Det var ett jädra lång inlägg du orkade skriva ihop. Jag väljer att enbart svara på din slutreplik.

harka harka skrev:
......så varifrån kommer uppgiften om att Putins leveranser har ökat med 10%? vem lyfter fram den delsanningen som döljer totalbilden? och i vilket syfte?
Mina uppgifter kommer från Gazprom, se länk nedan. Jag vet inte varför din ihopsnickrade bild som anger Gazprom som källa skiljer sig från Gazproms egen hemsida.

https://www.gazprom.com/investors/disclosure/actual-supplies/2021/

Jämför december 2021 med december 2020.

December 2021: ca 220 mln m3/dag
December 2020: ca 200 mln m3/dag

Priserna på naturgas i Europa har följt priset på naturgas i Asien nästan på pricken så att skylla på gaspriset på Putin känns inte ärligt.

PQJLFJDKC5I2RE6HJULGNCN7LI.png

Gazprom har flera lager för naturgas i Tyskland och Nederländerna. Detta är gas som lagras och ägs av Gazprom och ännu ej är såld till någon kund i Europa. I det politiska spelet om North Stream 2 så har Putin minskat flödet genom Ukraina ledningen och förser istället Europa genom att sakta tömma sina lager som är placerade i Europa.

Kunderna i Europa får lika mycket gas oavsett om det matas via Ukraina-pipen eller via Gazprom-ägda lager som är placerade i Europa. Du kommer inte hitta en enda Gazprom kund i Europa som har anklagat Gazprom för kontraktsbrott för icke-levererad gas. Du får gärna motbevisa mig.

Putins nyttiga idioter på Twitter förstår dock ej detta utan kikar sig blinda på flödet i ledningarna som går genom öst till Europa. Och sedan hakar tidningarna på.
 
Redigerat:
harka harka skrev:
apropå sidodiskussionen om trollkonton...

för att undvika fake news kan man ju försöka ta reda på fakta och inte oförbehållsamt tro på allt man läser på facebook, hittar på politiska partiers media eller bland andra särintressen, och inte okritiskt upprepa det som fakta i andra kanaler

i den här något inflammerade debatten försöker jag att ange källorna, så kan läsaren göra en första bedömning

men okej, då kör vi!

vik_tor skriver
...Det är ju extra intressant då Ryssland levererat 10% mer gas till EU under 2021 än 2020. Ändå skyller man på Putin....

och det är ju sant när det gäller leveranserna av gas genom en pipeline – North Stream – men den står normalt bara för ungefär en tredjedel av den ryska gasen till Europa

(jodå, det finns en North Stream och som har varit i drift ett decennium – den som förekommer frekvent i media är North Stream 2 som ännu inte är i drift och kommer att tillföra lika mycket kapacitet som North Stream, när och om den kommer i drift)

men nu gällde påståendet att flödet har ökat till Europa och ändå verkar det inte räcka inte för omställningen från kärnkraft till vind och sol...

den gamla North Stream överför bara en delmängd av all den gas som normalt skickas till Europa, det finns pipelines som går genom Ukraina och Belarus också – och de tillsammans levererar normalt mycket mer gas än vad som kommer genom gamla North Stream

så man behöver titta på helheten – det enda som är relevant – inte dra slutsatsen att Putin är snäll kille för att en av utav hans pipelines har höjt flödet...

i sammanhanget är det det också missledande att att prata om helår – det är främst under andra halvåret som situationen blivit värre, för att inte prata om inledningen på detta året:
[bild]

de övre linjerna visar totalflödet av rysk (Putinsk) gas till Europa för de senaste åren
– under kvartal 4 var leveranserna 27% lägre än året innan, och
– leveranserna var 35% lägre än de två åren innan dess

i vänsterkanten syns leveranserna så här långt i år

längst ner finns en särredovisning utav data för delflödet som går i pipelinen genom Belarus, som styrs av någon som inte riktigt gillar EU

så varifrån kommer uppgiften om att Putins leveranser har ökat med 10%? vem lyfter fram den delsanningen som döljer totalbilden? och i vilket syfte?
ok så skruvar putin åt kranarna ialla fall....
ehm du har ju quotat vem som hänvisade till de 10%en och han hänvisade tidigare till gazprom det får du ta med honom
gällande media så vet man knappt vilken man kan lita på
aftonbladet är ju S och expressen M osv
 
hsd hsd skrev:
Har jag inte hört talas om, möjligtvis om det är nyinstallerat, men som jag förstått reglerna så får alla befintliga kaminer mm fortsätta användas som tidigare
det nämnde kommun tanten inget om men det kan ju skilja sig mellan kommuner
 
Z Zodde skrev:
Précis, kostar fläsk. Därför finns dessa utjämningskablar med grannländerna
För tjugo år sedan var priset på el lågt. Och elen var stabil. Ingen talade om det då för det var aldrig något problem.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Svaret på om Sverige haft alla Kärnkraftverk kvar och tryckt max i kablarna till kontinenten och därmed fått lägre elpris i Sverige är:
Nja , kanske.
Då hade SvK via EU blitt ålagda att att öka kapaciteten på sagda kablar / lägga ännu fler kablar till kontinenten då för liten kapacitet = konkurrenshämmande.
Det är därför SvK blitt ålagda att åtgärda kapacitetsproblemen mellan de olika elområdena i Sverige.
Och då kommer vi till om Svk hade hunnit bygga dess kablar.
Så svaret : nja kanske är det bästa som går att få på detta hypotetiska resonemang.
70% av kapaciteten skall väl vara tillgänglig för marknaden. Då så, utöka så att 30% av produktionen räcker till inhemska behov. Då kan vi ha ett pris "lokalt" och exportera resten till fina vinster.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jo, det känns väldigt dumt att knyta sig till despoter, fast vi gör det ju hela tiden (även på andra områden)

sen finns det en liten kör som ropar att den svenska decemberfakturan inte alls beror på gaspriset eller Putin utan gör det hela till en svensk valfråga...
problemet är att EU vill skapa ett nytt USA.
visst är det ok att ha ett gemensamt elnät men inte på bekostnaden av folket i länderna.
länder borde få strypa åt så det inte blir effektbrist i landet utan att bli stämda i eu
länder runt om kring borde inte behöva ge mer än de kan när ett land inte tar ansvar och avvecklar utan tillräcklig baskraft.
och rysk gas kallar jag inte baskraft för man vet inte när den stängs av..
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Här ligger ju Sverige rätt gott till med våra vattenkraftsdammar i norr. De är ju i praktiken energilager.

Man skulle t.o.m. kunna tänka sig att pumpa upp vatten till dem om naturliga tillflöden inte inte räcker till. Men det finns det säkert miljömässiga hinder för.
Det är inte billigt. Det kräver tre energiomvandlingar istället för en. Vind -> el, el -> läge, läge -> el. Men framförallt: effekten på vattenkraften räcker inte för att driva hela Sverige! Knappt hälften. Så vi skulle alltså behöva fördubbla vattenkraften. Och gör vi det, vad ska vi då med vindsnurrorna till?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Exakt vad är motsägelsefullt?
Jag läste fel. Trodde jag tog bort den kommentaren. Svara gärna på andra stycket istället.
 
Vindsnurror är den optimala förstörelsen av naturen. Vi måste få stopp på den katastrofen snarast. Dårarna vill bygga snurror längs hela kusten runt Sverige. Totalt vansinne är vad det är.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Är det verkligen så att Tyskland (eller annat land för den delen) kan kräva att vi exporterar till dem trots att det skulle innebära att frekvensen i vårt nät sjunker ner under tillåten nivå?

Jag har sökt men hittar inget om det så kan du ge mig en länk?
Så är det nog. Gult är acceptabelt men vi ligger farligt nära gränsen. Marginalerna har blivit för små men hittills har det gått vägen. Men vem vet hur länge det klarar sig.

Observera att Sverige har mer export än import. Det betyder inte att vi hade tjänat på att klippa kablarna. Tvärtom hade vi inte klarat oss utom dem. När vi väl importerar så gör vi det istället för att släcka ned. Förr i tiden gick det bra för då hade vi planerbar energi. Idag är det vädret som avgör.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Det var ett jädra lång inlägg du orkade skriva ihop. Jag väljer att enbart svara på din slutreplik.



Mina uppgifter kommer från Gazprom, se länk nedan. Jag vet inte varför din ihopsnickrade bild som anger Gazprom som källa skiljer sig från Gazproms egen hemsida.

[länk]

Jämför december 2021 med december 2020.

December 2021: ca 220 mln m3/dag
December 2020: ca 200 mln m3/dag

Priserna på naturgas i Europa har följt priset på naturgas i Asien nästan på pricken så att skylla på gaspriset på Putin känns inte ärligt.

[bild]
eller så skruvade putin inte åt kranen :rolleyes:
nu tar jag fram popcornen
 
C cbrolin skrev:
Det är inte billigt. Det kräver tre energiomvandlingar istället för en. Vind -> el, el -> läge, läge -> el. Men framförallt: effekten på vattenkraften räcker inte för att driva hela Sverige! Knappt hälften. Så vi skulle alltså behöva fördubbla vattenkraften. Och gör vi det, vad ska vi då med vindsnurrorna till?
Pumpkraftverk har varit på tapeten i Norge (finns några stycken) men elen för att driva pumpen måste vara typ 30 ish öre billigare än vad man får betalt när man tappar ut vattnet igen. Kan kanske funka om man har längre tider med mycket vind och priser nära noll
 
T TommyC skrev:
Vindsnurror är den optimala förstörelsen av naturen. Vi måste få stopp på den katastrofen snarast. Dårarna vill bygga snurror längs hela kusten runt Sverige. Totalt vansinne är vad det är.
vind snurror är bonus kraft inte baskraft, när skall politikerna förstå detta????
snart kommer de väl och säger att solceller fungerar på natten :crysmile:
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Pumpkraftverk har varit på tapeten i Norge (finns några stycken) men elen för att driva pumpen måste vara typ 30 ish öre billigare än vad man får betalt när man tappar ut vattnet igen. Kan kanske funka om man har längre tider med mycket vind och priser nära noll
kan fungera med en stor solcells park vars el pumpar vattnet på dagen och säljer vatten elen på natten
men skiter sig på vintern så kombo med vindkraft?
fast vindkraft fungerar ju inte heller när det är kallt...:rolleyes:
 
M Myckling skrev:
Ett litet sidospår men vad har ni för fast abbonemangsavgift? Vi har 20A huvudräkning och betalar 6 600kr/år. Tillkommer sen 30,50 öre per kWh i överföringsavgift.:(
16 A: 3 963 kr/år inkl moms
Överföring: (16,32 + skatt 36,00 + moms 13,08 = 65,40) öre/kWh.

Elhandel fast 280 kr/år inkl moms
Elhandel: (19,90 + certifikat 9,90 + moms 7,45 = 37,25) öre/kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.