Hej! Jag håller på med en ganska omfattande renovering av både badrum på entreplan samt tvättstuga i källare. Badrummet uppe har jag bilat ur hela vägen ner till bjälklaget (betong), och det gick ganska smärtfritt. I källaren är det betydligt jobbigare, med ca 3cm flytspackel för att sedan bli 20cm betong (med armering sista 10cm). Jag skall byta ut golvbrunnen i tvättstugan, men undrar om jag även behöver byta ut avloppsröret i gjutjärn? Och om inte - kan jag kapa det på lämpligt ställe för att sedan gå sista biten med plaströr där nya golvbrunnen skall ligga?

Mvh Novis på badrum
 
BirgitS
En vanlig rekommendation är väl att byta gamla gjutjärnsrum som är i/under rummet man håller på med så att man inte behöver riva upp det nyrenoverade ett år senare för att man då har fått en läcka.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En vanlig rekommendation är väl att byta gamla gjutjärnsrum som är i/under rummet man håller på med så att man inte behöver riva upp det nyrenoverade ett år senare för att man då har fått en läcka.
Min vision och önskan vore att göra det, och var tanken från början, men det är så otroligt tungbilat att det skulle ta mig säkert 2 veckor (med jobb efter varje arbetspass) för att få upp röret….
 
J49l J49l skrev:
Min vision och önskan vore att göra det, och var tanken från början, men det är så otroligt tungbilat att det skulle ta mig säkert 2 veckor (med jobb efter varje arbetspass) för att få upp röret….
Då använder du nog för klena grejer, har du hyrt dig en riktig pjäs?
 
om röret börjar läcka under källargolvet - vilka skador kan man förvänta sej inne i huset? jag skulle vara mer orolig att det kan bli stopp i detta rör än för en läcka.
 
G gaia skrev:
om röret börjar läcka under källargolvet - vilka skador kan man förvänta sej inne i huset? jag skulle vara mer orolig att det kan bli stopp i detta rör än för en läcka.
Stopp känns osannolikt, det har ju trots allt fungerat sedan -69. Men självklart är jag lite nojjig över en läcka, då jag fick bila upp en bit för att hitta en ”färsk” bit rör.
 
BirgitS
Avlagringar och rost byggs upp med tiden så sannolikheten för stopp ökar också med tiden.
 
Vad är det för innerdiameter?
Kan du bila upp i hela badrummet på källarplan och få in ett plaströr inuti?
Blir kanske då 100mm istället för 110 men bör väl fungera bra ändå.
Försök att få ut det utanför grundmuren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Avlagringar och rost byggs upp med tiden så sannolikheten för stopp ökar också med tiden.
Mjo, sant. För sinnesrons skull hade det varit skönast att byta röret i hela rummet, men det blir nog alldeles för omfattande.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det för innerdiameter?
Kan du bila upp i hela badrummet på källarplan och få in ett plaströr inuti?
Blir kanske då 100mm istället för 110 men bör väl fungera bra ändå.
Försök att få ut det utanför grundmuren.
Innermåttet på gjutjärnsröret är 75mm. Vet inte hur tunt man skulle våga gå ner utan att påverka vattenflödet från t.ex tvättmaskin :thinking:
 
J49l J49l skrev:
Innermåttet på gjutjärnsröret är 75mm. Vet inte hur tunt man skulle våga gå ner utan att påverka vattenflödet från t.ex tvättmaskin :thinking:
Ok... då går det inget toalettvatten där gissar jag?
Kan man få i ett 75 rör tro?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok... då går det inget toalettvatten där gissar jag?
Kan man få i ett 75 rör tro?
Nä, är endast en gammal tvättstuga, så det enda som används är tvättmaskin samt tvättställ. Tror nog inte att det går att få i ett 75 PVC i det befintliga, då det troligtvis är både rostavlagringar o annat jox på insidan längs vägen :confused:
 
Uppdatering: Har nu slängt på en diamantklinga på min 230mm vinkelslip och spårat upp i betongen där röret med högst sannolikhet går bort mot hallen, skall se om det blir lättare att bila nu.

Allra helst skulle jag ju som sagt vilja byta ut så mycket av röret som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.