Sedan får du sätta igång med åtgärder. Ordna ett kostnadsförslag. Går säljaren inte med på det så får du stämma. Det är viktigt att säljaren får en chans att inspektera innan du åtgärdar.

Skaffa dig juridisk rådgivning tidigt innan du drar på dig för stora kostnader.
Finns möjlighet till viss gratisrådgivning hos villaägarförbundet.

Men räkna inte med att få ersättning. Det är få fall som verkligen går som dolda fel.
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sedan får du sätta igång med åtgärder. Ordna ett kostnadsförslag. Går säljaren inte med på det så får du stämma. Det är viktigt att säljaren får en chans att inspektera innan du åtgärdar.

Skaffa dig juridisk rådgivning tidigt innan du drar på dig för stora kostnader.
Finns möjlighet till viss gratisrådgivning hos villaägarförbundet.

Men räkna inte med att få ersättning. Det är få fall som verkligen går som dolda fel.
jag har förstått att det i praktiken knappt finns något som tar dolda fel men det är alltså juridisk hjälp som gäller ifall det ska bli något av det hela om säljaren säger nej?
 

Bästa svaret

Yes, fråga annars här innan du kontaktar jurist. Finns mycket kunskap och hjälp att få här.
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
Jag skulle iofs bolla frågan ex. här på forumet först. Onödigt att göra sig ovän med säljaren om det är ett omöjligt case.
Om man som köpare har rätt förväntan, så ökar troligen chansen att man får till en kompromiss.

Om jag vore säljare och en köpare tar upp ett rimligt ”dolt fel” så skulle jag sannolikt vara villig att bidra, även om det formellt inte kvalar in. Men om det samtidigt kommer (i mitt tycke) orimliga krav, så skulle det bli blankt nej.
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
Ett tips är att läsa in den lagstiftning som gäller, Jordabalken.

19 § ”Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

S2.pngSom fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).

Det finns en lång kommentar i anslutning till Jordabalken till hur detta bör tolkas. Sedan finns en omfattande praxis. Jurister som arbetar inom området känner väl till detta. Generellt är gången det som beskrivs här ovan. Man börjar med att kontakta säljaren med vad som är felet och vilken ersättning man begär. Kan man nå en kompromiss så är det den enklaste lösningen. Om inte får man gå till rätten. I så fall är det klokt att rådgöra med en kompetent jurist
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
Det viktigaste initialt är att meddela säljaren om att man har hittat ett fel som man eventuellt anser är ett 'dolt fel'. Väntar man för länge med det så har man försuttit sin chans.
När väl säljaren är meddelad kan man ta det lugnt och fundera på vidare åtgärder. Men en början är att fundera på värdet av felet. Enligt lagen är det inte kostnaden att åtgärda felet man kan kräva av säljaren, utan mellanskillnaden till fastighetens värde om felet varit känt vid köpet. Så även om det är ett fel och det är dyrt att åtgärda så är det inte säkert att det påverkar värdet tillräckligt mycket för att kvala in som dolt fel.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Yes, fråga annars här innan du kontaktar jurist. Finns mycket kunskap och hjälp att få här.
Ja, helt klart! Byggahus är ett toppenställe med mkt kunskap! Tack! Vad som hänt är att en ledning till badrummet på ovanvåning hade frusit när vi var borta över jul och vi samtidigt hade en köldknäpp. Efter samtal med säljaren så fick vi bort isproppen genom att värma upp källarrummet där ledningen går med en byggfläkt. Nu tänker jag ta in ett prisförslag på att installera en vattenradiator i det rummet, kanske även öppna upp väggen i rummet ovanför och se hur det ser ut. Vårt hus värms upp med vattenburna element redan och det känns som en lämplig lösning att ha lite tillskottsvärme där. När jag frågar säljaren om detta problem så har de inte varit med om det tidigare, vilket låter märkligt. De har haft huset sen 2017. Rummet(entréplan) ovanför rummet där vi ställde in byggfläkten (källaren) verkar omgjort och tilläggsisolerat på insidan och kanske är det isoleringen som hindrar husets värme från att hålla rören över frystemperatur? Vi har iaf inte märk något vattenläckage men man vet ju inte hur det ser ut inne i väggen i det tilläggsisolerade rummet ovanför källarrummet.

vi har källare i betong, entréplan och ovanvåning + vind i trä och tegel/mexitegel. Rören verkar inte gå upp via kattvinden och isproppen släppte efter uppvärmning i källarrummet.
 
Har för mig att en väldigt liknande tråd finns här sedan i dec, är det du? Går rören att se hur dom går in i väggen någonstans, är det verkligen helt dolt? Samt, vilken skada har skett? Utan skada inget krav vad jag vet.
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
Antonymen Antonymen skrev:
Ja, helt klart! Byggahus är ett toppenställe med mkt kunskap! Tack! Vad som hänt är att en ledning till badrummet på ovanvåning hade frusit när vi var borta över jul och vi samtidigt hade en köldknäpp. Efter samtal med säljaren så fick vi bort isproppen genom att värma upp källarrummet där ledningen går med en byggfläkt. Nu tänker jag ta in ett prisförslag på att installera en vattenradiator i det rummet, kanske även öppna upp väggen i rummet ovanför och se hur det ser ut. Vårt hus värms upp med vattenburna element redan och det känns som en lämplig lösning att ha lite tillskottsvärme där. När jag frågar säljaren om detta problem så har de inte varit med om det tidigare, vilket låter märkligt. De har haft huset sen 2017. Rummet(entréplan) ovanför rummet där vi ställde in byggfläkten (källaren) verkar omgjort och tilläggsisolerat på insidan och kanske är det isoleringen som hindrar husets värme från att hålla rören över frystemperatur? Vi har iaf inte märk något vattenläckage men man vet ju inte hur det ser ut inne i väggen i det tilläggsisolerade rummet ovanför källarrummet.

vi har källare i betong, entréplan och ovanvåning + vind i trä och tegel/mexitegel. Rören verkar inte gå upp via kattvinden och isproppen släppte efter uppvärmning i källarrummet.
Ni kan givetvis diskutera ett eventuellt bidrag från säljaren, det kostar ju inget. I övrigt ör det nog svårt att se detta som ett sådant fel som kan ge ersättning. Risken för isproppar vid stark kyla är känt och något som ni borde tagit höjd för. Om ni gör de åtgärder ni planerar för är ni tryggare i framtiden. En enklare och billigare lösning kan vara en elradiator som körs vid stark kyla.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har för mig att en väldigt liknande tråd finns här sedan i dec, är det du? Går rören att se hur dom går in i väggen någonstans, är det verkligen helt dolt? Samt, vilken skada har skett? Utan skada inget krav vad jag vet.
Å tusan! Nej, inte jag.

rören går från hydrofor i rummet intill. Vidare längs taket i rummet vi värmde upp. Vidare upp genom taket, via rummet(i väggen) som verkar tilläggsisolerat, för att sedan sluta i badrummet på ovanvåningen. Allt annat vatten i huset fungerade. Bara det badrummet var utan vatten.
 
K klimt skrev:
Ni kan givetvis diskutera ett eventuellt bidrag från säljaren, det kostar ju inget. I övrigt ör det nog svårt att se detta som ett sådant fel som kan ge ersättning. Risken för isproppar vid stark kyla är känt och något som ni borde tagit höjd för. Om ni gör de åtgärder ni planerar för är ni tryggare i framtiden. En enklare och billigare lösning kan vara en elradiator som körs vid stark kyla.
Åtgärden kommer göras i vilket fall. Oljefyllt elelement var min första tanke men då det är nära andra rör och att vi redan har vattenradiatorer som uppvärmning känns det som en bra idé att få ett prisförslag för.
 
Jag gissar att felet beror på tilläggsisoleringen av rummet. Om röret går i ytterväggen så är det viktigt att det är mycket mindre isolering mellan röret och insidan av väggen, än mot utsidan. Troligen har man tillfört isolering mellan röret och insidan av väggen. Att du värmt upp källarrummet har fått röret att leda upp värme i väggen.
Jag tror inte att du får framgång med detta som dolt fel.
Dels är felet ”för billigt” i förhållande till vad du (troligen) betalat för huset. Dels kan man hitta flera tänkbara felorsaker, tveksamheten om vad som är grundfelet gör fallet osäkert.

Men du skulle behöva ta reda på hur det är med isoleringen. Är det fel där så finns risken att uppvärmt källarrum inte hjälper om det blir ännu lite kallare.
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
Bara för att förstå, röret går alltså oisolerat i rum som inte är uppvärmt och där har det frusit? Vad var det för temperatur i rummet innan ni värmde upp det med byggfläkten? Hur är rummen runt omkring uppvärmda?
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag gissar att felet beror på tilläggsisoleringen av rummet. Om röret går i ytterväggen så är det viktigt att det är mycket mindre isolering mellan röret och insidan av väggen, än mot utsidan. Troligen har man tillfört isolering mellan röret och insidan av väggen. Att du värmt upp källarrummet har fått röret att leda upp värme i väggen.
Jag tror inte att du får framgång med detta som dolt fel.
Dels är felet ”för billigt” i förhållande till vad du (troligen) betalat för huset. Dels kan man hitta flera tänkbara felorsaker, tveksamheten om vad som är grundfelet gör fallet osäkert.

Men du skulle behöva ta reda på hur det är med isoleringen. Är det fel där så finns risken att uppvärmt källarrum inte hjälper om det blir ännu lite kallare.
Du bekräftar det jag misstänker, i dubbel bemärkelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.