Hej,

jag har ett fönster som jag tycker ser lite åtgånget ut på flera ställen, bland annat fönsterkarmen. Jag tänkte fråga om det är någon som vet vad man gör åt fönsterkarmen i ett sånt här exempel, om det finns någon steg-för-steg-beskrivning på nätet hur man renoverar. Man kanske inte skall försöka som lekman överhuvudtaget?

Som jag ser i handböcker jag har hittat, så verkar det som att man kan ta bort karmen, men jag ser inte riktigt hur jag skulle göra det här. Här är ju inga foder man hittar karmen under. Det är ett gammalt hus från 1920 och jag vill inte ha nya fönster utan bevara den gamla känslan.
 
  • karm2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åk till din lokala fönsterrenoverare och be han visa dig! efter bästa förmåga så kan du göra så mycket som möjligt själv-det du inte klarar lämnar du in för renovering-lagning av rötskadat trä är inget för hemmafixaren. kittningen är ingen lek heller...

lycka till--

Roger
 
Svårt att se på bilden men åtminstonde fönstret verkar inte vara alltför dåligt, utan där räcker det nog med att skrapa och måla, ev. kitta om det behövs. Om karmen som helhet är murken så att du kan plocka bitar från den är det nog bara att byta ut, annars om det är bara på nåt ställe så kan du såga ut den dåliga biten och byta ut mot bättre. Om den inte är murken så tror jag det är ok att skrapa och måla, om det finns större hål och skavanker i karmen kan du fylla dessa med linoljekitt först.
 
Om du vill renovera karmen så måste den förstås tas bort ur väggen.
Säkerligen med lite putsskador som följd, men det är ingen vetenskap
att putsa i det efter fönstret monterats tillbaka.

Du bör använda torkat (till rätt fuktkvot) furu kärnvirke om du vill bygga nya karmar. Detta kan man beställa från vissa snickerier lr. brädgårdar.

Sen är det "bara" att tillverka en ny karm som har samma mått som den gamla.

Har aldrig gjort det men tror inte är omöjligt.
Men jag skulle nog också kolla på en som gör det innan jag själv testar.

Lycka till.
 
Tack för era svar, såg dem inte förns idag. Trodde jag hade aktiverat notifieringar, men det verkade inte så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.