Vi ska flytta till en nybyggd villa i Kungsbacka kommun. Fiber kommer vara draget och jag kan välja mellan en drös olika internetleverantörer. Problemet är bara att jag inte vet vilken som är bra. Jag kommer välja 250/100 i hastighet men det som är viktigast för mig är att latensen är så låg som möjligt med låg ping. Men hur kan man veta sådant innan man köper tjänsten?

Jag känner till Bahnhof och Bredband2 och tittar på dessa men finns som sagt massa andra leverantörer. Någon som har erfarenheter kring internetleverantör och som bor i samma del av landet som har några synpunkter?
 
Låg ping till vad?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Låg ping till vad?
Bra fråga. Dumt av mig att inte specificera. Anledningen att jag frågar är att jag har läst äldre trådar på forum där det står att exempelvis Bahnhof alltid skickar signaler till deras server i Stockholm innan den går vidare. Detta skulle innebära att om jag pingar något i Göteborg så skulle signalen först gå till Stockholm och sedan tillbaka till Göteborg, vilket ökar antalet noder samt ökar latency i onödan.

Frågan är väl mer om Bahnhof fortfarande gör på det sättet? Gör Bredband2 så?

Jag kör nämligen automatiserad trading så varje ms extra kan påverka resultaten så jag vill inte ha massa extra latency när signalen ska till Tyskland eller till Chicago.

Sedan streamar jag spel via Google stadia ibland så låg latency till Googles servrar är ju fördelaktigt men jag är osäker på vart deras servrar är för just detta ändamål.
 
Jag bor i Kungsbacka och har villafiber via Bahnhof. Jag vet inte hur Bahnhof gör/skickar trafik men min ping pendlar mellan 1-2ms, den ligger oftast på 2 ms.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Om det är så känsligt så bör du minimera din egen del till att börja med och t.ex. inte välja 100 Mbit/s nedströms.
Sedan vad du får i Internetdelen/IP-näten kan variera över tid och trafiken kan gå olika vägar.
Men generellt så brukar de större operatörerna ha bättre "peering" och kopplingar mot andra operatörer.
Så vad du får på en enskild privat internetaccess är "som det blir" och det kommer att variera.

Känns tveksamt att några ms för tradingdelen skulle få sådan påverkan då den dessutom kommer att variera, även med vilken noggrannhet transaktioner tidstämplas. Har du kollat hur tidstämplingen fungerar och med vilken noggrannhet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
A andymannen skrev:
Jag bor i Kungsbacka och har villafiber via Bahnhof. Jag vet inte hur Bahnhof gör/skickar trafik men min ping pendlar mellan 1-2ms, den ligger oftast på 2 ms.
Det där låter ju lovande. Jag kommer nog göra så att jag kör på Bahnhof. Det finns ingen bindningstid såg jag nu också så i värsta fall kan jag prova byta leverantör.
 
  • Gilla
andymannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.