C cbrolin skrev:
Jag läste fel. Trodde jag tog bort den kommentaren. Svara gärna på andra stycket istället.
Utbud/efterfrågan sätter priset på alla fria marknader. El är lite speciellt då det måste konsumeras samtidigt som det produceras. Sen finns det flödesbegränsningar. Marginalprissättning är orsaken till prisrallyt, vi följer det europeiska priset upp.
 
Z Zodde skrev:
Ja, varför inte?
Kompletterade dessutom med VDn på Uniper
De hade ju olika uppfattningar.
 
V vik_tor skrev:
Mina uppgifter kommer från Gazprom, se länk nedan. Jag vet inte varför din ihopsnickrade bild som anger Gazprom som källa skiljer sig från Gazproms egen hemsida.
att min graf skiljer från din beräkning är för att jag har summerat de tre kolumnerna – den kolumn du tittat på ("Russia to EU") täcker nog bara North Stream, och inte de pipelines som går via Belarus och Ukraina

ett utsnitt från en lite äldre wikipedia-karta, men som nog fångar de viktigaste:

Karta över gasledningar från Ryssland till Europa inklusive Nord Stream och rutter via Belarus och Ukraina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bra graf med de globala gaspriserna!

– jo, priset är högt globalt sett (liksom på många råvaror, och inte så mycket något som uppkommit beroende på ...Tyskland minus kärnkraft och kass vindkraft och svenska politikers kompetens... ja, du fattar)

– jag konstaterar att han inte levererar till Europa i den omfattning han gjort tidigare, rimligen spär det på prisuppgången än mer

det är inte bara Tyskland som använder naturgas – tyskarna tar hand om ungefär en femtedel, största gaskonsumenten är Italien, Tyskland tvåa och Nederländerna trea; dessutom används gasen till mycket mer än bara elproduktion
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
De hade ju olika uppfattningar.
Nej, antar att TT intervjuat just honom.
 
Z Zodde skrev:
Mångdubbla gaspriser, lite nederbörd och lite vind är orsaken. Prisjucket är inget svenskt fenomen som du verkar tro. Priserna ser också ut att normaliseras under andra halvåret 2022.
Självklart oroande situation och inget jag ” försvarat ” Däremot argumenterar jag mot alla ”smarta” men orimliga lösningar av förståsigpåare som dyker upp här på BH.
(Som typ din vilket självklart inte kommer ske, ej heller hade de haft nån större betydelse då Sverige INTE har elunderskott)
Sverige har numera effektunderskott ibland. Då måste vi importera eller släcka ned.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
En tanke hur tror ni elpriset skulle sett ut om i stort sett alla hade ett bundet pris ????
 
Z Zodde skrev:
Varför skulle SVT fejka en intervju med Unipers Vd?
Vilka media litar du på då?
Kvartal
 
Z Zodde skrev:
Utbud/efterfrågan sätter priset på alla fria marknader. El är lite speciellt då det måste konsumeras samtidigt som det produceras. Sen finns det flödesbegränsningar. Marginalprissättning är orsaken till prisrallyt, vi följer det europeiska priset upp.
Jag börjar så långsamt förstå hur energisystemet fungerar (eller inte fungerar snarare) men en hel del återstår. Kan någon förklara varför vi har marginalprissättning? Verkar vara en stor blåsning men jag inser att jag inte förstår allt. En annan intressant fråga som någon redan var inne på är hur vi kan hitta vilka priser som avtalades inför den här vintern. Att terminspriserna nu ser ut att bli lägre nästa vinter har jag ganska låg tilltro till. Vad spådde de olika Saidorna inför december 2021?
 
  • Gilla
vik_tor och 1 till
  • Laddar…
hsd
M masseman33 skrev:
det nämnde kommun tanten inget om men det kan ju skilja sig mellan kommuner
Det var väl något miljötjosan, vet att en del butiker hade så kallade godkända kaminer å eldstäder för nåt år sedan, har inte brytt mig eftersom jag redan har vedspis och kakelugnar
 
Z Zodde skrev:
Ingen bestrider det du skriver, Karlshamnsverket har ett avtal med SVK.
Det är dock inte detta avtal som triggat körningen i höstas utan de höga priserna där Karlshamn faktiskt tjänar pengar på ren drift.
Karlshamnsverket har inte ren drift. Det släpper ut enorma mängder koldioxid. Just den gasen som man kommit överens om att minska utsläppen av.
 
harka harka skrev:
jag konstaterar att han inte levererar till Europa i den omfattning han gjort tidigare, rimligen spär det på prisuppgången än mer
Med samma logik så kan man ju säga att Vattenfall ej levererar någon el till Sverige eftersom produktionen sker i Sverige och elen ej passerar landsgränsen.

Gazprom har byggt upp stora lager för naturgas inom EU:s gränser för att säkerställa leveransstabilitet. När sedan en situation uppkommer där gasflödet via Ukraina-ledningen minskar och Gazprom säkerställer fortsatt leverans genom att mata Europa via egenägda lager inom EU:s gränser så tar det hus i helvete och Putin anklagas för det ena och det andra.

Ärligast vore att säga att en konflikt har lett till att Gazprom skickar mindre gas till EU genom Ukraina. Men tack vare att Gazprom har investerat stora belopp i att bygga buffert inom Europa så kan Gazprom fortsätta leverera enligt avtal till sina Europeiska kunder.
 
Redigerat:
hsd
Gränsen går väl vid Dalälven;)
 
C cbrolin skrev:
Karlshamnsverket har inte ren drift. Det släpper ut enorma mängder koldioxid. Just den gasen som man kommit överens om att minska utsläppen av.
Ren som i pure, inte som i clean.
Slarvigt val av ord, borde skrivit ordinär (ej på SVKs order)
 
C cbrolin skrev:
Karlshamnsverket har inte ren drift. Det släpper ut enorma mängder koldioxid. Just den gasen som man kommit överens om att minska utsläppen av.
Du kan vara lugn. Dom kommer bara köra när det inte blåser.
 
V vik_tor skrev:
Du kan vara lugn. Dom kommer bara köra när det inte blåser.
vad jag läste så kör de en massa för det lönar sig, 8ggr mer än förra året
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.