J Jaegerbef skrev:
Wow! Tråkigt med monologen i början men riktigt häftigt projekt. Jag sitter med en liknande skiss framför mig inför kommande projekt.
Tror du det ör möjligt med samma typ utav lösning fast att muren är ca 1,5m hög?
Är det något du hade gjort annorlunda i efterhand?
Med 1,5 meter högt så får du ett marktryck från insidan som i framtiden fäller muren, det går att ankra upp den på insidan. En grej är att mura upp med tex lecablock och på utsidan sätta antingen stenplattor som limmas eller någon fuskimitation som ser ut som sten eller sätta Steniskivor på utsidan och dom finns i olika kulörer.
 
J jonaserik skrev:
Med 1,5 meter högt så får du ett marktryck från insidan som i framtiden fäller muren, det går att ankra upp den på insidan. En grej är att mura upp med tex lecablock och på utsidan sätta antingen stenplattor som limmas eller någon fuskimitation som ser ut som sten eller sätta Steniskivor på utsidan och dom finns i olika kulörer.
Det kan säkert också fungera. Ingen enkel operation men det lär det ju oavsett inte bli med 1.5 meters höjd på muren.

Angående marktryck på insidan så beror det ju på om det ska fyllas. Jag ser framför mig en altan som i framkant är 1.5 meter ovanför marknivå, med en helt fristående mur vars ända funktion är att dölja utrymmet under altanen. Men jag kan ju ha helt fel.
 
Jepp fylls det inte under och altanen fästes i muren så fälls den inte, men det måste vara en bra botten som den står på , urgrävning och betongsockel ca 15 cm tjock med 12 mm armeringsjärn i 2 paralellela , Sen när man murar med leca ,så på vart 3:e skift ett eller två 10 mm armeringsjärn för att det ska hålla ihop och inte spricka.
Du har inte funderat på att klä in med virke på utsidan, går att mönstra med att sätta lite på tvären/45 grader eller annat med. Blir då stolpar för att hålla altanen . Men smaken är som baken delad och alla har sin version av hur det ska se ut.
 
J jonaserik skrev:
Med 1,5 meter högt så får du ett marktryck från insidan som i framtiden fäller muren, det går att ankra upp den på insidan. En grej är att mura upp med tex lecablock och på utsidan sätta antingen stenplattor som limmas eller någon fuskimitation som ser ut som sten eller sätta Steniskivor på utsidan och dom finns i olika kulörer.
Jo, har kikat på leca som alternativ. Har dock dålig erfarenhet utav putsade leca-murar utomhus (frostsprängning)
Det rör sig om totalt 15m mur så nog har den ekonomiska aspekten sin talan om vad som är mest kostnadseffektivt.
Jag behöver inte nödvändigtvis fylla upp bakom mur då det är naturligt fall idag, se bild.
 
  • Schematisk illustration av husgrund med stenmur, bjälklag och huskropp markerade, samt nuvarande marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du tänkt med spannet 7 meter och bara en stolpe på mitten, det kommer att gunga bra, dela upp det på 2 stolpar , enligt min skiss så ska din mittre flyttas ut en bit
 
  • Skiss av altandäck med en stolpe, förslag på geonät i mur, och instruktioner för förankring och dränering.
  • Gilla
Jaegerbef
  • Laddar…
Jösses här finns det kunskap och hjälp för amatören.
Jag bockar och Niger djupt för er feedback.
Känner att projektet växte ett par pinnhål till efter denna information.

jag är fortfarande helt inne på att ha stenmur då jag (och mest frun) vill ha blandningen med naturmaterial. Att bygga allt i trä blir lite mycket ”brygga” av det hela, trots skillnaden i prisnivå och arbete. Äger dock traktorgrävare så hälften är vunnet
 
N nybyggarn3 skrev:
Det kan säkert också fungera. Ingen enkel operation men det lär det ju oavsett inte bli med 1.5 meters höjd på muren.

Angående marktryck på insidan så beror det ju på om det ska fyllas. Jag ser framför mig en altan som i framkant är 1.5 meter ovanför marknivå, med en helt fristående mur vars ända funktion är att dölja utrymmet under altanen. Men jag kan ju ha helt fel.
hade tänkt att använda muren som infästning likt trådskaparen. Men efter feedback från @jonaserik så kanske man ska överlägga plintar och sedan bygga en fristående mur. Verkar inte helt lätt att få till det annars med att få altanen att flyta
 
J Jaegerbef skrev:
hade tänkt att använda muren som infästning likt trådskaparen. Men efter feedback från @jonaserik så kanske man ska överlägga plintar och sedan bygga en fristående mur. Verkar inte helt lätt att få till det annars med att få altanen att flyta
Min altan ligger helt löst och "flyter" på kanten som jag gjöt bakom stenarna. Om det är lämpligt i ditt fall att lägga altanen på muren vet jag inte. Men att sätta en extra plintrad längst ut är ju en smal sak i sammanhanget.

Nu är kanske jag fel person att påtala det men en med en enkel inklädnad av trä finns det veckor av arbete och tiotusentals kronor att spara jämfört med en mur.

Edit: Missade inlägget där det framgår att trä inte är intressant.
 
J Jaegerbef skrev:
Jösses här finns det kunskap och hjälp för amatören.
Jag bockar och Niger djupt för er feedback.
Känner att projektet växte ett par pinnhål till efter denna information.

jag är fortfarande helt inne på att ha stenmur då jag (och mest frun) vill ha blandningen med naturmaterial. Att bygga allt i trä blir lite mycket ”brygga” av det hela, trots skillnaden i prisnivå och arbete. Äger dock traktorgrävare så hälften är vunnet
Det blir nog bra när det är färdigt. om ni sätter en stenmur så det bästa då för att få den stå kvar ensam. en riktig botten och om du tycker det är lönt så går det sätta en form bakom och trava sten och betong mellan sten och form. några krokar mellan stenarna och mot formen gör att det blir en homogen mur. Sätt gärna plintar i framkant och altanen hängande någon cm ovanför muren , blir det en glipa bara en bräda som täcker.
Du kan även sätta några järn i regelverket och muren så tippar den inte, då ska det inte fyllas bakom utan vara öppet och dränrör under sulan
 
  • Gilla
Jaegerbef
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.