T TommyC skrev:
Jag börjar så långsamt förstå hur energisystemet fungerar (eller inte fungerar snarare) men en hel del återstår. Kan någon förklara varför vi har marginalprissättning? Verkar vara en stor blåsning men jag inser att jag inte förstår allt. En annan intressant fråga som någon redan var inne på är hur vi kan hitta vilka priser som avtalades inför den här vintern. Att terminspriserna nu ser ut att bli lägre nästa vinter har jag ganska låg tilltro till. Vad spådde de olika Saidorna inför december 2021?
Terminerna för ett år sen gav inga indikationer på prisrallyt vi ser/har sett. Terminerna bestäms som allt annat på fria marknader av utbud/efterfrågan. Det ör inte bara spådomar utan snittet av marknadens förväntningar. Här omsätts en stor del av elen i Skandinavien. Så har man fel kan skillnaden i vinst bli enorm.


Marginalprissättning snor jag från en nätartikel som förklarar bättre än mig

“Norden och i Europa sätts elpriset med något som kallas marginalprissättning. Det innebär att elproducenter rapporterar in dagen före hur mycket el de kan producera och till vilket pris. Samtidigt lämnar stora elkonsumenter och elbolag en prognos över hur mycket el de vill köpa beroende på priset. Priset hamnar sen där det blir en balans mellan utbud och efterfrågan och motsvarar kostnaden för den elproduktion som hamnar “på marginalen”, det vill säga den för tillfället dyraste elproduktionen. Priset sätts inte enbart utifrån lokal elproduktion, det sker även en utjämning mellan olika prisområden och länder. (I Sverige har vi de senaste veckorna exporterat el till våra grannländer och till Tyskland, Polen och Baltikum.)
Marginalprissättning är spot (Nordpool)och ger ett fixpris (benchmark) som t.ex används för prissättning mot privatkunder. Huvuddelen av ström prissättes på längre kontrakt utanför Nordpool
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
De får ej stänga av elen.
Jag har jobbat på en energibolag en gång i tiden och bl.a. åkt runt och stängt av elen för folk (inte det roligaste man kan göra), så du får gärna komma med en källa som på att man numera inte får stänga av elen.
 
K Kekistan skrev:
är
Z Zodde skrev:
Särskilt som det inte är speciellt stor skillnad mellan partierna i denna fråga heller...
Ett KK hit eller dit spelar ingen roll, det är det elsamarbetet i Europa med marginalprissättning som ger oss höga priser pga kontintentens höga priser (som beror på gaspriset).
Europeiska elsamarbetet är det mig veterligen inget parti som varit motståndare av...
Utan samarbetet hade den mängd vindsnurror vi har nu inte fungerat. Vi behöver importera vid stiltje. Eller släcka ner.
 
Z Zodde skrev:
34 öre kWh i SE4 imorgon !
Har kärnkraftverken börjat köra igen?? ;););)
Nej men det blåser så nu funkar ju den opålitliga vindkraften igen. Fast jag börjar tro att du inte riktigt är med på banan.
 
  • Gilla
spider22
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Nej men det blåser så nu funkar ju den opålitliga vindkraften igen. Fast jag börjar tro att du inte riktigt är med på banan.
Det var ett joke, otroligt att man må precisera det.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det var ett joke, otroligt att man må precisera det.
Nädu, det var fler än jag som reagerade på att ditt inlägg var rätt drygt och du fick svar i samma ton. Förväntade du dig något annat?
 
L Leifur skrev:
Nädu, det var fler än jag som reagerade på att ditt inlägg var rätt drygt och du fick svar i samma ton. Förväntade du dig något annat?
Nädu, första kommentaren spann vidare på skämtet och han med trollfabriken kommenterade "moget" Nåt annat svar ser inte jag. Gör du?

Det var trots allt 3;););) för att förstärka att det var just ett skämt det rörde sig om men det räckte tydligen inte för dig...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Sverige har numera effektunderskott ibland. Då måste vi importera eller släcka ned.
C cbrolin skrev:
Utan samarbetet hade den mängd vindsnurror vi har nu inte fungerat. Vi behöver importera vid stiltje. Eller släcka ner.
import/export av el med grannländer sker ständigt och är ett effektivt sätt att hantera överskott och brist på el på ett mer ekonomiskt sätt än att varje land bygger upp produktionskapacitet för ett maxscenario – eller använder de mest dyrbara insatsmedlen – som nästan aldrig inträffar

och vad menar du med "numera"?

tittar jag på alla timvärden för 2021 (december undantaget då Svenska Kraftnät inte lagt upp statistiken ännu), och ser på fördelningen av antal timmar som vi importerar till Sverige och antal timmar som vi exporterar så kan man rita upp grafen till vänster:

Histogram och kurvdiagram som visar Sveriges import och export av el per timme för åren 2021 och 2004.

vi exporterade till utlandet 96.3% av alla timmar – upp till lite drygt 8 GW – och vi importerade under 3.7% av timmarna, som mest knappt 1.9 GW

till höger har vi samma graf men 17 år tidigare då vi importerade el från utlandet 47.7% av tiden – som mest exporterade vi 4.7 GW och som mest importerade vi 3.9 GW

men 2004 var ju på den gamla goda tiden – med 11 fungerande kärnreaktorer och innan diverse politiker, regeringar och okunniga förståsigpåare förstörde det svenska elnätet och raserade det till oigenkännlighet ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Gazprom har byggt upp stora lager för naturgas inom EU:s gränser för att säkerställa leveransstabilitet. När sedan en situation uppkommer där gasflödet via Ukraina-ledningen minskar och Gazprom säkerställer fortsatt leverans genom att mata Europa via egenägda lager inom EU:s gränser så tar det hus i helvete och Putin anklagas för det ena och det andra.
det låter bra! (alltså att dom har ett lager, inte att folk blir upprörda – det finns nog med sådana)

vet du hur stora lager de har, eller snarare hur bra de klarar att hantera en reducerad leverans under ett kvartal eller så (jag gissar att det blir ganska många kubikmeter som ska stuvas in någonstans)?
 
Z Zodde skrev:
Nädu, första kommentaren spann vidare på skämtet och han med trollfabriken kommenterade "moget" Nåt annat svar ser inte jag. Gör du?

Det var trots allt 3;););) för att förstärka att det var just ett skämt det rörde sig om men det räckte tydligen inte för dig...
Tydligen anser du att tre smileys garanterar att alla uppfattar det du skriver så som du vill.
 
C
C cbrolin skrev:
Sverige har numera effektunderskott ibland. Då måste vi importera eller släcka ned.
Numera? När klarade vi oss senast helt utan tillskott utifrån?

Sen skall man inte glömma bort att import/export även (eller kanske framför allt) sker på rent marknadsmässiga grunder där det per definition inte kan uppstå något egentligt underskott.

Edit: @harka hann före ser jag :D
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Tydligen anser du att tre smileys garanterar att alla uppfattar det du skriver så som du vill.
Jaaa... jag trodde att 3 Smileys skulle förstärka det så att om nån ev faktiskt trodde jag var seriös om nyuppstartad kärnkraft ändå skulle förstå att det var ett enkelt skämt
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jaaa... jag trodde att 3 Smileys skulle förstärka det så att om nån ev faktiskt trodde jag var seriös om nyuppstartad kärnkraft ändå skulle förstå att det var ett enkelt skämt
Nej, det framgick rätt väl du inte var seriös. Det framgick också rätt väl att du gjorde dig lustig på andras bekostnad.
 
L Leifur skrev:
Nej, det framgick rätt väl du inte var seriös. Det framgick också rätt väl att du gjorde dig lustig på andras bekostnad.
Om du förstått att det var ett joke hade du aldrig brytt dig om att ge korrekt svar till nåt som alla redan visste.
Släpp detta nu, ibland missförstår man bara, inget att bli sur för...
 
Z Zodde skrev:
Om du förstått att det var ett joke hade du aldrig brytt dig om att ge korrekt svar till nåt som alla redan visste.
Släpp detta nu, ibland missförstår man bara, inget att bli sur för...
Jag påstod att jag förstod att du inte var seriös, men uppenbarligen vill du inte förstå att ditt "skämt" kunde uppfattas på ett annat sätt. Men visst vi kan lämna det därhän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.