Hej. Ska lägga golv i ett sovrum. Idag ligger det 30 mm knarrigt furugolv med springor. Golvet är ca 4x4 meter och det sluttar inåt mot mitten där det är 9 mm lågt. Behöver jag rätta upp detta och hur gör jag så? Reglarna under ligger c/c 70-90.
Ett alternativ är ju att riva upp det gamla, skruva reglar i sidan på de gamla reglarna i våg och korta med c/c 60 och lägga golvgips. Det är dock ganska omfattande jämfört med att bara försöka jämna ut det och lägga golvet på det gamla.
Vad anser ni?
Tack på förhand.
 
Jag hade skruvat fast det som knarrar, tätat springorna och sedan flytspacklat.
Mycket enklare än att riva upp och rikta golvet och mycket snabbare.
Vi har gjort det på hela vår övervåning och resultatet blev jämnt och stumt, ljuddämpningen mot nedervåningen blev betydligt bättre också.
 
Jag hade gjort som peter2400 skrev. Alternativ lagt en golvspånskiva på flytspacklet och skruvat och limmat den ifall golvet känns allt för svajaigt.
 
Hur svårt är det att flytspackla det? Jag vet att man lätt överskattar spacklets "flytförmåga"... Man måste väl hjälpa det lite på traven liksom. Och hur vet man ju mycket man behöver?
 
B Björn_Nilsson skrev:
Hur svårt är det att flytspackla det? Jag vet att man lätt överskattar spacklets "flytförmåga"... Man måste väl hjälpa det lite på traven liksom. Och hur vet man ju mycket man behöver?
Ja man behöver fördela ut spacklet så bra man kan, sedan gör flytet resten.
Jag använde en nivåskrapa, piggroller och spikskor.
För att uppskatta mängden så tog jag en trästav, limmade dit en bit tumstock.
Sedan satte jag upp en linjelaser och mätte upp golvet, ca 1 mätställe per kvm, räknade sedan ut snittet och fick fram volymen.
Spacklade sedan med Uniplan spackel från HB 119:- 20kg.
 
Är det mycket att flyta finns det en blandaren att hyra.
Anslut vattenslangen, knäck en hel säck åt gången och ut kommer färdigt flytmassa, bara att gå runt med munstycket. Tag hem tillräckligt och lämna tillbaka det som blir över.
 
Redigerat:
Jag tycker man skall börja med att ta reda på varför det finns en grop. c/c 70-90 cm tyder på ett äldre hus. Antagligen har golvbjälkarna för små dimensioner med hänsyn till spännvidden. Till slut har det uppstått permanenta deformationer. Det bästa är att rätta till konstruktionsfelet i samband med en uppriktning. Vad har golvreglarna för dimensioner?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Närbild av en vit och svart takfläkts rengöringsborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett självnivellerande verktyg för golv med trähandtag på betonggolv, skyddad av en presenning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av trägolv med synliga verktyg och spån på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oinredd källarlokal med betonggolv, vitmålade väggar och handritade barnbilder på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Peter2400, Hur tätade du mellan plankorna på gamla golvet innan flytet, rinner det bara inte ner i springorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.