Hej,

Jag tänkte bygga lite innervägg med reglar+gips. Men hur fäster jag reglarna bäst i taket? Problemet är elen som finns i taket enligt bilden. Rören som sticker upp i taket viker av åt sidorna och går alltså där jag tänkte borra. Genom att peta lite i rören får jag uppfattningen att det viker av efter cirka 4-5 cm. Men jag vet inte hur skarp krök det är på rören, vad är normalt? Det är plaströr och huset är byggt -62. Så om jag inte kan bevisa annat så vill jag hålla mig till att borra 3-4 cm, eller hur gör man som yrkesman i detta läge???

Tacksam för svar!

Mvh Mikael
 
  • PICT0970b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan Mikael

Med det måttet går det nog bra, borr maskinen har en tendens
att alltid borra i ledningarna hur försiktig man är.

/ EL Installatörs Studerande
 
Hej,

jag tänkte bygga en mindre innervägg i min lägenhet. Tänkte sätta 45x45 reglar i golv och tak samt 2-3 vertikala reglar (ca 1 m vägg). Problemet är att det går elledningar där jag tänker sätta takregeln, cirka 4 cm djupt. Dumt att chansa tänkte jag så därför undrar jag om det räcker med att limma fast regeln i taket? (och vad för lim i såna fall?). Hur gör jag annars om jag absolut inte vill borra mer än ca 3 cm?

Har även postat i EL-forumet men det kanske inte var helt rätt, men där finns bild:

http://www.byggahus.se/forum/el/67243-vart-gar-elledningarna.html

Tacksam för svar!

// Mikael
 
På bilden ser det ut som om det röret till vänster skulle behöva bytas oavsett vilket?

Nåja, du behöver inte så många skruv då du kan låta de stående reglarna spänna upp den översta så sätt du de skruvarna på ett säkert avstånd.
I praktiken så får de skruvarna en enda uppgift och det är att förhindra att regeln förflyttas i sidled.

/Kent
 
Går det inte att hitta elledningarna med en "regelsökare"? De har normalt även funktion för elledningar.
 
Du behöver inte alls fästa denna i taket! Fäst reglar (45 * 90 är väl bättre?) mot vägg o golv, och se till att takreglen helt enkelt bara trycks upp mot tak av övriga reglar, precis som om de skulle varit skruvad mot tak men inte är det.
Jag gjorde så med utmärkt resultat. Tror till o med att jag skippade att fästa mot golv, funkar utmärkt om du inte förväntar dig stor belastni ng mot väggen.

/A
 
Som svar på frågan angående lim så funkar PL400 perfekt till detta.

/Kent
 
Ok tack för snabba svar! Det får bära iväg till Hornbach och leta reda på PL400! Har läst lite om det här på forumet men har egentligen ingen aning om vad det är för lim, men det spörs:D
 
Regelsökaren (eller ledningssökaren) har jag förresten övvervägt men jag vet redan att ledningarna går där, frågan är bara hur djupt. Har svårt att tro att den skulle vara så pass kalibrerad att man skulle få fram rätt avstånd (vet inte ens om den anger avstånd eller om den bara anger om det går ledning eller ej). Dessutom tror jag ledningarna får konkurrens med armeringsjärn.
 
Nja det är lite defekt det vänstra röret, men det är inte så farligt som det ser ut. Röret är tvådelat med en skarv där taket börjar så röret som hänger ner har bara åkt ur skarven så det är bara att trycka tillbaka det. Men som sagt så satsar jag på lim PL400 som du sa i den andra tråden:D
 
Slog ihop då det inte ska dubbelpostas på forumet

/Mats
Moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.