Hej, jag har funderingar kring att konvertera min eluppvärmda (har även luftvärmepump) villa till ett vattenburet system med bergvärme. Jag har rätt säkra uppgifter på att det är ca 25-30 meter lera ovan ca 20 meter isälvssediment, dvs totalt jorddjup är ca 45-50 meter. Är detta ett för omfattande jorddjup för att det ska vara lönsamt med bergvärmeinstallation?
 
surris
V Viskan123 skrev:
Hej, jag har funderingar kring att konvertera min eluppvärmda (har även luftvärmepump) villa till ett vattenburet system med bergvärme. Jag har rätt säkra uppgifter på att det är ca 25-30 meter lera ovan ca 20 meter isälvssediment, dvs totalt jorddjup är ca 45-50 meter. Är detta ett för omfattande jorddjup för att det ska vara lönsamt med bergvärmeinstallation?

Att få bergvärme lönsamt före andra uppvärmningssätt är väldigt svårt..och du behöver borra 50 m i "onödan" vilket är väldigt mycket då det normala är runt 10m. Lättaste är att ta in offert och sen räkna LCC.
 
Beror också mycket på var i landet huset står. I längst upp norr finns det kanske inga alternativ till att borra medans det går lika bra med luftvattenvärmepump i södra halvan av landet.
 
Alternativet är väl jordvärme? 50 meter foderdrivning håller jag med om är i mesta laget för att det ska vara försvarbart. Men ta in offerter på några olika alternativ så ser du vartåt det barkar.
 
J Josth skrev:
Beror också mycket på var i landet huset står. I längst upp norr finns det kanske inga alternativ till att borra medans det går lika bra med luftvattenvärmepump i södra halvan av landet.
Jag bor mitt i landet och det finns fjärrvärme också. Men, Vattenfall har varit minst sagt svåra med att ansluta oss. Därför funderade jag över alternativet bergvärme men jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart med tanke på jorddjupet. Tomten är för liten för markvärme.
 
surris surris skrev:
Att få bergvärme lönsamt före andra uppvärmningssätt är väldigt svårt..och du behöver borra 50 m i "onödan" vilket är väldigt mycket då det normala är runt 10m. Lättaste är att ta in offert och sen räkna LCC.
jo, det var det jag också trodde. Tack för svar!
 
useless useless skrev:
Alternativet är väl jordvärme? 50 meter foderdrivning håller jag med om är i mesta laget för att det ska vara försvarbart. Men ta in offerter på några olika alternativ så ser du vartåt det barkar.
Jag skulle gärna plöja upp gräsmattan och lägga ned slang men när jag mäter den möjliga utan att lägga slang på så är den för liten, ca 180 m2
 
B
Mitt i landet, vart är det?
 
Runt Ånge?
 
B BSOD skrev:
Mitt i landet, vart är det?
Jag bor i Mälardalen!
 
surris
V Viskan123 skrev:
jo, det var det jag också trodde. Tack för svar!
Har du fjärrvärme så hade jag kört det alla dagar i veckan.
 
V Viskan123 skrev:
Jag bor i Mälardalen!
Ok. Dags för lite geografikunskaper då... Den mellersta vita cirkeln är alltså mitt på sträckan enligt dig?
;)

Karta över Sverige med en mätsträcka och tre vita cirklar som markerar punkter på sträckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Viskan ligger för övrigt ganska nära sveriges mitt, så utifrån användarnamnet kunde man tro att du hade rätt.
 
  • Haha
Viskan123 och 1 till
  • Laddar…
Det har blivit vanligare att borra trots långt till berg...
Se till att få fast pris på borrhålet i och med att de behövs skyddsrör igenom jorden / leran innan berget och lera kan ställa till mycket problem om den suger fast röret när det skall ner.
Men både broder och föräldrarna had det borrat på gammal sjöbotten med över 30m lera fast det finns hektarsvis med egen mark runt där det skulle varit lätt att dika ner slang.
 
surris surris skrev:
Har du fjärrvärme så hade jag kört det alla dagar i veckan.
Fjärrvärmeledningen går inte i gatan utan på grannarnas tomter. Närmaste grannen vill inte att vi kopplar på där, vi har intefrågat nästa granne än. Vattenfall har som sagt inte direkt varit drivande i frågan att ansluta oss. Men fjärrvärme är nog smidigast.
 
B
Offert på fjärrvärme borde de kunna presentera. Ibland kan det bli löjligt dyrt att ansluta.

I Mälardalen passar ju luft vattenvärmepump bra. Är det omöjligt utifrån estetik / buller som du inte övervägt det? En överdimensionerad pump brukar man kunna begränsa fläkten på utedelen vilket dämpar ljudnivån mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.