Undrar hur man gör för att vara säker på att golvet blir rakt, skall lägga ett rum på ca 25 kvm?:confused:
Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt är att skjuta upp det.
 
Man brukar ju rita ut två vinkelräta linjer när man lägger div golvmaterial men det är inte alltid rätt. Det är väl bättre att golvet är parallellt med rummets väggar och då kan man ju utgå från en vägg och måtta därifrån.
 
V vagabondo skrev:
Man brukar ju rita ut två vinkelräta linjer när man lägger div golvmaterial men det är inte alltid rätt. Det är väl bättre att golvet är parallellt med rummets väggar och då kan man ju utgå från en vägg och måtta därifrån.
Hur ritar man ut två vinkelräta linjer om man inte har någon rak vägg att utgå ifrån?
 
BirgitS
M Mickepickepö skrev:
Hur ritar man ut två vinkelräta linjer om man inte har någon rak vägg att utgå ifrån?
Man utgår från Pytagoras sats och gör en egyptisk triangel vars sidor är 30 cm, 40 cm resp. 50 cm (eller någon multipel av det). De två kortare sidorna kommer att vara vinkelräta.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man utgår från Pytagoras sats och gör en egyptisk triangel vars sidor är 30 cm, 40 cm resp. 50 cm (eller någon multipel av det). De två kortare sidorna kommer att vara vinkelräta.
Precis, men i förhållande till vad. Jag behöver inte en rak linje, jag behöver en rak linje i förhållande till väggarna i rummet. Väggarna är inte raka, så 5cm på ena sidan kommer inte vara 5cm på andra sidan (i förhållande till hur långt ut dessa 5cm är ut på golvet)
 
BirgitS
M Mickepickepö skrev:
Precis, men i förhållande till vad. Jag behöver inte en rak linje, jag behöver en rak linje i förhållande till väggarna i rummet. Väggarna är inte raka, så 5cm på ena sidan kommer inte vara 5cm på andra sidan (i förhållande till hur långt ut dessa 5cm är ut på golvet)
Jag förstår inte.
Du frågade om hur man får fram två vinkelräta linjer och det kräver ingen rak vägg..
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
M Mickepickepö skrev:
Precis, men i förhållande till vad. Jag behöver inte en rak linje, jag behöver en rak linje i förhållande till väggarna i rummet. Väggarna är inte raka, så 5cm på ena sidan kommer inte vara 5cm på andra sidan (i förhållande till hur långt ut dessa 5cm är ut på golvet)
Förstår inte heller. Menar du att 2 motstående väggar inte är parallella?
 
K Kane skrev:
Förstår inte heller. Menar du att 2 motstående väggar inte är parallella?
Ingen av väggarna är raka, hur får jag ett rakt golv?
 
  • Rum under renovering med osymmetriska väggar och påbörjat golvläggningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du lägga , troligtvis ett klick eller liknade, du ska gör en linje på centrum mellan väggarna mäts då i båda ändarna på rummet och lika på andra hållet. Det gäller att få ett centrum i mitten, sen kan du mäta från linjer till väggarna och se hur mycket diff det är till centrumlinjerna. Skevar väggarna åt var sitt håll så blir det inget snygg läggning, allt ser snett ut. Med utgångspunkt från centrumlinje går att räkna ut hur skevt det är och justera en läggning. Det går förskjuta centrum åt ena eller andra hållet, detta för att inte få en flisa ( 2 cm ) som kanske är sned på slutet vid en vägg. MInst om det går 10 cm bred.
 
Enligt bild , vilket håll ska du ha golvet på .
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte.
Du frågade om hur man får fram två vinkelräta linjer och det kräver ingen rak vägg..
Ingen av väggarna är raka, hur får jag ett rakt golv/rak start på golvet.
Väggen med fönster är inte rak.
 
  • Tomt rum under renovering med ojämna väggar och påbörjat golv, verktyg och skyddspapper på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Vad ska du lägga , troligtvis ett klick eller liknade, du ska gör en linje på centrum mellan väggarna mäts då i båda ändarna på rummet och lika på andra hållet. Det gäller att få ett centrum i mitten, sen kan du mäta från linjer till väggarna och se hur mycket diff det är till centrumlinjerna. Skevar väggarna åt var sitt håll så blir det inget snygg läggning, allt ser snett ut. Med utgångspunkt från centrumlinje går att räkna ut hur skevt det är och justera en läggning. Det går förskjuta centrum åt ena eller andra hållet, detta för att inte få en flisa ( 2 cm ) som kanske är sned på slutet vid en vägg. MInst om det går 10 cm bred.
J jonaserik skrev:
Vad ska du lägga , troligtvis ett klick eller liknade, du ska gör en linje på centrum mellan väggarna mäts då i båda ändarna på rummet och lika på andra hållet. Det gäller att få ett centrum i mitten, sen kan du mäta från linjer till väggarna och se hur mycket diff det är till centrumlinjerna. Skevar väggarna åt var sitt håll så blir det inget snygg läggning, allt ser snett ut. Med utgångspunkt från centrumlinje går att räkna ut hur skevt det är och justera en läggning. Det går förskjuta centrum åt ena eller andra hållet, detta för att inte få en flisa ( 2 cm ) som kanske är sned på slutet vid en vägg. MInst om det går 10 cm bred.
Tack för försöket men förstår inte riktigt. Se bifogad bild. Hur kan jag få en rak start när väggarna omkring (och framförallt inte väggen med fönster är rak)
 
  • Interiörbild av ett renoveringsprojekt visande ojämna väggar och ett golvet under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Enligt bild , vilket håll ska du ha golvet på .
Parallellt med fönsterpartiet
 
se här
 
  • Interiör av ett rum under renovering med markerade mätavstånd och en stativlaser i centrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Börja här då?
Rum med påbörjat golvbyte, verktyg och golvplankor synliga, skyddspapp på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.