Vi köpte tryckt virke till en altan på 35 kvm. Detta lades i juni. Nu är det helt prickigt av svartmögel. Det är söderfasad och värst under tak. Är detta något som är normalt? Butiken hävdar att det är det, när vi reklamerade..
 
L Leif i Skåne skrev:
Har ni oljat den trä olja typ linolja?
Denna har en tendens att bli svart.
Tag ett foto och lägg upp här.
Kolla här inlägg #6
[länk]
Nej vi har inte behandlat med något. Tänkte vänta med detta ett år
 
  • Obehandlade träplankor med synliga knutar och svarta mögelfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlade träplankor av en altan med synliga kvistar och några mörkare fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Min bästa gissning är att ni har någon sorts växt eller träd som släpper någonting som lägger sig på trallen som sedan orsakar det där. Oavsett vad det är så behöver det näring och jag tror inte den hittar det i trallen.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Min bästa gissning är att ni har någon sorts växt eller träd som släpper någonting som lägger sig på trallen som sedan orsakar det där. Oavsett vad det är så behöver det näring och jag tror inte den hittar det i trallen.
Vi har alltså bytt ut träet, haft tryckt virke i 15 år utan mögel. Inga växter i närheten.. Altanen och gräsmattan delas av en gång emellan.
 
Kommer det tillbaka efter att ni tvättat av?
Det är normalt med viss påväxt men det där ser värre ut..
 
Det borde vara något i luften som ger näring till möglet, dvs någon växtlighet eller utsläpp i luften.

Min altan som las förra sommaren är helt fri från påväxt, däremot får jag fläckar från grannens löv. Den är också obehandlad.
 
Ingen som slipat med vinkelslip eller kapat metall etc?

Järnpartiklar kan bli och se ut sådär...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Ingen som slipat med vinkelslip eller kapat metall etc?

Järnpartiklar kan bli och se ut sådär...

/ATW
själv funderade jag på sot.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.