Vi funderar på att köpa en tomt i Sthlm. Har massor med funderingar, men jag tar upp de viktigaste här.
Hur lång tid tar det att få till ett nytt hus om man måste riva ett gammalt, söka bygglov för nytt och sedan bygga? Kan man räkna med att kunna flytta in till nästa sommar? Hur gör man med den dubbla boendekostnaden? Vi kommer att behöva låna ca 2,5 Mkr för tomt och sedan ta ut byggkreditiv. Vi kan ju inte sälja vårt hus förrän det nya är på plats. Vi har idag lån på drygt 2 Mkr på vårt befintliga boende som nog är värt mellan 4 och 5 Mkr idag. Frågan är vad det är värt om ett år om räntorna stiger......
Tomten är ganska stor, men inte tillräckligt för att få till två tomter. Kan Stockholms stad göra avvikelser och godkänna mindre tomter än 600 kvm, i det här fallet ca 560 kvm? Finns det så små tomter i Sthlm idag?
Vad kostar det att riva ett befintligt gammalt hus som står på tomten idag? ca 90 kvm, enplanshus med källare?
Vore jätteglad om någon kunde svara på mina frågor.
 
Det råder stor brist på hantverkare i Stockholm, så jag är inte alls säker på att 12-18 månader räcker till för att projektera vad ni vill göra.

Vad gäller dubbla boendekostnader så är det bara att betala och se glad ut. Banken brukar stå ut med att ge er dubbla lån om det bara finns tillräcklig säkerhet, och det ser det ut att finnas.

Prisfall i Stockholm kan säkert ske, men det handlar om marginella fall. Om ditt värderingsintervall idag är "4-5 miljoner" så indikerar det 20% skillnad, och sådana prisfall får du aldrig uppleva. Men det kan ta längre tid att sälja.

Vad gäller tomten så passar jag (i mina ögon är allt under 1000m2 tomt förkastligt och borde vara förbjudet).

Att riva ett hus med källare kostar allt mellan 100 - 250kkr, det beror lite på hur det ser ut och hur det är konstruerat, samt hur mycket ni gör själva.
 
lifo skrev:
Vi funderar på att köpa en tomt i Sthlm. Har massor med funderingar, men jag tar upp de viktigaste här.
Hur lång tid tar det att få till ett nytt hus om man måste riva ett gammalt, söka bygglov för nytt och sedan bygga? Kan man räkna med att kunna flytta in till nästa sommar? Hur gör man med den dubbla boendekostnaden? Vi kommer att behöva låna ca 2,5 Mkr för tomt och sedan ta ut byggkreditiv. Vi kan ju inte sälja vårt hus förrän det nya är på plats. Vi har idag lån på drygt 2 Mkr på vårt befintliga boende som nog är värt mellan 4 och 5 Mkr idag. Frågan är vad det är värt om ett år om räntorna stiger......
Tomten är ganska stor, men inte tillräckligt för att få till två tomter. Kan Stockholms stad göra avvikelser och godkänna mindre tomter än 600 kvm, i det här fallet ca 560 kvm? Finns det så små tomter i Sthlm idag?
Vad kostar det att riva ett befintligt gammalt hus som står på tomten idag? ca 90 kvm, enplanshus med källare?
Vore jätteglad om någon kunde svara på mina frågor.
Var inte för optimistiska när det gäller tidsåtgången bara. Särskilt i sthlm-trakten kan hantverkare försenas i veckor eller tom månader pga något oförutsett.

Tomtavstyckning kan ni väl ringa kommunen om, det låter som om det skulle bli väldigt lite kvar dock...

/K
 
Åtmintonde tidigare har 600kvm regeln varit helig. Men det kan nog variera lite från område till område.

En vanlig lösning är att man gör en deal med en granne. Typ, jag köper din garageuppfart, du får servitut på att använda den. Då har man plötsligt tillräklig yta för att få stycka.

Personligen skulle jag vägra blankt att medverka till en avstyckning på det viset.

Förre ägaren till vårt hus gjorde en sådan deal med en byggfirma som hade köpt grannhuset. Det var meningen att stycka granntomten till radhustomter, fattades tydligen 30-40 kvm. Då såldes vår garageuppafart till byggfirman. Affären stoppades när den nya tomten skulle stakas ut, ingen hade tänkt på att det fanns en utbyggnad på vårt hus som skulle hamna bara 2 meter från den nya tomten om garageuppfarten försvann. Tror att förrförre ägaren som hade byggt hade "glömt" att slutanmäla utbyggmnaden, så den fanns inte med på detaljplanskartorna.

Det var ju aldrig meningen att uppfarten verkligen skulle bli en del av den nya tomten, inte ens staketet skulle ju ha flyttats. Men som sagt affären stoppades. Idag är grannnhuset fint renoverat.
 
Hemmakatten
Det bästa är nästan att sälja nuvarande huset, skaffa en tillfällig bostad och sedan bygga i lugn och ro. Det man bör tänka på är att ifall huset säljs år 2007 så måste man vara inflyttad senast 2 maj 2009 för att kunna skjuta upp ev. reavinstskatt för det försålda huset.

Själva hyrde vi en sommarstuga i området under förra vintern. Därefter köpte vi en beg. husvagn och bodde på tomten från april till december 2006 då huset var tillräckligt klart för att flyttas in i. Har andra bekanta som gjort likadant. En ny granne till oss har billigt kommit över tre byggbaracker med kök o toa/dusch (totalt 75kvm!!) som fungerar som bostad tills huset är färdigt. Möbler mm hade vi i två containrar på tomten.
Genom att göra på detta sätt får man loss kapital från husförsäljningen, man vet dessutom hur mycket pengar man har att röra sig med och byggkreditivet behöver man inte röra från början.

Man ansöker om rivningslov i samband med ansökan om bygglov (går iofs att ansöka om separat men tar längre tid). Vi rev litet, gammalt tvåplanshus från 30-talet, kostade oss 110.000 inkl. allt. Själva rivandet och bortforsling tar inte mer än ett par dagar. det billigaste alternativet är nog att låta grund- och markfirman riva huset.
 
Det tar tid att få bygglov. I Huddinge tar det ca 3 - 4 månader om man planerar att bygga "inom plan" om man vill "tänja på gränserna" så kan det ta i princip hur lång tid som helst! Grannsamråd, möjliga överklaganden osv. osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.