Pratat med 4 olika panntillverkare om att blanda i pellets i fläktstyrd vattenmantlad vedpanna med acktank. De säger att det är "omöjligt". Att pelletsen då inte förbränns korrekt (ofullständig förbränning) eller bildar knallgas. Jag har testat i min panna utan problem. Brukar hälla i några liter då jag fyller på ved och använder fyllda papperspaket med pellets jag stoppar in då och då. Har blivit rekommenderad briketter istället, men de är slut överallt jag bor.

Är iblandad pellets ett problem ?:D
 
B
Klart det går, men inte är helt riskfritt, så leverantörerna kan inte säga något annat. Sen brinner det säkert inte perfekt, men ofta tillräckligt bra.

Allt hänger ju på förhållanden. Några liter tillsammans med ved borde gå bra. Men 50% pellets och 50% ved tror jag blir en utmaning. Ska du elda mycket pellets tror jag det blir bättre om du eldar pelletsen i en korg.

Jag brukar samla ihop några hundra liter med spån, bark och annat smått som blir när man gör/förvarar ved per år. Detta brukar jag skicka in kanske liter av per gång man startar pannan. Någon gång om jag haft i på tok för mycket har det brunnit lite dåligt en stund, men små mängder är problemfritt.

Fick även några säckar pellets från en granne som slutat elda det, samma där. Inga problem i små mängder.
 
Det måste väl spela roll hur förbränningsutrymmet ser ut, jag tänker om det har en roster som lämpar sig för så finfördelat bränsle som pellets. Briketter kanske är bättre, eller mindre sämre. Pelletsen kanske ligger och pyreldar i en hög på botten. Man får helt enkelt anpassa bränsle och bränslemängd efter eldstadens förutsättningar.
 
Jag fick höra från "pannexperterna" att det inte överhuvudtaget skulle fungera med iblandad pellets bl.a. för att de inte skulle förgasas på rätt sätt. Alla dessa pannor jag diskuterat har fläktstyrning och keramiskt roster. Jag har helt förbrunnen aska i efterbrännkammaren och inga problem trots måttlig pelletsiblandning.
 
Varför ska du blanda i pellets i veden?
 
dof dof skrev:
Varför ska du blanda i pellets i veden?
Har lite brist på torr ved. I StorStockholm där jag bor är ved orimligt dyrt att köpa.
 
F frank Visa skrev:
Pratat med 4 olika panntillverkare om att blanda i pellets i fläktstyrd vattenmantlad vedpanna med acktank. De säger att det är "omöjligt". Att pelletsen då inte förbränns korrekt (ofullständig förbränning) eller bildar knallgas. Jag har testat i min panna utan problem. Brukar hälla i några liter då jag fyller på ved och använder fyllda papperspaket med pellets jag stoppar in då och då. Har blivit rekommenderad briketter istället, men de är slut överallt jag bor.

Är iblandad pellets ett problem ?:D
Vad är det för panna som du eldar i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.