A
Hej!

Tänker bygga ett enkelt laduhus som fritidshus och försöka göra så det ser ut som ett renoverat gammalt torp - dock en storlek större kanske och lite med lyx om man ser till vad som gällde i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. :)

Fråga: Ska ha offerbräda och ribbpanel osv och är rätt klar med hur det ska se ut - men hur kan man göra med takfoten för att få det tidsenligt OCH så snyggt som möjligt? Ska ha lertegel på taket. Hut göra stuprännor som passar men som inte kostar skjortan? :) Hur göra med vindskivor?

Tacksam för riktiga svar. Trista forumtomtar undanbedes vänligt men bestämt.
 
Det bör vara öppen takfot, dvs med synliga takbjälkar. Det betyder också att om man vill ha ngn som helst trovärdighet i att försöka efterlikna ett gammalt hus så ska det vara kraftiga takfötter. Takbjälkarna förr var väldimensionerade, och därför lite avsmalnande på taktassarna. Kör du med dagens klena smäckiga 45 mm reglar till takstolar så blir det inte realistiskt vad du än gör.

Fördelen med ett avlångt och rakt ladhus är att det går att göra hängrännor av två hopspikade brädor.

Vindskivor och vattbrädor är precis som vanligt i trä.
 
  • Gilla
jojjo1988 och 2 till
  • Laddar…
A
Oldboy Oldboy skrev:
Det bör vara öppen takfot, dvs med synliga takbjälkar. Det betyder också att om man vill ha ngn som helst trovärdighet i att försöka efterlikna ett gammalt hus så ska det vara kraftiga takfötter. Takbjälkarna förr var väldimensionerade, och därför lite avsmalnande på taktassarna. Kör du med dagens klena smäckiga 45 mm reglar till takstolar så blir det inte realistiskt vad du än gör.

Fördelen med ett avlångt och rakt ladhus är att det går att göra hängrännor av två hopspikade brädor.

Vindskivor och vattbrädor är precis som vanligt i trä.
Tack för svar! I byggsatsen jag beställer så kläs takfoten in under - om jag hoppar det så kommer råsponten vara helt öppen? Är det en väg att gå tro? Ska beställa lika böcker inom byggnadsvård för att få lite tips. :)
 
MrZero skrev:
I byggsatsen jag beställer så kläs takfoten in under - om jag hoppar det så kommer råsponten vara helt öppen? Är det en väg att gå tro?
Det är en början.
Om bara taktassarna/takstolarna avsmalnas och helst fasas en aning i kanterna, samt all form av plåt undviks så har man kommit långt.

När takfoten inte är inklädd så syns allt. Därför bemödade man sig om att det skulle se snyggt ut.

Mkt väsentligt för stilen är var i landet husen byggdes och om det var lantliga enkla byggnader eller dyra påkostade stadshus. Timmerhus i skogrika delar och stenhus eller virkessnåla stolpkonstruktioner i slättbygder osv.

Sedan är ju i princip alla hus som är >100 år renoverade och om- eller tillbyggda senare. Så man måste också bestämma om det ska vara ursprungsstilen eller om senare ändringar ska inkluderas.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
A
Oldboy Oldboy skrev:
Det är en början.
Om bara taktassarna/takstolarna avsmalnas och helst fasas en aning i kanterna, samt all form av plåt undviks så har man kommit långt.

När takfoten inte är inklädd så syns allt. Därför bemödade man sig om att det skulle se snyggt ut.

Mkt väsentligt för stilen är var i landet husen byggdes och om det var lantliga enkla byggnader eller dyra påkostade stadshus. Timmerhus i skogrika delar och stenhus eller virkessnåla stolpkonstruktioner i slättbygder osv.

Sedan är ju i princip alla hus som är >100 år renoverade och om- eller tillbyggda senare. Så man måste också bestämma om det ska vara ursprungsstilen eller om senare ändringar ska inkluderas.
Bör man sätta brädor direkt på råsponten mellan takstolarna eller måla rakt på råsponten? :)
 
Tycker att skarprörsböjar på stuprören är ett måste om det inte ska lysa nybyggt om det. Rimmar dåligt med att inte kosta skjortan men en väldigt vacker detalj jämfört med falukorvar.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
U
Våra takstolar är från sent 10-tal. Men vi har som en inklädnad/låda längst in vid fasaden, men tror mest det är för att få ett lättare avslut på teglet och putsen upp mot råsponten. Någon annan kanske vet mer säkert?
Som andra tidigare sagt är dimensionerna inte 45mm utan ca70 mm och sen har de sågat till tassarna lite kurvigt och gjort fasade kanter på vissa delar.

Takstolar från tidigt 1900-tal med avfasade kanter och kurvig design synliga vid husfasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en vitputsad fasad med takstolar, tegelpannor och fasadinklädnad nära råsponten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Så här byggde man hos oss 1878. Jag tror att det är original. Knappt ommålat ens....

Panelen på undersidan är alltså inte samma som undertaket, utan ett separat lager spikat mellan takåsarna.

Gammal träpanel under takfot från 1878, ommålad och spikad mellan takstolarna, vid en äldre gulmålad byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gult hus med historiska byggdetaljer, inklusive nästan ommålat originalpanel och takåsar från 1878.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
En dubblerad 45regel som profilsågas ser rätt bra ut.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MrZero skrev:
Bör man sätta brädor direkt på råsponten mellan takstolarna eller måla rakt på råsponten? :)
Om man vill sätta brädor så inte direkt på råsponten. Mest för risken att spika/skruva genom takpappen.

Det går att måla direkt på råsponten, men bör vara tunt och med en fuktöppen färg.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det låter som ett spännande projekt. Vart beställer du byggsatsen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hängbrädan (vindskivan) på långsidan skall vara lodrät. Inte i vinkel mot taklutningen så som folk gör det i dag.

Oldboy har annars bra råd om utskiftet. Normalt så ser man trödet (takbräderna) underifrån. Du målar altså direkt på råsponten om du använder sådan. Man valde de snyggaste bräderna till utskiftet och de skulle vara ordentligt kantade. Nedersta trödbrädan sticker oftast ut ungefär en tum utanför utsidan på hängbrädan (vindskivan)

Ofta satte man avväxlingar på gavlarna så att trödet på gavelutskiftet går uppifrån och ned. Avväxlingarna är fästa i yttersta karvilen (takstolen) som är satt ungefär en meter innanför gaveln.
Då kunde man tröda med billigt okantat virke över hela taket innanför väggarna utan att de okantade bräderna med springor emellan syntes på gavlarna.
Nu talar vi om andra halvan av 1800-talet.



Det gamla sättet att tröda var helt annorlunda. Fram till någon gång under förra halvan av 1800-talet var utskiftet på lågsidorna en grov planka (ofta ungefär 5x10 tum) som låg ovanpå utknutarna. Plankan kallades takskid. Trödet gick uppifrån och ned i takfallets riktning och låg direkt på åsarna. För att det inte skulle glida ned stod det med nedre ändan i en ränna inhuggen i översta väggstocken på långsidan. Takåsarna och utknutarna stack ut på gavlarna och bar upp utskiftet. Hängbräderna (vindskivorna) på gavlarna var breda för att täcka ändorna på åsarna. På långsidorna fanns inga hängbräder. De enda spikarna som behövdes var några spikar för att hålla fast hängbräderna på gavlarna. Allt annat låstes trä mot trä. Spik var dyrt före massproduktionen kom igång.

Det här gäller i största delen av Norrland och i Österbotten.
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
Jag byggde mitt hus med öppen takfot, utan underspikning. Dock inte för att efterlikna ett sekelskifteshus. Jag skruvade ytterpanel mellan takstolarna, samt på gavlarna, direkt i råsponten. Kort skruv så går det bra.Lite pyssligt men blev mycket bättre än att bara ha råspont.

Gjorde liknande på en litet Attefallare. Där hade jag takduk och ingen råspont. Då jackade jag ur takstolarna längst ner på ovansidan och la ytterpanel under duken i takfoten. På gavlarna fäste jag panel under bärläkten. Blev också bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D Dublin skrev:
Här finns en tråd med en del bra info och bilder. Förr snidade man också ofta taktassarna, se exempel i inlägg #17 i tråden.
[länk]
Tack! Riktigt snyggt! Så där måste jag ha. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.