Det vräker in aviseringar, typ som skräpmail, men det kommer inte som mail, utan från Chrome. Det är allt från säkerhetsvarningar, erbjudanden från SVT, Swedbank mm
Alla har adressen/namnet se05.biz.
Om jag jag skriver detta i Goggles sökfält och klickar sök, stängs Goggle ner !!!
Här nog fått 200 aviseringar senaste dygnet. Är nån annan drabbad ??
 
Det är ett virus prova att söka på det men sätt det inom citattecken "xxxx"
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Det är en webbadress till en site med falska pop-up meddelanden för att lura användare att klicka Allow etc
Klickar man typ ”okey, jag är ingen robot” så är man körd…

Site med sida som beskriver hur man får bort/stänger av dessa popup på Android.
https://malwaretips.com/blogs/remove-se05-biz/#android
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är en webbadress till en site med falska pop-up meddelanden för att lura användare att klicka Allow etc
Klickar man typ ”okey, jag är ingen robot” så är man körd…

Site med sida som beskriver hur man får bort/stänger av dessa popup på Android.
[länk]
Tack. jag har blockerat adressen och kört en rensning. Har givetvis inte klickat på nått, hoppas det hjälper.
 
Det är så många siter nu förtiden som har en cookie fråga, så man (jag) bryr sig knappt om att läsa texten längre.
Ett resultat av GDPR och EUs cookie lag.
Det medför ett riskbeteende som utnyttjas av brottslingar på nätet…
Lätt att man accepterar någon som egentligen kommer från en 3:e parts annons som ägaren till siten inte har någon direkt koll på.

Rätt tänkt, men det blev inte riktigt bra är min åsikt. Vi får väl se om det blir något stort problem…
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är så många siter nu förtiden som har en cookie fråga, så man (jag) bryr sig knappt om att läsa texten längre.
Ett resultat av GDPR och EUs cookie lag.
Håller med, istället för att förbättra som den teoretiska tanken var blir det nu nya "popup" rutor som inte förbättrar. Så vet i tusan om det var rätt tänkt,
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är så många siter nu förtiden som har en cookie fråga, så man (jag) bryr sig knappt om att läsa texten längre.
Ett resultat av GDPR och EUs cookie lag.
Det medför ett riskbeteende som utnyttjas av brottslingar på nätet…
Lätt att man accepterar någon som egentligen kommer från en 3:e parts annons som ägaren till siten inte har någon direkt koll på.

Rätt tänkt, men det blev inte riktigt bra är min åsikt. Vi får väl se om det blir något stort problem…
Ja, jag börjar fundera på om detta kommit med en sak jag köpt på nätet, reklamen för den såg jag på Facebook.
Sida med svensk text som såg normal ut, betalade med Klarna.
Men jag har fått flera konstiga mail från den firman efter det. Bla ett där jag skulle få 25% rabatt på min vara. Lite märkligt att få 25% rabatt på nått man redan betalat.
Alla mail verkar översatta på Goolge Translate.
Leveranstiden på grejen jag köpte var 3-6 veckor !! På sidan jag köpte den stod det "snabb leverans" men inget om tid.
Att reklamen kom upp på FB trodde jag var säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.