Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av t.ex. sibirisk lärk som fasad för att uppnå maximal underhållsfrihet och om det går att måla den då?
Min fru vill ha ett klassiskt trähus (rödvitt) men jag vill inte måla vart 5:e år..
ALternativ är uppskattade (obs ej sten utan trä..)
Mvh
Pille
 
Om jag fattar det hela rätt så ska ni ändå måla? Då är det väl snarare en hållbar färg du vill få tag på, färgen lär ju inte hålla längre för att virket under råkar vara extra tåligt.
 
Tveksamt om det är bra att måla på lärk, iallafall färsk sådan.
Den innehåller ju naturliga konserveringsämnen som kan hindra färg från att fästa eller bryta ner beståndsdelar i färgen.
Lärk, och andra sorters ädelträ bör helst bara oljas.

Om man vill ha underhållsfritt så är trä överhuvudtaget inget att fundera på.
Om man trots allt vill ha en träbyggnad så är det färgvalet som får avgöra hur underhållskrävande man upplever sitt hus.
Färgen skall ju både sitta länge och vara enkel att måla om med.
Då kanske en lasyr är ett bättre alternativ än en täckande färg eftersom man slipper skrapa loss flagande färg innan ommålning.

Annars är det tegelstensmurar (av bra tegelkvalité) som bevisat är mest underhållsfritt som fasadmaterial.
 
ja asså helt klart ska du ju då välja falu rödfärg om nu frugan vill ha ett rött med vita, och du som inte vill lägga ner massa (tråkigt) jobb vid ommålning.
När det är dags för ommålning har du det enklaste förarbetet du kan tänka dig - borsta av med en kvast å blaska på med ny färg. Falufärg (finns i rött, ljusrött, svart, grönt samt blandningar därav) är en slamfärg och har utmärkta träskyddande egenskaper, samt att den låter träet andas, något som moderna täckande färger inte gör i större eller mindre grad. Dessutom - slamfärg är väl beprövat och har lång tradition i hela sverige. Tvärtemot vad många tror färgar inte slamfärg av sig, iallafall inte de första fem-åtta åren, sen är det ändå dags att måla om.
 
Fördelen med slamfärg är att den är lätt att måla med, billig, torkar fort, vattenlöslig, utprovad under århundraden.
Problemet är att man måste måla om oftare.
 
måste å måste, falurödfärg har ju egenheten att bara bli vackrare med åren.. ;)
 
en lasyr färg går ju å tvätta det går inte en slamfärg som har en benägenhet att angripas av mögel...
 
en kille här byn där jag bor har satt upp rödmålad plåt på väggarna och på 3-4 meters håll ser det ut som träpanel. Det skall visst vara i stort sett underhållsfritt (vet inte om det var galvad stålplåt eller aluminium)
 
mångstekta skrev:
en lasyr färg går ju å tvätta det går inte en slamfärg som har en benägenhet att angripas av mögel...
Är det verkligen sant det där med mögel??
Tänker på alla gamla och nya ekonomibyggnader i min omgivning... har inte sett en enda som ser ut som min altan map mögel :)
 
Nej det är inte sant detdär med mögel, inte riktigt, för alla färger möglar! Det är inte något speciellt för just slamfärger. Däremot finns det slamfärg och så finns det slamfärg. Billigare färg utan tillräcklig mängd linolja har inte samma träskyddande egenskaper.

Knepet är oxå att måla då det är torrt och varmt, under en varmperiod på sommaren, för den känsliga tiden är i början när färgen och träet fortfarande är "vått". I slamfärg fungerar bindemedlet som näring åt mögel. Bindemedlet var ofta förr rågmjöl (och såvitt jagvet använder man fortfarande mjöl). Efter ett par år har dock bindemedlet sköljts ur och ytan blir näringsfattig => inget mögel, det är bla därför äldre falufärgade ytor sällan har mögel. Kanhända man hade mer av linolja, terpentin, kanske tom tjära i sin färg, samt att man förmodligen valde ut varje bräda med omsorg och torkade den länge. Idag är det ju knappt en arbetsvecka från det att trädet fälls till dess att brädan sitter på huset..

Den mögel som uppkommer är oftast den ganska harmlösa svartmöglen, ser inte grannt ut på nära håll men gör heller ingen skada. Den är lätt att tvätta bort.

Så det är som med krypgrunder, det är klart att man får problem om man lägger huset i sankmark, men gör man som man ofta gjorde förr, placerade huset på grusåsar och i sandjord uppe på kullar, ja då står huset i 300 år utan avfuktare å annat. Jag skulle aldrig drömma om å plasta in huset med en modern färg som inte tillåter huset att andas, och ÄNDÅ riskera mögelsvampar, som färsk forskning tyder på.
 
Förr hade man ju giftiga ämnen som kvicksilver och arsenik i färgen.
Inte konstigt att inget ville växa där.
 
I vit färg användes förr bly i olika former som pigment, därav att man undvek mögel på knutar mm. Idag är det lite trixigare att undvika de svarta prickarna.

/Kent
 
Funderat över genomfärgad minerit. Tepro har en del snygga färger, Incolor tror jag att serien heter.
 
Tack för alla bra svar. I veckan i GP så stod det om fuskbygge med putsfasader så det är avskrivit. Sedan kom Folksams rapport med 15 av 45 färger som godkända bara...
Verkar bara vara Becker som är att lita på...
Hr någon målat sin villa i skogen och låtit bli att tvätta och måla på tio år?
Mvh
Pille
Snart skall det byggas..:rolleyes:
 
Hemmakatten
Värt att observera är att i dessa undersökningar så finns inte lasyrer med. Lasyr är färg med mindre pigment och mindre heltäckande.Å andra sidan mycket lättare att måla om. Ingen skrapning, ingen tvätt eller borstning. bara att lasera på nytt. Behövs iofs göras med 5-7 års mellanrum, men fasiken så mycket läattare än att måla med heltäckande färg. Själva har vi precis laserat vårt nybyggda hus och ser fram emot lätt underhåll om 5-7 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.