S
Hej,
Jag har en skorstensmur där nästan all puts lossnat ifrån, jag tänkte försöka få bort allt och putsa den igen för att få något jämt att sätta kakel mot. Huset är gammalt så det är nog kalkputs eller något, fast det spelar nog ingen roll om jag tar bort allt.

Nu till min fråga, funkar det med putsbruk c? Det kommer även att sitta tätskikt på bruket. Jag måste fylla ojämnheter på ca 1-3 cm för att det ska bli plant nog.
 
S
Jag börjar även fundera på gipsbruk för att kunna bygga tillräckligt direkt så jag slipper vänta mellan lagren. Någon som testat sätta tätskikt/kakel på det?
 
Inte tätskikt men kakel i köket på murstocken. Jag jämnade av den med gipsbruk och sedan primer, fix och kakel. Jag blev rekommenderad detta av sotaren.
Lätt att jobba med för en nybörjare och bra resultat.

/Höghus
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
S
Jag provar nog gipsbruk, jag har aldrig putsat något tidigare. Har du några tips eller fallgropar du vill varna för?
 
I den här tråden kan du se hur det blev.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ok-att-gipsputsa-haer.426076/
Eftersom en del av köksväggen var spånskiva limmade jag 6mm renoveringsgips på spånet så att det livade med murstocken.
Jag kom på efter jag putsat att jag ville ha överlapp på limningen mot murstocken. Jag borrade en massa grunda hål och knackade bort gipsen för att få 1dm fals. Skivan limmade jag med gipsbruk.
Renoveringsarbete med gipsbruk och verktyg bredvid en köksvägg i förberedelse för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser det ut nu.
Köksvägg under renovering med vitkaklade gipsplattor och spackel, ofärdig fals vid murstocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
S
Höghus Höghus skrev:
I den här tråden kan du se hur det blev.
[länk]
Eftersom en del av köksväggen var spånskiva limmade jag 6mm renoveringsgips på spånet så att det livade med murstocken.
Jag kom på efter jag putsat att jag ville ha överlapp på limningen mot murstocken. Jag borrade en massa grunda hål och knackade bort gipsen för att få 1dm fals. Skivan limmade jag med gipsbruk.
[bild]

Och så här ser det ut nu.
[bild]

/Höghus
Blev väldigt snyggt! Ska läsa tråden, stort tack!
 
Gipsbruket vi använde i lägenheten kändes väldigt sprött. Nu i huset så kör vi med KC C istället och det känns som att det håller bättre.
Så jag skulle rekommendera KC men någon annan får nog avgöra vad som är lämpligast för er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.