Är väl kanske inte ett "snitt" hus men ger en indikation vad olika kostnader är då jag fört en ganska detaljerad kostnadsuppföljning.

Någon många glömmer är ju trädgård och alla tillvalen.

Byggarea är 281m2, Bo yta 235m2, Tomten 1000m2.
Tillval som driver kostnader som inte är specificerat för sig är: spånskiva bakom gips i hela huset samt golvvärme på övervåningen. Detta lägger på ca 100 000.

Om några önskar kan jag sätta ihop ett "hemma hos" inlägg om någon är intresserad av mer av huset. Men hoppas kalkylen hjälper någon att uppskatta vad kring kostnader är i samband med husbygge.
 
  • Modernt mörkgrått tvåvåningshus med träfasad och grönskande trädgård framför klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kostnadskalkyl för byggprojekt med detaljerad uppdelning av originalbelopp och tillkommande kostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyatag och 21 till
  • Laddar…
Intressant sammanställning. Var i landet har du byggt?
 
K Kyleman skrev:
Intressant sammanställning. Var i landet har du byggt?
Dalarna
 
matsson matsson skrev:
Är väl kanske inte ett "snitt" hus men ger en indikation vad olika kostnader är då jag fört en ganska detaljerad kostnadsuppföljning.

Någon många glömmer är ju trädgård och alla tillvalen.


Byggarea är 281m2, Bo yta 235m2, Tomten 1000m2.
Tillval som driver kostnader som inte är specificerat för sig är: spånskiva bakom gips i hela huset samt golvvärme på övervåningen. Detta lägger på ca 100 000.

Om några önskar kan jag sätta ihop ett "hemma hos" inlägg om någon är intresserad av mer av huset. Men hoppas kalkylen hjälper någon att uppskatta vad kring kostnader är i samband med husbygge.
Stort tack för att du delar med dig. Det ger oss nybörjare som är i full färd med att planera ett husbygge en viktig vägledning.
 
  • Gilla
Coffey
  • Laddar…
matsson matsson skrev:
Är väl kanske inte ett "snitt" hus men ger en indikation vad olika kostnader är då jag fört en ganska detaljerad kostnadsuppföljning.

Någon många glömmer är ju trädgård och alla tillvalen.

Byggarea är 281m2, Bo yta 235m2, Tomten 1000m2.
Tillval som driver kostnader som inte är specificerat för sig är: spånskiva bakom gips i hela huset samt golvvärme på övervåningen. Detta lägger på ca 100 000.

Om några önskar kan jag sätta ihop ett "hemma hos" inlägg om någon är intresserad av mer av huset. Men hoppas kalkylen hjälper någon att uppskatta vad kring kostnader är i samband med husbygge.
Det tror jag hade varit intressant. Att se "vad man får" för pengarna. huset har ju kostat strax under 6 Mkr att bygga. Så det är nog intressant att se vad man får för pengarna. Känns som "standard budget för att bygga hus är 3-4 mkr".
 
  • Gilla
Annelie Andersson
  • Laddar…
148K tillkommande på el, är det armaturer, plejdpuckar och ljuskällor?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det tror jag hade varit intressant. Att se "vad man får" för pengarna. huset har ju kostat strax under 6 Mkr att bygga. Så det är nog intressant att se vad man får för pengarna. Känns som "standard budget för att bygga hus är 3-4 mkr".
3-4 blir svårt om man vill ha runt 250m² och inte Älvsbyhusstandard. 150m² och standardval från exempelvis Älvsbyhus eller fiskarheden blir väl en annan femma..
 
stiga stiga skrev:
3-4 blir svårt om man vill ha runt 250m² och inte Älvsbyhusstandard. 150m² och standardval från exempelvis Älvsbyhus eller fiskarheden blir väl en annan femma..
Anser du att Fiskarhedens standard är av sämre kvalité jämfört med de andra tillverkarna? Funderar nämligen med att anlita dem men är inte säker än.
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Anser du att Fiskarhedens standard är av sämre kvalité jämfört med de andra tillverkarna? Funderar nämligen med att anlita dem men är inte säker än.
Det vill jag sakligt inte uttala mig om då jag inte byggt med dem men deras standard utan tillval är ju inte som hos exempelvis intressanta hus, men vi jämför ju inte samma saker och heller inte samma prislapp per kvadratmeter
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
stiga stiga skrev:
Det vill jag sakligt inte uttala mig om då jag inte byggt med dem men deras standard utan tillval är ju inte som hos exempelvis intressanta hus, men vi jämför ju inte samma saker och heller inte samma prislapp per kvadratmeter
Vad definieras som intressant hus?
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Vad definieras som intressant hus?
Intressanta hus är namnet på en hustillverkare;)
 
  • Gilla
stiga och 1 till
  • Laddar…
stiga stiga skrev:
148K tillkommande på el, är det armaturer, plejdpuckar och ljuskällor?
hej tillkommande på Elen är primärt ledspotlights i både tak och fönstersmygar som går lös på ca 1000sek styck och 90st. Hade man ju gärna satt in egna från biltema istället :)
Sedan är det extra nätverksuttag i alla rum samt 3 fas uttag i garage samt förberedelser för 11kw 3-fas laddbox. Så nej hemautomationen har jag byggt själv med z-wave och Home Assistant då jag inte är så förtjust i plejd (har även styrning av värme/ventilation baserat på Modbus så plejd hade inte funkat) detta ligger dock som sagt var inte i priset utan mest fokuserat på installations material som är svårt att göra i efterhand.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det tror jag hade varit intressant. Att se "vad man får" för pengarna. huset har ju kostat strax under 6 Mkr att bygga. Så det är nog intressant att se vad man får för pengarna. Känns som "standard budget för att bygga hus är 3-4 mkr".
Verkar ändå som intresset för huset är stort nog att jag skall ta mig tid att göra ett inlägg om ”vad man får för pengarna” jag har dock fokuserat på ganska mycket standard val så huset är på inget sätt lyxigt utan mer storleken som drar priset. Men såklart med Ikea kök och plastmattor istället för kakel har man kunnat komma ännu billigare undan. Skall ta mig tid att skriva ett hemma hos inlägg vid tillfälle då så det blir mer nedbrutet vad man får för pengarna.
 
  • Gilla
parnyman och 1 till
  • Laddar…
matsson matsson skrev:
hej tillkommande på Elen är primärt ledspotlights i både tak och fönstersmygar som går lös på ca 1000sek styck och 90st. Hade man ju gärna satt in egna från biltema istället :)
Sedan är det extra nätverksuttag i alla rum samt 3 fas uttag i garage samt förberedelser för 11kw 3-fas laddbox. Så nej hemautomationen har jag byggt själv med z-wave och Home Assistant då jag inte är så förtjust i plejd (har även styrning av värme/ventilation baserat på Modbus så plejd hade inte funkat) detta ligger dock som sagt var inte i priset utan mest fokuserat på installations material som är svårt att göra i efterhand.
Är det funktionsbehov som gör att du går med z-wave i stället för plejd? Gatewayen från plejd gör ju integrationen med Google Assistant möjlig (om det nu är den du menar?).
 
stiga stiga skrev:
Är det funktionsbehov som gör att du går med z-wave i stället för plejd? Gatewayen från plejd gör ju integrationen med Google Assistant möjlig (om det nu är den du menar?).
Plejd är Bluetooth baserat så hade behövt en extra gateway för att få in dem i Homeassistant. Så är väl mest en preferens men då jag hade en del Z-wave prylar sedan tidigare så har jag fortsatt bygga på det nätverket istället för att ha ett separat för belysningen. Plejd är ju som sagt var väldigt begränsat men skulle jag börja om helt från början idag skulle jag sannolikt basera mer på ren Wifi med Shelly istället för Z-wave p.g.a kostnaden.
 
  • Gilla
dekagon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.