Du kan återanvända de gamla raka kopplingarna men då behöver du hitta nya klämringar och muttrar och de ska vara av samma fabrikat som kopplingen. Kan du försöka utläsa någon märkning på kopplingen.

Bra att det är 15 mm rör, det är dagens standard så svårt att göra fel.

Klammer kan återanvändas.
 
  • Gilla
Kavorkan och 3 till
  • Laddar…
T taffyyss skrev:
Haha maskeringstejp var faktiskt smart! Ska absolut testa oftare.
Ventiler finns tillgängliga så att stänga av vattnet är inga problem (gjorde det när vi bytte ut handfat och toalett). Så liiiiiite jobb i badrummet har vi ändå gjort.

Lite mer info:
Så ser ledningen ut bakom badkaret. Rören är uppmätta med skjutmått till 15mm. Om det skiljer sig i ändarna inuti kopplingarna har jag ingen aning om, antar att man kan bara veta först när man lossat på allt.


[bild]

Frågorna som dyker upp nu är
  • Vad går att återanvända/spara och vad ska bytas ut?
  • Kan rörklämman sitta kvar?
  • Kan jag återanvända rakkopplingen nere och bara stoppa i nya längre rör?
  • Kommer att borra nya hål högre upp för blandaren. Hur täpper jag igen gamla hålen på bästa sätt (och snyggast)?
Min gissning är att jag behöver 2 nya rör, 2 halvkopplingar till blandaren och en blandare (lutar åt en Mora med CC40 om det spelar någon roll). Är det något mer som fattas, förutom verktyg förstås?
Står det vatette på muttern på den befintliga kämringskopplingen? Ser ut som en vatette tycker jag. Brukar så på kragen till muttern
11376_1_812.jpg
 
ådal ådal skrev:
Står det vatette på muttern på den befintliga kämringskopplingen? Ser ut som en vatette tycker jag. Brukar så på kragen till muttern
[bild]
Hmm nu när jag kikar närmre så tror jag inte att man vill behålla denna koppling, den är ju hur gammal som helst. Och det verkar inte vara Vatette, kan inte tyda vad det står..

Gammal vattenrörskoppling med korrosion mellan två rör bakom vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittar du bara delar så är det ingen risk att kopplingen är dålig för att den är gammal bara. Det är ni som inte har städat den så bra genom åren :)

Men om det inte går att avgöra vad det är för koppling (svårt på lite suddig bild i alla fall) så hade jag om det ska vara dolt gjort det enkelt för mig och kapat rören ovanför befintliga kopplingar och skarvat med nya kompletta kopplingar.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Hittar du bara delar så är det ingen risk att kopplingen är dålig för att den är gammal bara. Det är ni som inte har städat den så bra genom åren :)

Men om det inte går att avgöra vad det är för koppling (svårt på lite suddig bild i alla fall) så hade jag om det ska vara dolt gjort det enkelt för mig och kapat rören ovanför befintliga kopplingar och skarvat med nya kompletta kopplingar.
Den kan absolut fortfarande duga, jag har ju minimal kompetens om hur bra dessa håller, men tänkte bara generellt att den kanske "tappar" lite när den ser ut så här och så ska jag lossa, byta och dra på nytt. Känns bara tryggare med en ny typ.. :D

Sedan så har vi bara hunnit bo här i 3 månader, och tanten som bodde här innan hade inte lagt ett finger på något. Du kan säga att detta är ett renoveringsprojekt haha. Så ja, saker är rostiga och smutsiga.. Bra pris fick vi iaf. :crysmile:
 
Texten ser i.a.f. ut att börja på KUTER eller KUTEP....någonting.
 
Spraya på kopplingen med WD40 så blir den som ny efter lite putsning!
 
T tergo skrev:
kanske kuterlite Microsoft Word - Ok Kuterlite klämringskoppling.doc (rskdatabasen.se)
Japp! Tog mig friheten att rotera bilden och klippa bort böset och ........

Närbild på en rostad och skadad vattenrörsanslutning med synligt slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kuterlite verkar det vara och de finns att köpa. Hittar du inte mutter och klämring lösa kan du ju köpa en komplett rak koppling så får du två av varje (och en kopplingsdel att ha som minne :) )
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Alla är så sjukt hjälpsamma, tack för hjälpen! :D

Om vi ändå bestämmer oss för att byta ut hela kopplingen, antar att det går bra att köpa vatette istället? Rakkoppling nere och halvkoppling uppe? Med nya rör och blandare, borde väl funka?
Tänker att det blir som en ny installation och jag behöver inte förhålla mig till existerande kopplingar?
 
Om du tar bort de gamla kopplingarna så kommer det att sitta klämring och mutter kvar på rören. Klämringen sitter hårt fast efter att kopplingen varit ihopdragen och kan ha deformerat röret. Man bör därför kapa röret strax under klämringen om man ska sätta en ny koppling. I ditt fall ser det lite trångt ut med andra rör som passerar men det kanske ser värre ut än det är. Du behöver komma åt att hålla fast kopplingsdelen med en skiftnyckel och dra muttern med en annan så jobbigt om det är för trångt.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om du tar bort de gamla kopplingarna så kommer det att sitta klämring och mutter kvar på rören. Klämringen sitter hårt fast efter att kopplingen varit ihopdragen och kan ha deformerat röret. Man bör därför kapa röret strax under klämringen om man ska sätta en ny koppling. I ditt fall ser det lite trångt ut med andra rör som passerar men det kanske ser värre ut än det är. Du behöver komma åt att hålla fast kopplingsdelen med en skiftnyckel och dra muttern med en annan så jobbigt om det är för trångt.
Jaha, så man kan inte ta bort allt från röret och därav rekommendationen att kapa någonstans och sätta nya kopplingar! Gäller detta generellt med klämringskopplingar? Att man inte inte kan ta bort kopplingen när man väl ha dragit åt?
 
Det kan gå att få bort en gammal klämring om man slår lite på den. Eller så kan man såga av den lite försiktigt. Beroende på hur hårt dragen den är kan röret vara lite olika tilltygat och det kan gå att sätta en ny koppling på den gamla stumpen. Men lite osäkert att räkna med att det går om man ex. har korta rör ut genom väggen. Själv hade jag nog valt att köra med den gamla kopplingen med nya muttrar och klämringar bara.
 
  • Gilla
taffyyss
  • Laddar…
Johhhan
Du får hur som helst vara beredd på att de gamla kopplingarna kan behöva bytas ut. Det händer ändå att gamla kopplingar visar sig ha haft något mikroläckage som lett till korrosion och inte håller för återmontering.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.