Hej,

Håller på och bygger en kapsläde till bordssågen. Har samma problem den här gången som förra gången, dvs att anhållet inte är helt plant. Då fick jag tips här på forumet om att limma två MDF skivor för att göra ett stabilt och plant anhåll.

Nu till frågan, vad kan man förvänta sig för tolerans på en sån lösning? Jag mäter i mitten med bladmått och en 600mm rätskiva. Jag får det till mellan 0.15 och 0.2 mm glapp. Skulle ni nöja er med det eller går det att få bättre?

Jag tänkte tyvärr inte på att limma MDF bitarna så att ev "banan" skulle ta ut varandra när jag gjorde anhållet. Finns det något annat trick om jag beslutar mig för att göra ett nytt anhåll?

Verkstad med en bordssåg där ett hembyggt såganstopp kontrolleras för planhet med rätskiva och bladmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om min Cad räknar rätt så får du en vinkel på 89.97 grader från spetsen på anhållet (om det är 800mm) till centrum på ingropningen om den är 0.2mm och formad som en perfekt båge över längden. Detta är worst case, bitar kortare än anhållet får du bättre vinkel ju kortare dom är. För ett sågsnitt på 500mm i ett ämne lika långt som en anhållssida eller längre och bara vilar mot ena anhållssidan skulle det betyda 0.25mm avvikelse. Om det är bra nog får du själv avgöra:) Jag skulle nog va rätt nöjd så.
 
Ola C Ola C skrev:
Om min Cad räknar rätt så får du en vinkel på 89.97 grader från spetsen på anhållet (om det är 800mm) till centrum på ingropningen om den är 0.2mm och formad som en perfekt båge över längden. Detta är worst case, bitar kortare än anhållet får du bättre vinkel ju kortare dom är. För ett sågsnitt på 500mm i ett ämne lika långt som en anhållssida eller längre och bara vilar mot ena anhållssidan skulle det betyda 0.25mm avvikelse. Om det är bra nog får du själv avgöra:) Jag skulle nog va rätt nöjd så.
Sant, jag får det till 89.97 grader också när jag ränkar på det, och det borde ju inte vara märkbart.

Det lustiga är att när jag körde "5 cut method" method för att kalibrera in anhållet det så skulle det justeras ungfär i den häraden, dvs 0.2mm eller nåt och det blir ju helt befängt om man redan har det felet i anhållet.
Jag gjorde lite test kapningar och kollade resultatet med en bra (Starret) kombinations vinkelhake och jag ser definitivt ljus, så släden är sämre än min stötlåda.

Kan ju naturligtvis vara något annat också, har svårt att få till riktigt bra "runners" helt utan glapp men som ändå glider bra men jag tyckte att jag lyckades bättre nu än förra gången. Har tyvärr bara ett spår i bordet, men eftersom sågbordet är smalare än släden så kan jag ha en runner på varje sida också. Nåväl, jag hoppas få lite tid/ork ikväll och greja vidare med det. Har limmat ett nytt MDF anhåll som jag ska prova.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.