Vill också stämma in i att ni kan sitta lugna i båten.
När vi sålde ett gammalt hus frågade jag besiktningsmannen just om sådana saker och han sa att en köpare inte har mycket att hämta alls om det kan anses rimligt att anta att något är ”fel” pga ålder. Dvs asbest är rimligt att anta att det finns iom husets ålder. Likaså om stammar och annat är slut.
 
  • Gilla
Lemonlizzie
  • Laddar…
Oj, har vi missat så många chanser till ”dolt fel”? :dizzy: :rofl:

Asbest (eller vad som helst för den delen) blir ju inte ett fel bara för att dom inbillar sig att det är farligt där det sitter. Tänk om en köpare skulle hitta på att gipsskivor är farliga för att man får ont i tänderna om man tuggar på dem, och därför hävda dolt fel för att det satt gipsskivor bakom tapeten? Frågan handlar då inte ens om huruvida det är dolt att det finns gipsskivor bakom tapeten, utan om huruvida gipsskivor på väggen är ett fel över huvud taget.

Ni har inget ansvar för deras rädslor och okunskap. Det är tråkigt att de är rädda, säkert en jobbig situation för dem, men det är varken ert fel eller ert problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Bopåzoo och 2 till
  • Laddar…
Själv står jag på andra sidan. inte till samma köp men tog in en asbestkille igår som vill ha närmare 200 tusen för att sanera den asbest han säger finns i huset vi köpt.

När jag köpte hus förra gången så fann vi asbest som kostade 10tusen att sanera. Jag känner mig relativt irriterad på denna asbest, eller snarare den kostnad det kommer driva för oss. Om det är dolt fel eller ej vill jag inte påstå det ena eller andra men kul är det inte.
 
partyoverallt partyoverallt skrev:
Själv står jag på andra sidan. inte till samma köp men tog in en asbestkille igår som vill ha närmare 200 tusen för att sanera den asbest han säger finns i huset vi köpt.

När jag köpte hus förra gången så fann vi asbest som kostade 10tusen att sanera. Jag känner mig relativt irriterad på denna asbest, eller snarare den kostnad det kommer driva för oss. Om det är dolt fel eller ej vill jag inte påstå det ena eller andra men kul är det inte.
Låter som lite bondfångeri...........
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Låter som lite bondfångeri...........
Fick detta:
Badrum helkaklat + klinker 3-4 dagar 48.000kr
Toa Frimärke 1dag 4000kr inkl. golv 9125kr
(eventuellt även golv.)
Entré hall plastmatta 3 dagar 36.000kr
Hall övervåning plastmatta 3 dagar 36.000kr
Kök stänkskydd 1 dag 14.800kr
Matta i tvättstugan, 2 dagar 23.000kr
Eternitkanal 1-2 dagar 16.800kr
Samtliga priser är ex moms och inte rot medräknat.

230' inkl moms.
 
Fast då är det ju inte asbestsaneringen som kostar. Om du inte behöver nytt klinker i badrummet så är det ju helt meningslöst ur asbestsynpunkt att lägga ner 50 000:-. Eller plastmattorna för den delen...
Asbest är helt ofarligt under en matta eller bakom en kakelplatta.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
partyoverallt partyoverallt skrev:
Fick detta:
Badrum helkaklat + klinker 3-4 dagar 48.000kr
Toa Frimärke 1dag 4000kr inkl. golv 9125kr
(eventuellt även golv.)
Entré hall plastmatta 3 dagar 36.000kr
Hall övervåning plastmatta 3 dagar 36.000kr
Kök stänkskydd 1 dag 14.800kr
Matta i tvättstugan, 2 dagar 23.000kr
Eternitkanal 1-2 dagar 16.800kr
Samtliga priser är ex moms och inte rot medräknat.

230' inkl moms.
är det samma företag som har konstaterat asbest i allting också? Det mesta låter lite överdrivet.....Skulle det krävas så pass i ditt hus så skulle ju typ alla med hus i samma årgång och status lägga ner de pengarna vid renoveringar då och det sker nog inte särskilt ofta....
 
useless useless skrev:
Fast då är det ju inte asbestsaneringen som kostar. Om du inte behöver nytt klinker i badrummet så är det ju helt meningslöst ur asbestsynpunkt att lägga ner 50 000:-. Eller plastmattorna för den delen...
Asbest är helt ofarligt under en matta eller bakom en kakelplatta.
Med tätskikt och kakel från 1965 och 40cm trappsteg in i badrummet anser vi att vi behöver renovera.
 
S Stefan1972 skrev:
är det samma företag som har konstaterat asbest i allting också? Det mesta låter lite överdrivet.....Skulle det krävas så pass i ditt hus så skulle ju typ alla med hus i samma årgång och status lägga ner de pengarna vid renoveringar då och det sker nog inte särskilt ofta....
Funderad seriöst på att köpa mask och overall för en femhundring och fixa det själv

Men nej, inga prover har skickats ännu. Det estimerar bara på var de tror det finns asbest
 
useless useless skrev:
Asbest är helt ofarligt under en matta eller bakom en kakelplatta.
Asbest bolaget påstår att det är totalförbjudet att bygga in konstaterad asbest
 
partyoverallt partyoverallt skrev:
Asbest bolaget påstår att det är totalförbjudet att bygga in konstaterad asbest
För det första har de fel, för det andra kan det knappast räknas som att bygga in något att lägga en matta över. Det enda som är förbjudet är yrkesmässig hantering av asbest utan tillstånd, utbildning och utrustning. Som privatperson får man göra så gott som vad man vill med den. Vill du gräva ner den bakom garaget? Varsågod! Vill du lägga ett nytt tak eller sätta en ny fasad utanpå? Varsågod! Vill du borra eller såga i den? Dumt, men inte förbjudet.

Utan att ta prov och analysera kan de inte säga något. Jag har eternitfasad, eternittak, eternitskivor i trossbotten och frånluftskanaler i eternit men inget under vare sig mattor eller kakel, trots att huset är byggt under eternitens glansdagar 1968.
 
  • Gilla
perra i skogen och 4 till
  • Laddar…
partyoverallt partyoverallt skrev:
Med tätskikt och kakel från 1965 och 40cm trappsteg in i badrummet anser vi att vi behöver renovera.
Ja, men det är ju fortfarande inte asbestsaneringen som kostar 200 000. Den större delen av kostanden är nya fina ytskikt som ändå hade kostat oavsett om det fanns asbest bakom.



partyoverallt partyoverallt skrev:
Asbest bolaget påstår att det är totalförbjudet att bygga in konstaterad asbest
Det finns inga såna regler.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
partyoverallt partyoverallt skrev:
Funderad seriöst på att köpa mask och overall för en femhundring och fixa det själv
Det är inget ovanligt att sanera själv men du behöver dessutom plastskydd mot resten av bostaden, helst två stycken så att du får en luftsluss där det går att byta om, samt torkdukar som kan slängas efter våttorkning (2 gånger).
 
  • Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.