richardtenggren
rampante rampante skrev:
Tackar! En bra början helt klart!

[bild]

Kvarstår hur man kan se hur det egna huset skapar skuggor runt omkring huset vid olika tider på dan... Det är lite knepigt...
Ja precis, så jag tänkte. Vill man så kan man ju alltid rita upp eller 3d-scanna huset och simulera solen i typ sketchup, revit eller troligen något annat cad-program riktat mot bygg. :)

Jag har inte gjort det själv då vårt hus redan fanns, men kompisen gjorde så för att bestämma överhäng på övervåningen för att minimera solinstrålningen på entrévåningen :)
 
Redigerat:
Gav upp att förstå SketchUp själv och kunna göra nåt vettigt... men har slängt ut några frågor till frilansande arkitekter som är inriktade på Sketchupjobb på Fivrr... hoppas få bra pris och resultat för att ha nåt att utgå ifrån tänker jag... Jag återkommer i ärendet
 
Högvatten vare här
Översvämmad trädgård och brygga vid vatten med högt vattenstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser att du har samma strutsägg på bryggan som nuförtiden finns på vartenda trädäck. Fanns dom billigt nån gång förra året?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Haha... ja Classe hade dem förförra och förra året - men man fick va snabb...de tog slut typ första dan.
 
har för övrigt fått hämta dem utspritt i trädgården idag efter nattens storm
 
Classe?? Jag trodde mina rika grannar som alla byggde altan efter samma mönster (stor som fan, pool, två snedställda solstolar, och, just det, strutsägg) hade råd med mer!
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
då har man gjort premiär som köpare på Fivrr och kan varmt rekommendera det. Smidigt, billigt och snabbt fick jag en Sketchup-ritning av mitt hus...
Sketchup-ritning av ett vitt hus med röd takbeklädnad, omgivet av gröna buskar och en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sketchup-ritning av ett enplanshus med sadeltak, veranda och grönområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår bara att få till hur jag får in den på min tomt, och där kan lägga på sol/skuggor och sånt. Nån som vet hur man gör?
 
Hittade funktionen... men nu fick jag nästa problem... Huset hamnar i fel läge rotationsmässigt i förhållande till geografin - hur ändrar jag det?
3D-modell av ett hus i ett CAD-program som visar felaktig position och rotation i förhållande till kartoröntgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild av ett bostadsområde vid vatten med hus och båtbryggor, troligtvis för att visa husets läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rampante rampante skrev:
då har man gjort premiär som köpare på Fivrr och kan varmt rekommendera det. Smidigt, billigt och snabbt fick jag en Sketchup-ritning av mitt hus...
Vad kostade en sådan ritning?
 
220 spänn, inkl Fivrr's hanteringsavgift
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
En fundering till... Tänker mig kanske ett fristående garage (4x7m) enligt placering nedan bild.
Garage markerat i blått
Grått är infart till garage från nuvarande uppfart till befintliga Carporten.
Rött är befintliga granitstenstolpar
Svart streck är smidesstaket.

Det är inte tänkt som ett vardagsbilsgarage, utan mer för hobbybil, så den kommer inte köras in/ut varje dag på långa vägar - men är det görligt med att ha uppfarten på detta sättet tror ni?
Nuvarande uppfart till carporten är nog (ska ta mått senare idag) ca 9 meter lång fram till Carporten. Går det att antingen köra in på den, och sen backa in i Garaget, eller tvärtom - backa in på uppfarten och sen köra in till Garaget?
Finns det standardmått och sånt som man ska ha i åtanke? Kanske nån arkitekt på forumet här som vet, eller andra bra input och tankar mottages tacksamt såklart!

Satellitbild av en fastighet med markerad plan för nytt garage i blått, befintlig uppfart i grått och granitstenstolpar med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rampante rampante skrev:
Hittade funktionen... men nu fick jag nästa problem... Huset hamnar i fel läge rotationsmässigt i förhållande till geografin - hur ändrar jag det?
[bild] [bild]
Du markerar hela huset med allt om det nu inte redan är en grupp eller komponent, och så snurrar du det med snurrverktyget.
Är det på riktigt med 220 kr? eller har du glömt några nollor?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du markerar hela huset med allt om det nu inte redan är en grupp eller komponent, och så snurrar du det med snurrverktyget.
Är det på riktigt med 220 kr? eller har du glömt några nollor?
Min "Fivrr-arkitekt" vänder det rätt åt mig... ingår i priset, som mycket väl stämmer... 220kr... Den som vill kan få kontaktlänk till honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.