med att "pissa" i östersjön med hopp om att det ska bli varmare i vattnet.
 
Tycker du skall utveckla dina påståenden lite...
Vad är felaktigt i min installation? (som efter 25 år fortfarande fungerar)
Vad är rätt typ av mark?
Varför skulle inte återladdning kunna fungera?
 
ktm525 skrev:
Hej!
Anser att det är väldigt långsökt att en korrekt installerad jordslinga skulle påverka växtligheten.
Det är som att säga att de som använder sjövärme har gjort att man inte kan bada i sjön för att den är för kall.
Det kan man kalla att ha övertro på sin värmepump!
Dock kan en slinga som är nedgrävd för grundt eller i fel typ av mark ställa till med olika fenomen som sättningar.

Vidare vill jag gärna även dumförklara denna falska reklam om "återladdning" som togs upp längre upp i tråden, det är jämförbart med att "pissa" i östersjön med hopp om att det ska bli varmare i vattnet.
Jordvärmen plockar upp värme som marken har fått från solen, behöver inte vara direkt solbelyst men ändå. Uppvärmningen av marken sker främst under sommaren då luften är som varmast. Om man plocker värme ur marken är det väl inte underligt att marken blir kallare.

Det som händer är att tex på våren tar längre tid för marken att bli varm. Därmed försenas växternas groning, lövsprickning och blomning. Det är därför man säger att det typ blir en klimatzon kallare när man stoppat ner jordvärmeslingor på en tomt.

Normalt sett finns det andra faktorer som både kan höja och sänka klimat zonen väldigt lokalt även inom en trädgård.

MVH plexi
 
ktm525 skrev:
Vidare vill jag gärna även dumförklara denna falska reklam om "återladdning" som togs upp längre upp i tråden, det är jämförbart med att "pissa" i östersjön med hopp om att det ska bli varmare i vattnet.
Jag tror inte att jag har någon effekt på östersjöns badtemperatur, men om jag kan återföra en del av den energin jag har plockar ur marken lokalt så kan nog detta ha en effekt, även det lokalt. Det hela förutsätter att jag kan skicka ner lika mycket energi som det energiöverskott jag har plockat upp (Värmeuttag minus solenergi).

http://www.siki.se/downloads/solvarme.pdf
/Kalle
 
Hampe:låter som du har en grund slinga med avseende på kvaliten på din mark.Hur verifierar du att din markslinga är 100% effektiv. Din anläggning funkar helt utan marklinga också ifall du kör på TS el.

Pleximaster: På sommaren är ditt energiuttag i backen som minst, samtidigt återladdar solen marken, vad får dig att tro att du skulle kunna kostandseffektivt återladda bättre, eller ens kunna påverka förhållandet...tror inte ett skit på återladdning..kom gärna isåfall med siffror som bevisar påståendet, men kom inte med reklampropaganda från mindre seriösa glädjesökare.
 
Marken värms upp under sommaren oavsett om du har värmepump och slang i marken, det är vi båda med på? Jag pratade om att marken blir kallare om du har slang i backen som plockar ut energi ur den, framförallt vintertid då. Detta leder till att marken är kallare på våren (än om du inte hade haft värmepump i backen), och detta försenar många växter, vilket motsvarar en lokal förskjutning av odlingszon. Det var detta jag försökte säga i mitt förra inlägg. Är du av en annan åsikt?

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.